مهم ترین وظایف رانندگان باربری چیست ؟

وظایف رانندگان باربری

وظایف رانندگان باربری در امر حمل و نقل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا اگر رانندگان به خوبی وظایف خود را انجام دهند و به مسئولیت های خطیر خود واقف باشند قطعا اسباب کشی بسلامت انجام خواهد شد. مهم ترین وظایف رانندگان باربری را می توان در تعهد، تجربه و مسئولیت پذیری خلاصه کرد. در این مطلب شما را با جوانب مختلف وظایف رانندگان باربری آشنا می کنیم.

وظایف رانندگان باربری چیست و چگونه می توان یک راننده خوب را از راننده غیر حرفه ای تشخیص داد ؟ باربری و شرکت حمل و نقل بین شهری یکی از صنایع خدماتی در سطح کشور است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها جزو صنایع پر رونق و پر درآمد به شمار می رود. باربری بین شهری در بین سایر روش های باربری مانند هوایی، دریایی و ریلی از سهم بیشتری برخوردار است. زیرا جاده ها بخش عمده ای از سطح کشور را در بر می گیرند.

افراد به دلایل مختلف مانند سرعت باربری، هزینه، در امان ماندن محموله و …. ترجیح می دهند که از باربری زمینی استفاده کنند. اما سوال مهمی که در این بخش با آن روبرو هستیم این است که آیا وظایف رانندگان باربری مشخص است ؟ آیا رانندگان باید آموزش های خاصی را در این خصوص گذراندنه باشند ؟ مسئولیت پذیری و تعهد چه نقشی در تعیین یک راننده حرفه ای و سلامت دارد ؟

بارگیری صحیح 

از مهم ترین مسئولیت ها و وظیفه هایی که یک راننده باربری باید داشته باشد نحوه صحیح بارگیری است. همان طور که در مطالب پیشین اشاره کردیم هر کدام از ماشین های باربری دارای مدل، ابعاد و ظرفیت مشخصی می باشد که این مساله موجب می شود تا نحوه بارگیری نیز تغییر کند. به طور مثال کامیون هایی که از بغل باز می شوند نحوه بارگیری در آن ها متفاوت با کامیون های یخچال دار است. بارگیری درست محموله از بروز بسیاری از مشکلات مانند آسیب دیدگی آن در طول مسیر جلوگیری می کند و سفری ایمن را در برخواهد داشت.

وظایف رانندگان باربری

حمل صحیح بار 

باربری می تواند به صورت درون شهری و برون شهری انجام شود. به طور مثال اگر شما قصد دارید اسباب کشی کنید و به منزلی نو نقل مکان کنید حتما ظروف شکستنی را بارگیری می کنید و نگران حمل آن هستید. زیرا احتمال شکستن آن در مسیر و بر اثر ضربات متعدد وجود دارد. یک راننده خوب و کار بلد به درستی می داند که چگونه باید بار را حمل کند تا کمترین آسیب به بار برسد. این مساله در خصوص بارهای سنگین وزنی که در خارج از شهر جابجا می شوند نیز صدق می کند.

نحوه صحیح تخلیه بار

نحوه صحیح تخلیه بار بستگی به نوع بار و مدل ماشین باربری دارد. برخی از کامیون های باربری به دلیل ساختاری که دارند نحوه تخلیه آن ها به وسیله کمپرسی و برخی دیگر نیز به روش های متنوع است. تخلیه صحیح بار از تخصص هایی است که هر راننده ای باید آن را بداند زیرا عدم انجام درست آن می تواند باعث آسیب به بار و محموله شود.

توجه به وزن بار و ظرفیت ماشین باربری 

هر کدام از ماشین های باربری دارای ظرفیت مشخصی هستند. انتخاب ماشین مناسب برای بارهای مختلف از تخصص های مهم رانندگان است که عدم توجه به آن می تواند باعث ایجاد آسیب به بار و ماشین باربری شود. تصور کنید وزن محموله شما ۲۰ تن است اما ماشینی را برای حمل آن انتخاب کرده اید که ظرفیتی بالغ بر ۱۰ تن دارد. قطعا این مساله باعث می شود که نه تنها ماشین بلکه بار نیز دچار خسارات فراوانی شود. قطعا در طول مسیر مجبور ترمز کردن، افزایش و یا کاهش سرعت هستید. تمام این موارد باعث می شود که بار تغییر شکل دهد و تحت فشار قرار بگیرد.

در اپلیکیشن حمل ونقل بار ورزمه شما می توانید با توجه به حجم و میزان بار ماشین باربری خود را انتخاب کنید و بدون واسطه با راننده باربری خود در ارتباط باشید.

کنترل سیستم مهار در طول مسیر 

یکی از قواعدی که در حمل و نقل وجود دارد و جزو وظایف رانندگان باربری محسوب می شود این است که رانندگان موظف هستند که هر ۸۰ کیلومتر یکبار توقف کنند و سیستم مهار بار را بررسی کنند. زیرا در طول مسیر و بر اثر حرکت و ترمز های متعدد امکان شل شدن مهار وجود دارد. این امر باعث می شود بار استحکام خود را از دست بدهد و مشکلات بعدی را ایجاد کند. اگر راننده شاهد شل بودن مهار بود باید آن را مجددا تنظیم کند و سپس به راه خود ادامه دهد. حتما توقف در مسیر برای کنترل سیستم مهار باید در مکانی امن صورت بگیرد. اگر مهار به درستی محکم شده باشد احتمال جابجایی محموله در کامیون کمتر خواهد شد و قطعا تخلیه بار نیز راحت تر صورت می گیرد.

وظایف رانندگان باربری

آشنایی با قوانین رانندگی

یکی از وظایف رانندگان باربری که می تواند به او در طی مسیر کمک کند و باعث شود تا محموله بسلامت به مقصد برسد آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی است. اگر راننده باربری با این مطلب آشنایی کافی نداشته باشد قطعا در طول مسیر دچار مشکلات فراوانی از جمله توقیف ماشین خواهد شد. رانندگانی که به صورت آزاد و یا استخدام در شرکت های باربری فعالیت می کنند حتما باید دارای گواهینامه ها و مدارک مربوطه باشند.

توانایی تعمیر فنی 

ماشین های باربری ممکن است در طول مسیر دچار مشکلات جزیی و عمده شوند. به طور مثال ممکن است ماشین به طور ناگهانی خاموش شود و در راه بماند. یک راننده حرفه ای باید به میزان قابل قبولی با تعمیرات و تخصص فنی آشنایی داشته باشد. این میزان از آشنایی می تواند در حدی باشد که راننده بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد! زیرا اغلب راننده ها به تنهایی سفر می کنند و اگر اطلاعات فنی آن ها در سطح پایینی باشد حتما مشکلات بی شماری برای آن ها به وجود می آید. برخی از مسیرها طولانی هستند و راننده شب ها نیز در راه است. اگر در نیمه شب مشکلی برای ماشین باربری به وجود آید و نتواند اقدام به رفع آن کند قطعا تجربه بدی برای او پیش خواهد آمد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.