تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان در چیست ؟

تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان

در این مطلب شما را با تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان آشنا می کنیم. شرکت های باربری موظف هستند این دو بیمه را برای مشتریان خود در نظر بگیرند. به عبارتی ساده باید بگوییم که مهم ترین تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان این است که بیمه باربری داخلی به نفع مشتری و صاحب است و بیمه متصدیان که به عنوان بیمه مسئولیت نیز شناخته می شوند به نفع شرکت باربری می باشد.

تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان چیست و هر کدام از آن ها چه پوشش هایی را برای صاحب بار و شرکت باربری در نظر می گیرند ؟ باربری در تمام کشورها به دلایل مختلفی مانند اتفاقات غیر منتظره دارای ریسک است و بیمه یکی از بهترین گزینه ها برای پوشش این نوع از ریسک ها محسوب می شود. با ارائه این مطلب سعی داریم شما را به بهترین نحو با تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان آشنا کنیم تا در هنگام خدمات گرفتن از موسسات باربری به خوبی باین موارد را بشناسید. در ادامه ابتدا به بررسی بیمه باربری داخلی و سپس به بیان تعریفی از بمه متصدیان و جوانب مختلف آن می پردازیم.

بیمه باربری داخلی

حمل و نقل جاده ای در کشور ایران سهم عمده ای دارد و اغلب باربری ها از طریق جاده انجام می شود. وسیله باربری مانند کامیون ، تریلی و …. در طی مسیر باربری بین شهری ممکن است دچار حوادث گوناگون شوند که امنیت بار را به خطر می اندازد. این مساله موجب می شود تا صاحب بار دچار خسارات مالی فراوان شود. تصور کنید در یک جاده برفی و لغزنده کامیون دچار سانحه شود و تمام بار آن از بین برود. در این شرایط بیشترین خسارت مالی متوجه صاحب بار خواهد شد. بهترین کار برای جلوگیری از این خسارات استفاده از بیمه باربری داخلی است. به نحوی که صاحب بار قبل از اینکه از خدمات شرکت حمل و نقل بین شهری استفاده کند باید ابتدا بار خود را بیمه کند و از آن در برابر طوفان، سانحه، واژگونی کامیون و … محافظت به عمل آورد و اگر راننده ماشین سنگین هستید و از طریق اپلیکیشن حمل و نقل بار اقدام به باربری می کنید میتوانید به صورت اینترنتی و از همان اپلیکیشن بار را بیمه کنید.

در صورت وقوع هر اتفاق ناخوشایندی بیمه باربری داخلی وارد میدان شده و خسارت شما را تقبل می کند. به عبارتی ساده تر باید بگوییم که بیمه باربری داخلی بیمه ای محسوب می شود که شرکت های بیمه گر در برابر دریافت هزینه و حق بیمه از مشتری تعهد می دهند که در تمام خساراتی که از مبدا تا مقصد متوجه بار شده را پرداخت کنند.

خطرات محدود در باربری به چه معناست ؟ 

برخی از بیمه های باربری به عنوان بیمه با خطرات محدود نامگذاری می شوند. به این معنی که فقط حوادثی را پوشش می دهند که با چشم قابل دیدن باشد به عنوان نمونه می توان به واژگونی و آتش سوزی کامیون اشاره کرد. اما برخی دیگر از بیمه ها خدمات تکمیلی را نیز به شما ارائه می دهند .مثلا اگر بار در طول مسیر بر اثر آب دیدگی دچار خسارت شد بیمه موطف به پرداخت خسارت به مشتری خواهد بود. بیمه های تکمیلی در قبال پرداخت حق بیمه بیشتر فعال می شوند و برای داشتن آن باید هزینه بالاتری بپردازید. بیمه های تکمیلی به عنوان بهترین بیمه های باربری شناخته می شوند زیرا تمام خطرات جانبی را پوشش می دهند و خیال شما از بابت بسیاری از اتفاقات آسوده خواهد بود.

تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان

بیمه در چه صورتی خسارت را پرداخت نمی کند ؟ 

واقعیت این است که تمام شرکت های بیمه ای دارای قوانین و شروطی برای پرداخت خسارت به مشتریان خود هستند و در صورتی که حادثه ای خارج از این شروط برای شما پیش آید بیمه هیچ وظیفه ای در قبال پرداخت خسارت به شما نخواهد داشت. این مورد را می توان یکی از مهم ترین تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان دانست.

