مهم ترین ویژگی راننده کامیون خوب

ویژگی راننده کامیون خوب چیست ؟ رانندگی کامیون یکی از سخت ترین مشاغلی محسوب می شود. قطعا فردی که به عنوان راننده پشت فرمان کامیون می نشیند باید دارای خصوصیاتی باشد که به کمک آن ها بتواند شرایط را مدیریت کند. کامیون جزو ماشین های سنگین به شمار می رود که قطعا کنترل آن در جاده دشوارتر از ماشین های سواری و سبک است. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین و اساسی ترین ” ویژگی راننده کامیون ” آشنا کنیم.

ویژگی راننده کامیون

ویژگی راننده کامیون 

ویژگی راننده کامیون چه مواردی است و یک فرد چگونه می تواند به عنوان یک راننده حرفه ای مشغول به کار شود ؟ شاید شما هم تصور می کنید که رانندگی ماشین های سنگین مانند کامیون بسیار راحت است و تنها تفاوت آن با ماشین های سواری شاسی آن است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. اگر شما می خواهید به عنوان یک راننده کامیون وارد این حوزه شوید باید آموزش های تخصصی را گذرانده باشید. چون رانندگی کامیون فقط انتقال آن از مسیر مبدا به مقصد نیست و ویژگی راننده کامیون با رانندگان ماشین های سواری متفاوت است.
شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار وزمه می توانید باربری خود را با آسوده خاطر سفارش داده و بار خود را در مقصد تحویل بگیرید.

توانایی برنامه ریزی 

اغلب کامیون داران و رانندگان کامیون دارای یک برنامه مشخص برای حرکت و رسیدن به مقصد هستند. زیرا اغلب آن ها دارای بار هستند و باربری بین شهری انجام می دهند و باید طبق تاریخ مشخص بار را تخلیه کنند و تحویل بدهند. اگر شما توانایی برنامه ریزی ندارید و یا نمی توانید بر طبق برنامه ای که برای شما ریخته شده عمل کنید قطعا نمی توانید در این شغل موفق شوید. پس اولین و مهم ترین ” ویژگی راننده کامیون ” توانایی برنامه ریزی و عمل به آن است.

مسئولیت پذیری 

به جرات می توان گفت که تمام رانندگان کامیون و ماشین های سنگین در طول سفر تنها هستند و باید به تنهایی مسئولیت بار و وسیله نقلیه را به دوش بکشند. اگر در حین سفر و رانندگی مشکلی فنی برای کامیون پیش آمد باید خودشان دست به کار شوند و مشکل را حل کنند. کامیون داران هنگامی که در جاده هستند اغلب تنها می باشند . توانایی مقابله با تنهایی یکی دیگر از مهارت هایی است که راننده کامیون باید داشته باشد. زیرا برخی از آن ها هنگامی که شب در جاده هستند دچار خواب آلودگی می شوند و در کسری از ثانیه کنترل وسیله نقلیه را از دست می دهند. همان طور که می دانید دلیل اغلب تصادفات جاده ای خواب آلودگی راننده و عدم توجه به جلو است.

مردم داری و برقراری ارتباط 

رانندگان کامیون در شغل خود تنها هستند زیرا در جاده نمی توانند به طور خانوادگی سفر کنند. به همین دلیل اغلب افراد تصور می کنند که آن ها افرادی منزوی و گوشه گیر می باشند که توانایی برقراری ارتباط با سایرین را ندارند. در صورتی که مردم داری و خوش برخوردی از مهم ترین ” ویژگی راننده کامیون ” محسوب می شود زیرا آن ها باید به خوبی با سایر همکاران ، کارفرمایان و ارباب رجوع به خوبی ارتباط برقرار کنند.

