مشکلات و روش های مقابله با خستگی و خواب آلودگی رانندگان جاده

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

خواب آلودگی رانندگان جاده به عنوان مهم ترین عامل در ایجاد تصادفات شناخته می شود. زیرا هنگامی که راننده هوشیاری خود را از دست می دهد قادر به کنترل ماشین نخواهد بود. در این مطلب شرکت حمل و نقل بین شهری به روش هایی اشاره می کند که تاثیر زیادی در رفع خواب آلودگی رانندگان جاده دارد که می توان به سیستم های هشدار دهنده مانند دوربین و حسگر اشاره کرد.

خواب آلودگی رانندگان جاده 

خواب آلودگی رانندگان جاده چه تاثیری بر کیفیت رانندگی می گذارد ؟ قطعا یک رانندگی خود حاصل تجربه ، مهارت و هوشیاری راننده است. هنگامی که راننده تحت تاثیر عواملی مانند خستگی هوشیاری خود را از دست می دهد قطعا نمی تواند به نحو صحیحی رانندگی کند و باعث بروز خطرات زیادی می شود. خواب آلودگی رانندگان جاده به وسیله سیستم های هشدار دهنده تشخیص خستگی برطرف می شود. در ضمن می توانید برای اطلاعات بیشتر از خدمات باربری بین شهری و درون شهری و اطلاع از نرخ کرایه ها از اپلیکیشن حمل و نقل بار نیز استفاده کنید.

سیستم های هشدار دهنده 

سیستم های هشدار دهنده را می توان به عنوان موثرترین عامل در جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان در جاده مطرح کرد. زیرا اغلب این سیستم ها وسیله هشدارهای صوتی راننده را بیدار می کنند و خطرات احتمالی را به او گوشزد خواهند کرد. به طور مثال می توان این سیستم هشدار دهنده را در پشت آینه جلو نصب کرد تا در صورت نزدیک شدن بیش از حد به ماشین جلویی صدای آلارم به گوش راننده برسد و فاصله خود را بیشتر کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده ثابت شده که احتمال تصادف با ماشین جلویی جزو مهم ترین پیامدهای خواب آلودگی رانندگان به شمار می رود که آسیب های مالی و جانی فراوانی در پی دارد.

هشدار دهنده با ویبره 

یکی از اختراعاتی که در چند سال اخیر باعث جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان شده است سیستم هشدار دهنده به وسیله ویبره می باشد. این سیستم بر روی فرمان ماشین نصب می شود و این قابلیت را دارد تا در فواصل زمانی مشخص با ویبره کردن از خوابیدن راننده جلوگیری کند. از ویژگی های این سیستم ویبره های ریتمیک است تا مغز راننده به ویبره های یکنواخت عادت نکند. زیرا عادت کردن به ویبره های یکنواخت هیچ فرقی با نبودن این دستگاه نمی کند. چون مغز می تواند به آن عادت کند و واکنشی در برابر آن نداشته باشد.

سیستم صوتی هشدار دهنده  

معمولا کشورهای پیشرفته و جهان اول در خصوص مسائل ایمنی و راهکارهایی که در این جهت وجود دارد از ما جلو تر هستند. به عنوان مثال در کشور آلمان نوعی سیستم هشدار دهنده صوتی وجود دارد که فقط بر روی وضعیت ماشین و جاده تمرکز می کند و در صورت مشاهده هر گونه رفتار نامناسب و خلاف قانون فعال می شود و به وسیله صوت راننده را مطلع می کند. قطعا هنگامی که راننده خواب آلود است سرعت او بیشتر می شود و حتی ممکن است وارد لاین مقابل شود. تمام این موارد توسط سیستم هشدار دهنده صوتی بررسی می شود.

سیستم ها ی هشدار دهنده صوتی برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان جاده

سیستم هشدار دهنده پوشیدنی 

در کشور سنگاپور اختراع جالبی انجام شده و آن هم تولید سیستم های هشدار دهنده پوششی است. به این صورت که تعدادی از دانشجویان دانشگاه سنگاپور اقدام به ساخت ساعتی کرده اند که راننده بعد از در دست کردن آن هشدار های لازم را دریافت می کند. این ساعت در صورت کاهش ضربان قلب راننده فعال می شود. زیرا تمام افراد در حین خوابیدن دچار کاهش تعداد ضربان قلب می شوند .

