عوامل موثر بر نرخ کرایه کامیون

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تعیین نرخ کرایه کامیون تحت تاثیر عواملی است که شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه در این مطلب به آن ها خواهد پرداخت. کامیون ها از رایج ترین انواع ماشین باربری محسوب می شوند که به دلیل گوناگون جزو پرکاربردترین آن ها نیز شمرده می شوند. نرخ کرایه کامیون برگرفته از فاکتورهایی مانند شرایط اقلیمی جاده ، بارنامه ، بیمه نامه و …. است.

نرخ کرایه کامیون  

بخشی از نرخ کرایه کامیون به واسطه تعرفه و بخش دیگری از آن توسط شرکت های باربری تعیین و ارائه می شود. از آن جایی که شرکت های باربری خدمات مختلفی به مشتریان خود می دهند قطعا انجام هر کدام از آن ها می تواند باعث افزایش نرخ کرایه کامیون شود.

حمل و نقل با انواع ماشین باربری را می توان به عنوان مهم ترین عامل در تعیین نرخ و قیمت کرایه کامیون دانست. زیرا کامیون های باربری دارای انواع گوناگونی هستند که هر چه ظرفیت و گنجایش آن ها بیشتر باشد باید هزینه بالاتری برای استفاده از آن ها پرداخت کرد. کامیون های تک محور و جفت محور ، کامیون های مسقف و … از رایج ترین انواع آن محسوب می شوند.

وضعیت آب و هوایی  

مسلما رانندگی در شرایط بد آب و هوایی زحمت بیشتری بر راننده تحمیل می کند و سیستم داخلی ماشین مانند موتور در معرض ریسک بیشتری قرار خواهد گرفت. هر چقدر وضعیت آب و هوا و همچنین جاده نامناسب باشد نرخ کرایه کامیون نیز افزایش پیدا می کند. رانندگی در جاده های خاکی و بدون آسفالت دشوار است. همچنین وجود تگرگ و برف در جاده نیز خطر آفرین می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم که بهترین نوع کامیون برای رانندگی و حمل بار در این شرایط کامیون های مسقف هستند که سقف آن ها از پارچه های بزرنتی پوشیده است. در مواقعی مانند اسباب کشی در روز های زمستانی باید حتما از کامیون های مسقف استفاده کنید تا بار دچار آسیب و خسارت مالی نشود. قطعا شرکت های خدمات باربری بین شهری که به طور حرفه ای فعالیت می کنند در زمینه انتخاب ماشین باربری شما را راهنمایی می کنند.

گران شدن سوخت  

شرایط اقتصادی جامعه می تواند باعث نوسانات در نرخ ارز ، گران شدن ناگهانی سوخت و … باشد. تمام این موارد تورم را در پی دارد و باعث می شود که وضعیت معیشتی رانندگان دستخوش تغییرات شود. به همین دلیل به دنبال آن نرخ کرایه ماشین های باربری مانند کامیون نیز افزایش پیدا می کند و ما شاهد تغییر این نرخ توسط تعرفه های دولتی و شرکت های فعال در حوزه باربری خواهیم بود. هر چه مسافت باربری بیشتر باشد سوخت بیشتری مصرف می شود در نتیجه مشتری باید مبلغ بالاتری نیز پرداخت کند.

گران شدن سوخت موثر بر نرخ کرایه کامیون

وزن بار  

هر کدام از ماشین های باربری دارای ظرفیت و گنجایش مشخصی هستند. هر چقدر ماشین باربری دارای ظرفیت بالاتر و ابعاد بزرگ تری باشد باید هزینه بیشتری بابت باربری آن پرداخت کرد. انتخاب ماشین ها بستگی به نوع و وزن بار دارند. اگر بار دارای وزن کمی باشد قطعا هزینه باربری برای شما کمتر خواهد بود و برعکس.