توانایی و مهارت مکانیکی 

به وجود آمدن مشکلاتی مانند مشکلات مکانیکی از رایج ترین مسائلی است که نه تنها برای کامیون داران بلکه برای رانندگان ماشین های سبک نیز به وجود می آید. یک راننده حرفه ای باید به مهارت های فنی و مکانیکی مسلط باشد تا اگر در جاده دچار مشکلاتی از این قبیل شد بتواند اقدام به رفع آن کند. در غیر این صورت در جاده خواهد ماند و نمی تواند بار را به موقع تحویل  دهد. یک راننده کامیون حرفه ای و با سابقه باید از استانداردهای ایمنی در خصوص کامیون مطلع باشد و قادر به تطبیق این استانداردها باشد.

ویژگی راننده کامیون

 توانایی مدیریت استرس 

اغلب کامیون داران روزهای طولانی در سفر هستند و نمی توانند به مدت زیادی در کنار اعضای خانواده خود حضور داشته باشند. این مساله باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی بر آن ها می شود و تا حد زیادی می تواند احساسات و روحیه آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. مدیریت استرس و اضطراب یکی از مهم ترین ” ویژگی راننده کامیون ” به شمار می رود تا بتواند در روزهای سفر و کار خود را مدیریت کند و شغل خود را تحت تاثیر این احساسات قرار ندهد.

ناگفته نماند که مدیریت استرس تنها مربوط به دوری راننده کامیون از خانواده نیست. بلکه در حین سفر و رانندگی نیز ممکن است موارد زیادی به وجود آید که باید در قبال آن ها استرس خود را مدیریت کرد. به طور مثال هنگامی که کنترل ماشین از دست راننده می رود او باید به خوبی بداند که چگونه کامیون را مدیریت کند به نحوی که باعث ایجاد خسارت جانی و مالی نشود.

صداقت در انجام کار 

صداقت و راستگویی در تمام مشاغل جزو ارکان اصلی آن محسوب می شود. افرادی که در کار دچار تقلب و دو رویی هستند نمی توانند مدت زمان زیادی را در آن شغل بمانند. رانندگان کامیون نیز باید دارای این ویژگی مهم باشند. تا بتوانند اسناد مربوط به باربری مانند بیجک باربری را طبق اصول و موارد صحیح پر کنند و با کارفرمای خود صادق باشند.

هوشیاری 

کامیون داران بزرگ می بایست ازعوامل مهمی از جمله شرایط وسیله نقلیه خویش , جاده ها و ازدحام با خبر باشند . چالش  رانندگی نه تنها وسعت دید بلکه نسبتاً تمام حواس راننده است . رانندگان هوشیار با کلیه دست اندرکاران بیرونی از قبیل یک صدای تعجب آور و غریب , لرزش ناگهانی و یا این که چه بسا بو آشنا بوده و آن‌ها را یک سیگنال هشدار زود هنگام که سبب ایجاد مشکل است می‌دانند . آن ها بایستی بتوانند موقعیت خویش را تشخیص داده و تحلیل نمایند چه بسا وقتی که خستگی به آن‌ها می گوید که استراحت قادر است برایشان مفیدتر باشد .

بدن قوی

یک راننده متناسب می‌تواند ساعات به کار خود ادامه دهد اما خسته نشود و همان قدر قوی بماند . رانندگان کامیون به آسانی به مرحله مشخصی از نیروی فیزیکی احتیاج دارند تا کار خویش را به نحو احسن و صحیح انجام دهند .

ویژگی راننده کامیون

پیش کسوت در رانندگی

راننده کامیون بزرگ سوابق خوبی در رانندگی دارا هستند . این به کارفرمایان و مشتریان اطمینان آن را می دهد که محموله شان امن است . رانندگان بزرگ نشان می دهند که بیمه و مخارج تعمیرات وسیله نقلیه را پایین نگه می دارا هستند . یک سوابق خوب رانندگی نشان میدهد که مالک آن نه فقط به دیگرافراد در سهیم بودن جاده احترام میگذارد , بلکه شغل خود را هم محترم می شمارد.

