بررسی طلایی ترین عادات سالم رانندگان کامیون

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

در این مطلب به عادات سالم رانندگان کامیون می پردازیم. وجود عادت های سالم نه تنها باعث موفقیت در شغل رانندگی خواهند شد بلکه می توانند کیفیت هر شغلی را بالا ببرند. عادات سالم رانندگان کامیون مانند  خواب کافی ، تغذیه سالم و … است.به داین دلیل که رانندگان مسافت طولانی را در جاده می پیمایند باید مراقب سلامتی خود باشند. شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه این مطلب را برای شما عزیزان آماده کرده تا با عادت های سالم رانندگان کامیون آشنا شوید.

عادات سالم رانندگان کامیون

عادات سالم رانندگان کامیون چیست ؟ عادت های خوب باعث ایجاد سلامت جسم و روح می شود و این سلامتی تضمین کننده موفقیت شغلی خواهد بود. یکی از ویژگی هایی که می توان درباره شغل رانندگی گفت این است که رانندگان باید دائما در حالت نشسته باشند و هیچ گونه فعالیتی غیر از عوض کردن دنده و کلاج ندارند. اغلب آن ها تنهایی سفر می کنند و به دلیل تنها بودن و جلوگیری از مشکلاتی مانند خوابالودگی اقدام به مصرف مواد غذایی مضر و همچنین کافئین می کنند.

یکی از نکاتی که می توان آن را در حوزه عادات سالم رانندگان کامیون تقسیم بندی کرد این است که رانندگان باید در فواصل زمانی مشخص در بین راه توقف کنند و خستگی ناشی از چند ساعت راه را از تن خود خارج کنند. معمولا در بین راه استراحت گاه هایی وجود دارد که این امکان را برای رانندگان فراهم می آورد تا چند ساعتی در آن جا بخوابند. خوابالودگی رانندگان در شب یکی از مهم ترین خطراتی است که آن ها را تهدید می کند. زیرا علاوه بر آن شاهد نا ایمن بودن جاده ها ، سرعت و سبقت غیر مجاز نیز هستیم که همگی این موارد در کنار یکدیگر موجب شده تا کشور ایران یکی از پر تلفات ترین جاده ها را داشته باشد. البته خطای انسانی نیز در بروز حوادث انکار ناپذیر است.

به تغذیه خود اهمیت می دهند ! 

رانندگان با تجربه به خوبی می دانند که سلامت و تغذیه مناسب ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند. تغذیه سالم نه تنها شامل مواد خوراکی بلکه شامل انواع نوشیدنی نیز می باشد. برخی از رانندگان در طول مسیر و مخصوصا شب ها به میزان زیادی از قهوه استفاده می کنند. کافئین موجود در قهوه باعث می شود که آن ها ساعات طولانی تری را بیدار بمانند و در نتیجه سریع تر به مقصد برسند.

بهترین مواد غذایی که می تواند برای رانندگان مناسب باشد شامل سبزیجات ، گوشت قرمز و گوشت سفید است. توصیه می شود که بجای خوردن غذاهای رستورانی ، این غذاها را به صورت بسته بندی در کامیون داشته باشید تا هر وقت احساس گرسنگی کردید آن ها را میل کنید. وجود سبزیجات در کنار غذا به افزایش سلامت شما کمک شایان توجهی می کند.

ورزش می کنند ! 

همان طور که اشاره کردیم رانندگان ساعت های طولانی را در جاده سپری می کنند و هنگامی که به مقصد می رسند ترجیح می دهند استراحت کنند.اهمیت و تاثیر ورزش روی رانندگان مسن تر نیز بیشتر است چرا که آن ها با خستگی و درد های زیادی از جمله گرفتگی عضلات و زانو درد مواجه می شوند. واقعیت این است که توصیه به ورزش کردن برای آن ها دشوار خواهد بود زیرا زمان کافی برای ورزش در اختیار ندارند. اما می توان ورزش را با خود به درون کامیون برد. به این صورت که هنگام معطل شدن پشت ترافیک یا توقف برای استراحت اقدام به ورزش کنید. همراه داشتن وزنه های کوچک و وسایل ورزشی می تواند در بین تایم استراحت به شما کمک کند.

گرفتگی عضلات ، پادرد و دست درد از جمله مشکلات رایج بین رانندگان است که می توان آن ها را با ورزش مداوا کرد و مهم تر اینکه می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

ورزش کردن از عادات سالم رانندگان کامیون

استراحت کافی دارند !

اتاق کامیون به عنوان خانه دوم راننده شناخته می شود زیرا تایم زیادی از زندگی خود را در آن می گذراند. پس لازم است تا تمهیداتی بیندیشد که بتواند در مواقع لازم در کامیون بخوابد. وجود تشک های طبی ، بالشت با کیفیت برای داشتن یک خواب کافی ضروری می باشد. علاوه بر این شما باید وسایلی مانند پنکه یا بخاری را نیز در کامیون داشته باشید.