نکته مهم ! 

شاید تصور کنید که سیستم های هشدار دهنده می تواند جایگزین خواب و استراحت رانندگان شود. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. مغز نیاز به خواب دارد در غیر این صورت نمی توان هوشیاری او را توسط نوشیدنی هایی مانند قهوه یا استفاده از سیستم های هشدار دهنده حفظ کرد. بهترین کار این است که قبل از شروع رانندگی خواب کافی داشته باشید یا در طول مسیر در فواصل زمانی معین به استراحت بپردازید. بهترین میزان خواب برای افراد بزرگسال ۷ تا ۸ ساعت مفید است. خواب شبانه تاثیر بهتری نسبت به خواب روزانه بر روی مغز دارد.

اگر فرد بیش از ۲۴ ساعت در طول شبانه روز نخوابد عملکرد مغز او به شدت کاهش پیدا می کند و در اور روزمره دچار اختلال خواهد شد. این نکته را فراموش نکنید که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است !

چه عواملی باعث بی خوابی راننده می شود ؟ 

مشغله های ذهنی 

یکی از مهم ترین مشغله های ذهنی رانندگان این است که در فشار اقتصادی هستند. اغلب آن ها با سرمایه گذاری بالا اقدام به خرید انواع ماشین باربری می کنند به امید اینکه درآمد آن ها افزایش پیدا کند. به همین دلیل تمام تلاش خود را می کنند تا با رفت و برگشت های پی در پی درآمد خود را بالا ببرند و سرمایه را برگردانند. این امر مهم دلیل خستگی و بی خوابی راننده می شود. برخی از آن ها که دارای کمک راننده می باشند وضعیت بهتری دارند زیرا در هنگام وقوع خستگی کمک راننده به جای آن ها رانندگی می کند. اما افرادی که کمک راننده ندارند در شرایط دشوار تری قرار دارند.

وضعیت جاده  

جالب است بدانید که جاده های خلوت و جاده های شلوغ هر دو به یک میزان در خستگی رانندگان موثر هستند. زیرا راننده در جاده های شلوغ توانایی سبقت گرفتن و مانور را ندارد و همین امر موجب می شود تا انرژی او کاهش یابد. همچنین جاده های خلوت نیز باعث بی حوصلگی او می شود.

 در انجام خدمات باربری بین شهری سر بالایی هایی که در جاده وجود دارد توان و انرژی ماشین را کم می کند و راننده را بی حوصله می کند. به همین دلیل وضعیت جاده ها را می توان به عنوان عاملی دیگر در خواب آلودگی رانندگان جاده عنوان کرد.

خواب آلودگی رانندگان جاده و خسارت های جبران ناپذیر

شرایط جوی  

شرایط جوی که در فصول مختلف سال وجود دارد بر روحیه و میزان خستگی راننده موثر است . به طور مثال رانندگی در تابستان توان و انرژی راننده را کاهش می دهد زیرا عملکرد مغز او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رانندگی در شرایط برفی که باید سرعت ماشین بسیار کم باشد نیز به نوع دیگر باعث خواب آلودگی راننده خواهد شد. هنگامی که راننده مقابل از نور بالا استفاده می کند باعث خستگی چشم راننده می شود و همین امر سبب می شود تا کیفیت رانندگی تحت تاثیر قرار بگیرد.

مصرف مواد مخدر  

متاسفانه مصرف مواد مخدر بین رانندگان ماشین های سنگین باب شده و دلیل آن هم این است که می خواهند مسافت بیشتری را طی کنند و سرحال بمانند. غافل از اینکه مصرف مواد مخدر عاملی خطرناک در کیفیت رانندگی محسوب می شود و می تواند در شرایط مختلف باعث از دست رفتن کنترل ماشین شود. همچنین تاثیر مصرف مواد مخدر در رانندگان به مراتب زیان بار تر است می تواند خسارت های جانی پدید آورد.

شرایط نامناسب ماشین 

اگر در هنگام رانندگی در شب نور کافی درون ماشین وجود نداشته باشد احتمال خواب آلودگی رانندگان جاده افزایش پیدا می کند. بهتر است زمانی که هوا تاریک می شود چراغ درون ماشین را روشن نگه دارید تا احتمال خواب آلودگی کاهش پیدا کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.