دارنده جواز رانندگی تجاری 

نیازی به اعلام کردن ندارد که یک راننده کامیون پیروز دارنده جواز CDL است . برای کسب گواهینامه رانندگی تجاری , رانندگان در امتحان هایی شرکت می نمایند که اثبات کننده دست‌کم علم و مهارت های موردنیاز مرزوبوم صادر کننده جواز است . با این حال راننده کامیون های موفق از حداقل ها بالاتر میروند . آنان با ترقی امکانات , ابزار , طرق کسب و عمل و ضوابط همگام می‌باشند , بدین ترتیب علم و مهارت های آن ها مدام آپ دیت است . این دستور آنان را قدرتمند به فعالیت با استرس کمتر و رضایت بیشتر می نماید.

رانندگان شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه دارای تمامی ویژگی های توصیف شده می باشند.

مشکلات شغل رانندگی کامیون چیست؟

پس از اینکه به بررسی ویژگی راننده کامیون خوب پرداختیم باید اشاره ای به مشکلات این شغل نیز داشته باشیم. به جرات می توان گفت که تمام رانندگان کامیون زحمت زیادی را در طول شبانه روز متقبل می شوند اما کمتر کسی می تواند مشکلات آن ها را حدس بزند.

ویژگی راننده کامیون

متناسب نبودن درآمد با هزینه های زندگی

در سال های گذشته درآمد رانندگان کامیون بهتر از الان بود. اما در حال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت و سایر مشکلات ناشی از آن شاهد کم شدن درآمد آن ها هستیم. عدم تناسب درآمد و مزایای رانندگان با میزان سختی و زحمتی که می کشند از مهم ترین مشکلات رانندگی کامیون محسوب می شود.

دوری از خانواده

اغلب رانندگان کامیون علی الخصوص آن هایی که به کار ترانزیت مشغول هستند به مدت طولانی از خانواده خود دور می مانند و این امر می تواند استرس ها و فشارهای روانی را به آن ها وارد کند. رانندگان قدیمی بهتر با این موضوع کنار آمده اند چون سال های طولانی در همین شرایط زندگی کرده اند اما سازگار شدن رانندگان جدید با این وضعیت مقداری زمان بر است. اما به هر حال یک ویژگی راننده کامیون خوب ، صبر و تحمل اوست.

قدیمی بودن سیستم حمل و نقل کشور

اغلب جاده هایی که در کشور وجود دارند بسیار قدیمی هستند و بخش اعظمی از آن ها استاندارد نیستند. به همین دلیل است که آمار تصادفات و کشته شدگان جاده ای در طول سال بسیار زیاد است. اگر به وضعیت جاده رسیدگی شود و سیستم حمل و نقل کشور مدرن تر شود بسیاری از مشکلات رانندگان کامیون برطرف می شود که مهم ترین آن ها حفظ سلامت جانی و مالی است.

افزایش تعداد کامیون ها و افت کار

رانندگی کامیون یکی از مشاغلی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و بعد از گذراندن دوره های مربوطه و اخذ گواهینامه وارد این شغل می شوند. اما تنها گرفتن گواهینامه برای شروع کار کافی نیست بلکه باید مدتی را به عنوان کمک راننده فعالیت کنید تا فوت و فن کار دستتان بایید. در سال های اخیر تعداد کامیون ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و به تبع آن توزیع بار نیز برای هر راننده نیز کم شده است. این امر سبب می شود تا درآمد آن ها کاهش پیدا کند و میزان رضایت آن ها کم شود. یکی از راه هایی که می توانید درآمد خود را افزایش دهید این است که با شرکت های مختلف همکاری کنید و خود را محدود به یک شرکت نکنید.

رانندگی در مسیرهای طولانی

رانندگی های طولانی مدت در جاده می تواند مشکلاتی از جمله بی خوابی ، بی حوصلگی و … را برای رانندگان ایجاد کند که پیامدهایی از جمله از دست دادن تمرکز را به دنبال خواهد داشت. توصیه ای که برای این دسته از رانندگان داریم این است هر زمان که احساس خواب آلودگی کردند در مکانی امن توقف کنند و به استراحت بپردازند. رانندگی در حالت خواب آلودگی مهم ترین عامل تصادف محسوب می شود که نه تنها در ماشین های سنگین مانند کامیون بلکه در ماشین های سبک و سواری نیز مشاهده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.