مهم ترین نکات رانندگی با کامیون

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

دانستن و رعایت نکات رانندگی با کامیون می تواند از بروز بسیاری از تصادفات و آسیب های جانی و مالی جلوگیری کند. در طول سال تعداد زیادی از رانندگان بر اثر سهل انگاری و ندانستن نکات رانندگی با کامیون جان خود را از دست می دهند. در این مطلب شرکت حمل و نقل بین شهری به مواردی اشاره خواهد کرد که می تواند علاوه بر افزایش کیفیت رانندگی به حفظ جان رانندگان نیز کمک کند.

نکات رانندگی با کامیون

نکات رانندگی با کامیون شامل چه مواردی است و چگونه می توان آن ها را اجرا کرد ؟ طبق آمارهایی که از سازمان بهداشت جهانی اعلام شده نشان می دهد که کشور ایران یکی از پر تلفات ترین جاده ها را در تمام جهان دارد و این امر موجب می شود تا در طول سال تعداد زیادی از رانندگان عزیز جان خود را از دست بدهند. نه تنها خطاهای انسانی بلکه مواردی از جمله کامیون های فرسوده و جاده های نا ایمن در ایجاد خطر دخیل هستند. در ادامه نکات رانندگی با کامیون را خدمت شما عرض می کنیم.

بررسی وضعیت کامیون قبل از حرکت

کامیون بخش های زیادی دارد که باید قبل از حرکت به بررسی تک تک آن ها بپردازید. به طور مثال باید حتما لاستیک ها و میزان فشار آن ها را چک کنید زیرا لاستیک در صورت پرباد یا کم باد بودن می تواند مشکلات عدیده ای را برای راننده به وجود بیاورد. همچنین اگر قصد سفر به منطقه ای خنک و سرد را دارید باید حتما ضد یخ را با خود همراه داشته باشید. چک کردن چراغ های کامیون و اطمینان از سلامت آن ها نیز از دیگر نکات مهمی می باشد که حائز اهمیت است. حتما قبل از حرکت لوله های اگزوز را بررسی کنید تا گرفته و مسدود نباشند. همه این نکات باید رعایت شوند مخصوصا برای خدمات باربری بین شهری که مسافت طولانی است.

بررسی میزان سوخت

قطعا می دانید که کمبود سوخت می تواند چه مشکلاتی را در جاده برای شما ایجاد کند. پس قبل از حرکت از کافی بودن میزان سوخت کامیون مطمئن شوید. هر چه با سرعت بیشتری رانندگی کنید مصرف سوخت شما بیشتر خواهد شد . به همین دلیل توصیه می شود که با سرعت مجاز و مطمئنه برانید تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت خطرات بعدی را هم از خود دور کنید.

بستن کمربند ایمنی

متاسفانه برخی از رانندگان ” مخصوصا رانندگان قدیمی و ماهر ” اعتقادی به بستن کمربند ندارند. در صورتی که کمربند ایمنی نقش بسیار مهمی در نجات جان راننده در هنگام وقوع تصادفات دارد. پس توصیه می کنیم این نکته مهم را جدی بگیرید و با جان خود بازی نکنید !

استراحت کافی

رانندگانی که تجربه بالایی دارند خیلی خوب می دانند که خواب ناکافی چه تاثیری در میزان تمرکز آن ها در هنگام رانندگی دارد. به همین دلیل اغلب آن ها در حین رانندگی قهوه می نوشند. در صورتی که هیچ نوع نوشیدنی نمی تواند جایگزین خواب و استراحت کافی شود. اگر در حین رانندگی متوجه شدید که خوابتان می آید حتما در یک مکان امن ترمز کنید و حداقل ۱ ساعت بخوابید. استراخت کافی از مهم ترین نکات ایمنی هنگام رانندگی است. مطمئن باشید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است !

استراحت کافی از نکات رانندگی با کامیون

بررسی شرایط اقلیمی

حتما قبل از سفر نقشه آب و هوایی را چک کنید تا با امادگی کامل شروع به حرکت کنید. انجام این کار سبب می شود تا شما وسایل مورد نیاز مانند زنجیر چرخ را با خود همراه ببرید.