جنس بار  

قطعا با خواندن مطالب پیشین متوجه شده اید که بارها می توانند دارای جنس های مختلفی باشند. به طور مثال حمل مایعات و جامدات نیازمند دو نوع وسیله باربری هستند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های و خصوصیات منحصر به فرد است. حمل مایعات توسط ماشین هایی به نام تانکر و حمل جامدات توسط بونکر انجام می شود. همچنین اگر قصد دارید موادی مانند بتن ساختمانی را حمل کنید باید ماشینی را انتخاب کنید که تا مقصد بتن را نرم و مرطوب نگه دارد. بهترین انواع ماشین باربری باری این نوع از بارها میکسر است. هر کدام از این ماشین ها دارای نرخ های مختلفی هستند که در نهایت توسط عوامل دیگر به عنوان هزینه نهایی به شما اعلام می شود.

فاصله بین مبدا و مقصد 

هر چقدر فاصله بین مبدا و مقصد بیشتر باشد نرخ کرایه کامیون نیز بیشتر خواهد شد. برخی از باربری ها به طور درون شهری و برخی از آن ها بین دو شهر انجام می شوند. فاصله بین شهری بیشتر از درون شهری محاسبه می شود زیرا زمان ، انرژی و سوخت بیشتری بابت آن پرداخت می شود.

نوع بسته بندی 

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم بسته بندی بارها برای جا به جایی بارها دارای نوع و جنس های مختلفی هستند و همین امر موجب می شود تا بسته بندی آن ها با یکدیگر متفاوت باشد. به طور مثال نمی توان بسته بندی اشیا و لوازم شکستنی را با بسته بندی برنج مقایسه کرد. زیرا برای بسته بندی اشیای شکستنی نیاز به کارتن و جعبه است اما برای بسته بندی برنج نیاز به گونی خواهید داشت. نحوه بارگیری و همچنین تخلیه بار در هر کدام از آن ها متفاوت خواهد بود.

صدور بیمه نامه باربری  

صدور انواع بیمه نامه های باربری می تواند در نرخ کرایه کامیون تاثیر گذار باشد. این بیمه نامه ها ریسک راننده و صاحب بار را به میزان چشمگیری کاهش می دهد زیرا بار را از مبدا تا مقصد بیمه می کند و در صورت وقوع خطراتی مانند تصادف ، آتش سوزی و … شرکت بیمه خسارت آن را تقبل خواهد کرد. فرمی که در خصوص صدور بیمه نامه در اختیار شما قرار می گیرد باید به امضای شما برسد. در این فرم مواردی مانند حجم و نوع بار ، ارزش بار ، تاریخ باربری و …. تعیین می شود. در حال حاضر بیمه نامه های باربری به صورت الکترونیکی صادر می شوند و امکان هیچ گونه دستکاری در اطلاعات آن مانند ارزش و قیمت بار وجود ندارد. اما در سال های گذشته که بیمه نامه ها به صورت دستی بودند تخلفات زیادی در این زمینه صورت می گرفت.

بیمه باربری تاثیر مستقیم بر نرخ کرایه کامیون

بارنامه 

بارنامه به عنوان شناسنامه بار شناخته می شود. اطلاعاتی که در این سند وارد می شود مانند بیمه نامه است. به این معنی که حجم بار ، ارزش آن ، نوع آن و … از جمله مواردی است که بارنامه قید می شود و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. صدور بارنامه از دیگر عوامل موثر بر نرخ کرایه کامیون به شمار می رود.

قوانین دولتی 

متاسفانه قوانین دولتی در کشور ما روز به روز در حال تغییر است و همین امر موجب می شود تا هیچ ثباتی در قیمت و نرخ ها وجود نداشته باشد. این قوانین می تواند شامل مالیات و تعرفه باشد که هر کدام از آن ها به نحوی می تواند هزینه های حمل و نقل و باربری را تغییر دهد.

افزایش دستمزد  

برخی از شرکت های معتبر در زمینه حمل و نقل با یکدیگر رقابت می کنند. به این معنی که هر کدام از آن ها می خواهند تا رانندگان حرفه ای را در اختیار داشته باشند. به همین دلیل دستمزد آن ها را افزایش می دهند تا جذب شرکت آن ها شوند. همین افزایش دستمزد می تواند به عنوان عاملی برای افزایش نرخ کرایه کامیون در نظر گرفته شود. اگر بعد از خواندن این مطلب نیاز به خدمات باربری دارید و میخواهید از همان ابتدا از هزینه آن مطلع شوید می توانید از اپلیکیشن حمل و نقل بار استفاده کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.