هر آنچه که باید در مورد خسارت بیمه باربری دانست چیست ؟

در مبحث جا به جایی و حمل و نقل باربری بین شهری و شهری یکی از موضوعاتی  که باید به درستی آن را مورد تحقیق و بررسی قرار داد بحث خسارت بیمه باربری است .

بیمه  شرکت های باربری

یکی از اساسی ترین نکات برای پیدا کردن یک باربری ایده آل پیروی کردن از بیمه های باربری است.

در عصر حاضر با افزایش شیوه های شرکت حمل و نقل بین شهری چه بصورت خرده بار و دربستی و یا اپلیکیشن حمل ونقل بار و توسعه ی آن مطرح ترین بحث ، سالم رسیدن بار به مقصد می باشد و با پیشرفته شدن این صنعت مشکلات آسیب رسیدن به بار و سالم نرسیدن آن ها به کمترین میزان خود رسیده است.

با تمامی این پیشرفت ها باز هم امکان آسیب دیدن کالا صفر درصد نبوده و ممکن است در هنگام جا به جایی و حمل و نقل دچار حادثه شوند.  بارها و وسایل شما با توجه به رتبه شان نیازمند بیمه شدن هستند که برای جبران زیان و ضرر مالی بحث خسارت بیمه بابری پیش می آید .

خسارات ناشی از تصادف، بیرون افتادن از وسیله حمل و نقل، دزدی، آتش سوزی، خیس شدن، ضربه خوردن و یا خسارت در هنگام مرحله های اسباب کشی و تخیله بار و …

بیمه باربری چیست ؟

بیمه باربری و حمل و نقل کالا (زمینی، دریایی و هوایی) ‌بیمه‌ای‌ است‌ که‌ به موجب‌ آن‌ ‌بیمه‌گر در مقابل‌ دریافت حق‌ بیـمه‌ ‌از ‌بیمه‌گذار، متعهد‌ می‌شود درصورتی که در جریان‌ حمل‌ کالا از نقطه (مبدا تا مقصد حمل‌ کالا)، در اثر وقوع‌ خطرهای‌ موضوع‌ بیمه‌، کالا به طور کامل از بین برود و یا دچار خسارت شود و یا ‌بیمه‌گذار هزینه هایی در رابطه‌ با این‌ خطرات ‌متحمل‌ شود، تمام خسارت‌های وارد را جبران‌ می نماید.

 خسارت بیمه باربری

در بخش خسارت بیمه بابری رعایت چه نکاتی ضروری است

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است تا در زمان وقوع حادثه در بخش خسارت بیمه باربری مشکلی پیش نیاید این است که صاحب کالا موارد ذیل را به طور کامل رعایت نماید .

صاحب کالا باید کالای خود را در بسته بندی مناسب و با تضمین امنیت در طول مسیر تحویل راننده نماید تا در طول مسیر از خسارات احتمالی جلوگیری گردد.

هنگام تحویل کالا باید برگه حواله بارگیری صادر شده از طرف باربری بین شهری را اخذ و پس از مطالعه و مطابقت بار نامه با محموله و خواسته­ های صاحب کالا اجازه خروج به راننده را صادر نماید، در غیر این صورت شرکت حمل و نقل مسئولیتی در قبال عدم تطابق خواسته­ های ایشان با بارنامه را ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مراجعه به شرکت حمل و نقل بین شهری توصیه میگردد.

اسناد مورد نیاز جهت پرداخت خسارت بیمه باربری

الف –  اسناد حمل وخرید

ب –  اسناد خسارت

ج – اسناد گمرکی و بانکی

مهلت اعلام خسارت بیمه باربری در شرکت های بیمه

بیمه گذار موظف است در زمان مدت اعتبار بیمه نامه و حداکثر ظرف مدت ۵ روز پس از وقوع حادثه منجر به خسارت مراتب را به اطلاع بیمه گر برساند در غیر این صورت ممکن است تمامی یا بخشی از حقوق خود را در رابطه با دریافت خسارت از دست بدهد.

 خسارت بیمه باربری

نحوه و چگونگی شکایت و گرفتن خسارت بیمه باربری از شرکت­ های باربری

رسیدگی به شکایات حمل و جابه جایی، تنها یکی از خدمات اتحادیه حمل و نقل و باربری می­باشد. زمانی که صاحبان کالا دچار مشکل شوند و یا بین شرکت­های باربری و اتوبار اختلافی پیش بیاید، مشکلات خود را به صورت تماس با اتحادیه در میان می­گذارند. و در اینجا اتحادیه است که به این قبیل مشکلات رسیدگی خواهد کرد .

برای مثال امکان دارد اثاث و وسایل شما صدمه دیده باشد و یا دچار خسارت شده باشد یا اینکه گم شده باشد. ممکن است شرکت­ های باربری و یا کارگر اسباب­ کشی این خسارات را قبول نکرده و متقبل نشوند و مشتری مجبور باشد که به اتحادیه شکایت کند. در این مواقع اتحادیه موظف است که به شکایات حمل و جا به جایی و باربری رسیدگی کند.

فرآیند پرداخت خسارت بیمه باربری در شرکت های بیمه ای

پس از اعلام خسارت کتبی یا تلفنی بیمه گذار، بیمه نامه از واحد صدور اخذ و پرونده خسارت تشکیل می شود.

در صورت نیاز کارشناس بازدید ازمحموله خسارت دیده بازدید، و علت و میزان خسارت را گزارش می نماید.

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت بررسی پرونده خسارت با توجه به شرایط بیمه نامه و علت خسارت ازبیمه گذار دریافت می شود .

در صورت قابل پرداخت بودن خسارت میزان خسارت محاسبه و رقم خسارت طبق آئین نامه حدود اختیارات به تائید مسئولین می رسد .

در صورت تائید رقم خسارت، حواله خسارت صادر و پس از اخذ رسید تسویه خسارت از بیمه گذار چک خسارت تحویل وی می گردد.

در صورت قابل پرداخت نبودن خسارت ، مراتب به اطلاع بیمه گذار خواهد رسید و پرونده مختومه می گردد .

در صورت اعتراض بیمه گذار به مبلغ خسارت یا مختومه شدن پرونده ، مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه نهایی به اطلاع بیمه گذار خواهد رسید .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.