صحیح ترین شیوه درست حمل بار

شیوه درست حمل بار 

رعایت شیوه درست حمل بار در حفظ سلامت افراد علی الخصوص کارگران تاثیر زیادی دارد. اغلب کارگران بعد از گذشت مدت زمانی چار آسیب های مربوط به کمر، گردن و … می شود و همین مساله به دلیل عدم رعایت کردن شیوه درست حمل بار است. در این مطلب به شما راهکارهایی را ارائه خواهیم داد که با کمک گرفتن از آن ها می توانید به حفظ سلامت خود کمک کنید.

شیوه درست حمل بار چیست و چرا کارگران از صدمه هایی مانند مهره کمر و گردن رنج می برند؟ از مهم ترین ارکان برای شروع کار کارگران این است که به شیوه صحیح حمل بار مسلط باشند و آموزش های لازم را در این خصوص دیده باشند. زیرا عدم رعایت شیوه درست حمل بار می تواند باعث فرسودگی آن ها و بروز بیماری های مختلف مربوط به مفاصل کند.

کارگرانی که به دلیل بروز آسیب های ناشی از عدم صحیح حمل بار خانه نشین می شوند علاوه بر هزینه های درمان باید هزینه های بیکاری را نیز پرداخت کند. حتما این سوال برای شما پیش می آید که هزینه مربوط به بیکاری چیست ؟ واقعیت این است که هزینه های بیکاری غیر مادی است زیرا افراد فشار روحی زیادی را در این خصوص تجربه می کنند و ممکن است در رتق و فتق امور زندگی دچار مشکل شوند. پس بهترین راه پیشگیری است. در تمام جوانب زندگی علی الخصوص امور مربوط به سلامت جسمانی پیشگیری بهتر از درمان است و می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

بیشترین صدماتی که به افراد و کارگران در حین حمل بار وارد می شود به دلیل عدم استفاده از ابزارهای مناسب است. چرخ دستی ها، مناسب سازی فضا، نگه داشتن فرم بدن در حالت مناسب همه و همه از عوامل جلوگیری از بروز مشکلات جسمانی هستند.

 اپلیکیشن حمل و نقل بار یک شرکت حمل و نقل بین شهری بوده که مربوط به باربری بین شهری می باشد که در آن می توانید برای حمل بارهایتان در زمان ثبت سفارش درخواست ارسال نیرو برای جابه جایی و حمل اسباب و بارهایتان کنید.

شیوه درست حمل بار در بلند کردن دستی اجسام  

عدم ایجاد فاصله بین بدن و بار 

اگر بار را با فاصله از بدن نگه دارید قطعا باید فشار بیشتری را تحمل کنید. در این شرایط انگار احساس می کنید که بار وزن بیشتری دارد به همین دلیل به مناطقی از بدن مانند گردن، کمر و دست ها آسیب جدی وارد می شود. تا جایی که مقدور است بار را با کمترین فاصله از بدن نگه دارید و زمان آن را کوتاه کنید.

عدم چرخش کمر در هنگام جابجا کردن بار 

در هنگام بلند کردن یا جابجا کردن بار از چرخیدن کمر امتناع کنید. زمانی که بار در دستان شما قرار دارد فشار مضاعفی به مهره های کمر وارد می شود و زمانی که شما می چرخید این فشار بیشتر خواهد شد. دیسک ها در چنین شرایط نمی توانند وزن و فشار بالاتری را تحمل کنند به همین دلیل بعد از مدتی دچار آسیب های جدی می شوند.

نگهداری بار برای زمان طولانی

بهتر است هنگامی که بار را بلند می کنید آن را در کوتاه ترین زمان ممکن حمل کنید و در مقصد به زمین بگذارید. نگه داشتن طولانی مدت بار نیز می تواند به اعضای بدن شما فشار وارد کند. اجرای شیوه درست حمل بار در طولانی مدت شما را از بسیاری مشکلات دور نگه خواهد داشت.

شیوه درست حمل بار

بلند کردن بار در هنگامی نشستن

یکی از بدترین کارهایی که می تواند باعث آسیب و صدمات جدی به افراد شود این است که در هنگامی که نشسته اند بار را با دست بلند می کنند و همزمان با آن می ایستند. این امر به شدت بر بروز آسیب های کمری تاثیر مستقیم دارد و به سرعت دیسک های کمر را از حالت عادی خارج می کند.