رعایت قوانین رانندگی 

یکی از خطراتی که همیشه ماشین های سنگین را درگیر می کند از دست دادن تعادل ماشین است. زیرا ماشین های باربری به دلیل وزن بالایی که دارند به سرعت کنترل خود را از دست می دهند. در این شرایط حتی رانندگان بسیار ماهر نیز از پس کنترل ماشین بر نمی آیند. پس توصیه می شود با سرعت مطمئنه برانید و عجله نکنید. بسیاری از تصادفات جاده ای به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز و سبقت گرفتن است.

بررسی و انتخاب مسیر صحیح

اگر برای اولین بار قصد سفر به یک مکان را دارید بهتر است از نرم افزارهایی مانند گوگل مپ استفاده کنید. بررسی جاده قبل از شروع یکی از نکات رانندگی با کامیون محسوب می شود. زیرا ممکن است برخی از مسیرها به دلایلی از جمله ریزش بهمن ، سیلاب و … بسته شده باشد. همچنین ممکن است در جاده ای گیر کنید که بسیار باریک است و کامیون امکان عبور از آن را ندارد. بسیاری از رانندگان تازه وارد این نکات را رعایت نمی کنند و اغلب آن ها در مسیرهای خطرناک گیر می افتند.

نکات رانندگی با کامیون در جاده های سرازیری

حفظ سرعت کم 

رانندگی در جاده هایی که سرازیری دارند مقداری دشوار است و رانندگان تازه کار معمولا در این شرایط به سختی می توانند کنترل کامیون را در دست بگیرند. فارغ از اینکه در حال رانندگی با کامیون هستید یا ماشین های سواری ، بهتر است که از حالت دستی استفاده کنید و اگر قصد دارید از حالت اتوماتیک کمک بگیرید باید آن را بر روی حالت DAC بگذارید. بهترین سرعت برای این نوع از جاده ها ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر است و در هنگام پایین آمدن از سرازیری پای خود را بر روی ترمز بگذارید تا کنترل کامیون از دستتان خارج نشود.

استفاده از دنده سنگین

بهتر است در جاده هایی که سرازیری دارند یا پر پیچ و خم هستند از دنده های سنگین مانند ۱ و ۲ استفاده کنید. در این حالت سرعت ماشین نیز کم باقی می ماند و شما راحت تر می توانید کنترل آن را در دست بگیرید.

توقف به مدت کوتاه

هنگامی که کامیون در جاده های سرازیری حرکت می کند فشار زیادی به لنت آن وارد می شود. به همین دلیل توصیه می شود برای کاهش فشار از روی لنت ها و خنک شدن آن ها مدت کوتاهی توقف کنید تا فشار مضاعف از روی لنت ها برداشته شود و دمای آن ها کاهش پیدا کند.

نکات رانندگی با کامیون در جاده های برفی

نکات رانندگی با کامیون در جاده های برفی 

لاستیک عاج دار

بهترین نوع لاستیک برای رانندگی در جاده های برفی لاستیک عاج دار است. زیرا لغزنده نیست و احتمال لیز خوردن ماشین را به حداقل می رساند. یکی دیگر از نکات رانندگی با کامیون در جاده های برفی این است که حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید زیرا باعث می شود تا برف موجود بر روی سطح جاده باعث ایجاد لغزندگی بر روی لاستیک کامیون نشود. به یاد داشته باشید که همراه داشتن لاستیک زاپاس می تواند شرایط را برای شما ایمن تر کند.

حفظ فاصله 

نه تنها کامیون ها بلکه ماشین های سواری و سبک نیز باید در جاده های برفی حداکثر فاصله را با ماشین جلویی حفظ کنند. این مساله به دلیل کاهش ریسک ناشی از ترمزهای ناگهانی در جاده لغزنده است.

بررسی باطری کامیون 

قطعا قدرت باطری کامیون در شرایط سخت مانند فصل سرما کاهش پیدا می کند. اکیدا توصیه می شود که قبل از حرکت در جاده اقدام به بررسی و قدرت باطری کامیون کنید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید. اغلب رانندگان تنها سفر می کنند به همین دلیل در هنگام وقوع هر گونه مشکل نیز تنها خواهند بود. پس باید تمام نکات ایمنی را مد نظر قرار دهند. با استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار نیز می توانید با اطمینان کامل سفارش خدمات باربری بدهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.