بروز خسارت های ناگفته ! 

اگر شاهد بروز خسارتی غیر از خساراتی که در فرم بیمه نامه آمده است شدید نباید انتظار داشته باشید تا شرکت بیمه خسارت مالی شما را متقبل شود زیرا خارج از شروطی است که زیر آن را امضا کرده اید. طبیعتا تمام این شرایط در فرم بیمه نامه وجود دارد و قبل از اینکه آن را امضا کنید باید کاملا مطالعه بفرمایید.

خسارات عمدی !  

در سال های گذشته برخی از افراد به طور عمد به وسیله باربری و وسیله نقلیه خسارت وارد می کردند و اقدام به فریب کارشناسان بیمه می کردند. در صورتی که در حال حاضر چنین امری غیر قابل چشم پوشی است و اگر کارشناسان بیمه متوجه شوند که عمدی در کار بوده نه تنها خسارتی به شما پرداخت نمی کنند بلکه جریمه سنگینی را برای شما در نظز خواهند گرفت.

وجود عیوب ذاتی در ماشین باربری !

همان طور که اشاره کردیم بروز حادثه و خسارت مالی باید بر اثر عوامل خارجی و محیطی مانند طوفان و تصادف باشد. اگر کارشناسان بیمه با بررسی موقعیت حادثه و ماشین باربری متوجه شدند که علت تصادف به دلیل وجود ایراد در سیستم موتور خودرو بوده تحت هیچ شرایطی خسارت به شما پرداخت نخواهند کرد.

تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیانبیمه متصدیان 

بیمه متصدیان برای اشخاص حقوقی مانند شرکت و موسسات است. در حال حاضر شرکت های باربری برای پوشش ریسک ای مربوط به خود ” نه مشتری ” اقدام به انجام بیمه متصدیان می کنند. بیمه های متصدیان به عنوان بیمه های مسئولیت نیز شناخته می شوند.

از مهم ترین مواردی که می توان در خصوص تفاوت بیمه باربری با بیمه متصدیان بیان کرد این است که بیمه های داخلی مربوط به اشخاص حقیقی و بیمه های متصدیان مربوط به اشخاص حقوقی است. از موارد دیگری که می توان در این خصوص بیان کرد این است که بیمه های باربری داخلی را می توان به عنوان یک قرار داد بین شرکت بیمه گذار و مشتری دانست در صورتی که در خصوص بیمه های مسئولیت یا متصدیان مشتری هیچ گونه دخالتی در انتخاب آن ندارد.

خطرات مورد پوشش بیمه متصدیان 

تصادفات جاده ای 

رانندگی با ماشین های سنگین مانند تریلی در جاده خطرات زیادی را متوجه راننده و بار می کند. جاده هایی که در ایران وجود دارد اغلب غیر استاندارد هستند و رانندگی در آن ها ریسک زیادی را متحمل می کند. بارش نزولات آسمانی مانند برف و باران نیز می تواند به بحرانی شدن شرایط کمک کند. اگر راننده غیر حرفه ای باشد قطعا در این شرایط نمی تواند کنترل ماشین را در دست بگیرد و اوضاع را مدیریت کند. تصادفات جاده ای یکی از مواردی است که بیمه متصدیان خسارت آن را پرداخت می کند.

آتش سوزی 

آتش سوزی می تواند بر اثر تصادف ، برخورد صاعقه و … باشد. بیمه متصدیان پرداخت خسارت مالی بر اثر آتش سوزی را نیز متقبل می شود. آتش سوزی یکی از مواردی است که در اغلب بیمه های باربری داخلی و بیمه متصدیان وجود دارد.

طوفان

وجود طوفان در جاده می تواند پیامدهایی مانند پرت شدن کالا از ماشین باربری را به دنبال داشته باشد. بیمه در این زمینه نیز ورود می کند و اقدام به پرداخت خسارت می کند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بارگیری صحیح کالا می تواند از وقوع این حادثه جلوگیری کند. در مطالب پیشین تحت عنوان ” ایمنی در بارگیری و تخلیه بار ” به بررسی ابزارهایی مانند تسمه مهار اشاره کردیم که بستن وسایل و کالا به کمک آن می تواند امنیت زیادی را نصیب بار کند و در هنگام وقوع حوادثی مانند طوفان موجب پرت شدن کالا به بیرون از ماشین نخواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.