شیوه درست حمل بار در فضای کار 

در نظر گرفتن ارتفاع اجسام

اگر ارتفاع اجسام از ارتفاع بین زانو و آرنج شما بیشتر است باید از ابزارهایی مانند چرخ دستی استفاده کنید. همچنین بالابرها ، چرخ دستی ها و ابزارهایی که به نام پالت مشهور هستند مناسب ترین روش برای جابجایی اجسام با ارتفاع زیاد است.

عدم لغزنده بودن کف 

محیط کار نباید دارای کف لغزنده باشد. زیرا احتمال لیز خوردن کارگران به شدت افزایش پیدا می کند. اگر کارگران در حین حمل اجسام سنگین دچار لغزندگی شوند و لیز بخورند قطعا آسیب های ناشی از آن به مراتب بیشتر از سایر مواقع است. پس حتما به فضای کار و کف پوش آن توجه کنید .اگر متوجه شدید که کف لغزنده است از مواد مختلفی برای رفع لغزندگی آن استفاده کنید.

وجود ابزارهای مختلف در فضای کار 

وجود ابزارهایی مانند قلاب ، طناب و دستگیره در فضای کار باعث می شود تا کارگران در حمل بار از آن ها استفاده کنند. برخی از بارها را نمی توان از سطح زمین بلند کرد و برای جابجایی آن ها باید از وسایلی مانند طناب استفاده کرد.

قرار دادن وسایل در پالت

اگر نگران لیز خوردن و یا کج شدن بار در حین جابجایی هستید می توانید از پالت برای حمل آن استفاده کنید. پالت از مناسب ترین ابزارها و وسایل برای شیوه درست حمل بار محسوب می شود که می تواند آن ها را به صورت متعادل و ثابت حمل کند.

وجود سطوح شیب دار

مکان هایی که برای حمل بار در نظر گرفته می شوند باید دارای سطوحی شیب دار باشند که کارگران مجبور نشوند بارهایی با وزن زیاد را از زمین بلند کنند. وجود سطوح شیب دار باعث سهولت و شیوه درست حمل بار محسوب می شود.

شیوه درست حمل بار

نکات مهم در شیوه درست حمل بار

در این بخش شما را با مهم ترین نکاتی که باید در خصوص جابجایی، ترابری و حمل و نقل اجسام بدانید بدانید آشنا می کنیم. رعایت کردن این نکات تاثیر مهمی در حفظ سلامت افراد و کارگران دارد.

حمل اجسام از ارتفاع بالا به پایین

حمل و نقل بار و اجسام مختلف از ارتفاع بالا به سمت پایین سهولت بیشتری دارد. زیرا حمل اجسام و بالا بردن آن ها از ارتفاع نیاز به مصرف نیروی بیشتر و در نتیجه فشار مضاعف به بدن خواهد بود. اگر در شرایطی قرار دارید که باید اجسام را از ارتفاع پایین به سمت بالا ببرید باید از چرخ دستی و ابزارهای مناسب بهره بگیرید.

تقسیم بار 

اگر وزن بار خیلی زیاد است باید آن را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و به نوبت آن ها را حمل کنید. اگر بار دارای وزن زیادی است و نمی توانید آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید ” مانند یخچال ” باید از تعداد نفرات بیشتر و وسایل مناسب بهره بگیرید.

استفاده از نیروی کمکی 

برخی از کارگران برای صرفه جویی در هزینه اقدام به حمل و نقل اجسام و کالاها به صورت تک نفره می کنند. در صورتی که این مساله در دراز مدت برای آن ها هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت. اگر وزن بار زیاد است باید حتما از همکاران خود کمک بگیرید.

برآورد وزن قبل از حمل

قبل از اینکه کالا و اجسام را از زمین بلند کنید بهتر است که وزن آن را برآورد کنید. برآوردن کردن وزن بار باعث می شود تا تهمیدات لازم برای حمل و نقل آن را در نظر بگیرید. حتما این سوال برای شما پیش می آید که چگونه می توان وزن بار را قبل از بلند کردن تخمین زد ؟ بهترین روش این است که آن را مقداری هل دهید. با هل دادن می توانید تا حد زیادی وزن آن را برآورد کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.