وجود پنکه یا بخاری نه تنها برای بهبود کیفیت خواب شماست بلکه در شرایط بحرانی نیز می تواند به شما کمک کند. به طور مثال اگر مشکلی برای کامیون پیش آمد و مجبور شدید تا ساعاتی متوقف شوید باید بتوانید دمای بدن خود را کنترل کنید. سرما و گرمای بیش از حد نه تنها برای سلامتی شما مضر است بلکه موجب می شود تا شما خونسردی خودتان را از دست بدهید و کلافه شوید. رانندگان با تجربه می دانند که داشتن استراحت کافی می تواند در کیفیت انجام خدمات باربری بین شهری بسیار موثر باشد.

آموزش می بینند !

حتما تا به حال مشاهده کرده اید که اغلب رانندگان کامیون در طول مسیر آهنگ های قدیمی گوش می کنند و حتی برای جلوگیری از خواب رفتن نیز صدای آن را بلند می کنند .اما برخی دیگر از رانندگان بجای گوش دادن آهنگ های قدیمی و سنتی دست به ابتکار جالبی زده اند و آن هم آموزش های صوتی می باشد. آموزش های صوتی شامل کتاب ، فرا گرفتن یک زبان جدید و …. است.

از عادات سالم رانندگان کامیون می تواند آموزش مداوم باشد. اگر شما جزو رانندگان ترانزیت هستید و بین کشورهای مختلف در حال رفت و آمد می باشید قطعا زمان بیشتری در مسیر خواهید بود و می توانید بهتر به آموزه های خود اضافه کنید. یادگیری یک زبان جدید ” حتی به صورت دست و پا شکسته ” باعث بالا بردن اعتماد به نفس و کیفیت کاری شما می شود . زمانی که در حال آموزش هستید مغز شما فعال تر می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده افرادی که در طول عمر خود دائما در حال یادگیری بوده اند نسبت به سایر افراد کمتر دچار آلزایمر و فراموشی شده اند .

از خانواده خود غافل نمی شوند ! 

حفظ ارتباط موثر با خانواده از عادات سالم رانندگان کامیون است. زیرا اغلب رانندگان کامیون به مدت چند روز و حتی چند هفته ” رانندگان ترانزیت ” از خانه دور هستند و اعضای خانواده خود را نمی بینند. طبیعتا بعد از برگشتن از سفر مشغول کارهای شخصی خود خواهند شد و ارتباط کمی با خانواده خواهند داشت.

کمبود ارتباط موثر و با کیفیت باعث ایجاد فاصله بین اعضای خانواده می شود و به مرور زمان رابطه عاطفی آن ها را قطع می کند. اما یک راننده موفق به خوبی می داند که باید جلوی این اتفاق را بگیرد و به نحوی با همسر و فرزند خود رفتار کند که آن ها تصور نکنند پدر خانواده از آن ها دور است.

یکی از بهترین روش ها برای حفظ ارتباط بین پدر راننده و اعضای خانواده تعریف کردن خاطرات سفر است. شما به عنوان یکی از موثرترین اعضای خانواده باید فرزندان خود را در ماجرای سفر شریک کنید و از اتفاقات جالبی که برای شما افتاده برای او تعریف کنید.

هنگامی که فرزندان به خوبی از فرآیند شغلی پدر خود مطلع باشند کمتر کمبود او را احساس و او را درک خواهند کرد.

اهمیت به خانواده از عادات سالم رانندگان کامیون

در حال رانندگی از موبایل استفاده نمی کنند ! 

در سال های گذشته گستردگی شبکه های تلفن همراه و اینترنت در کشور زیاد نبود. اما امروزه در تمام نقاط دور افتاده ایران نیز اینترنت وجود دارد. به همین دلیل برخی از راننده های کامیون برای جلوگیری از خستگی و خوابالودگی ترجیح می دهند از این امکانات استفاده کنند. در صورتی که بالاترین آمار تصادفات مربوط به استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی پشت فرمان کامیون ها و ماشین های سواری بوده است.

کلام آخر!

شرکت باربری وزمه این مطلب را برای آگاهی رانندگان کامیون و افرادی که تمایل به دانستن عادات سالم رانندگان کامیون برای یک انتخاب مناسب داشتند آماده کرده و امیدوار است از خواندن این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان برای انتخاب یک ماشین باربری مناسب به همراه راننده مجرب می توانید از اپلیکیشن حمل و نقل بار استفاده کنید و علاوه بر صرفه جویی در زمان از قیمت نهایی از همان ابتدا با خبر شوید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.