بیمه باربری داخلی چیست و چه شرایطی دارد ؟

بیمه باربری داخلی

بیمه باربری داخلی را می توان به عنوان تضمینی برای حفظ سرمایه و حراست از آن دانست. همان طور که می دانید اتفاقات گوناگونی مانند تصادف ، سیل و آتش سوزی از رایج ترین حوادثی هستند که ممکن است باعث از بین رفتن محموله و بار شوند. به همین دلیل بیمه باربری داخلی یکی از بهترین انتخابات برای مصون ماندن از حوادث گوناگون در نظر گرفته شده است. در این مطلب شما را با این بیمه کاربردی آشنا می کنیم. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از اپلیکیشن حمل و نقل بار ما با کارشناسان ما در وزمه در تماس باشید.

این نوع از بیمه چه مزیتی دارد؟ 

بیمه باربری داخلی چیست و چه شرایطی دارد ؟ به جرات می توان گفت که کشور ایران یکی از پر جمعیت کشورها در حوزه خاورمیانه محسوب می شود که به دلیل جمعیت بالایی که دارد امکانات بالقوه ای در زمینه باربری و حمل و نقل خواهد داشت. اما مسائل مختلفی مانند اتفاقات غیر قابل پیش بینی مانند تصادف می تواند علاوه بر بروی خسارات فراوان باعث از بین رفتن سرمایه نیز بشود. بیمه باربری داخلی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بروز خسارات و جبران آن ها می باشد.

تعریف این نوع بیمه

بیمه باربری داخلی بیمه ای است که بیمه گر در برابر دریافت حق بیمه از بیمه گذار متعهد می شود که در صورت بروز خسارات از مبدا به مقصد تمام جوانب مالی آن را جبران کند . هر بیمه ای دارای موضوعات خاص و منحصر به فرد خود است که اگر بر اساس آن ها دچار خسارت شدید می توانید آن را جبران کنید.

قوانین بیمه بر چه اساسی تعیین می شود ؟

قطعا قراردادهایی که در حوزه بیمه های داخلی به امضا و توافق می رسند تابع قوانین داخلی کشور هستند و نمی توان قوانینی جهانی برای آن در نظر گرفت. به طور معمول بیمه های داخلی که در خصوص باربری وجود دارند به شکل محدود عرضه می شوند و خطراتی که شامل پوشش بیمه می شوند در بیمه نامه قید خواهند شد.

قوانین بیمه باربری کدام خطرات را پوشش می دهند ؟

بیمه باربری با خطرات محدود چیست ؟

منظور از بیمه باربری با خطرات محدود حوادثی هستند که با چشم قابل دیدن می باشند. اتفاقاتی مانند آتش سوزی و تصادف شامل آن می شود. اگر وسیله حمل و باربری یا محموله با یک جسم خارجی تصادف کردند و باعث ایجاد خسارت شد شامل پوشش بیمه می شود. همچنین اگر شدت برخورد زیاد بود و باعث پرت شدن محموله از ماشین حمل بار شد نیز بیمه خسارت آن را پرداخت خواهد کرد.

بیمه باربری داخلی

بیمه باربری با خطرات تکمیلی چیست ؟

پس از خطرات محدود شاهد وجود موارد دیگری شامل خطرات تکمیلی در بیمه باربری هستیم . خطرات تکمیلی شامل سرقت کلی محموله با ماشین حمل بار ، آبدیدگی ، شکستن وسایل محموله ، ریزش ، آتش فشان ، صاعقه و …. می شود. این موارد درون بیمه نامه وجود دارد و بیمه گر در هنگام امضای آن می تواند به طور دلخواه اقدام به خرید آن ها کند. قطعا هر چه که بیمه نامه کامل تر باشد و بتواند خسارات بیشتری را پوشش دهد به نفع شما خواهد بود و در جاده های پر خطر با ریسک کمتری در تردد خواهید بود.

آیا بیمه باربری شامل استثنائات هم می شود ؟ 

پاسخ مثبت است. بیمه باربری مانند هر بیمه دیگری شامل استثنائات است و این استثنا ها هم برای باربری بین شهری کاربرد دارند و هم برای باربری بین جاده ای که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم. یک بیمه گذار باید به تمام این موارد واقف باشد تا صورت بروز حادثه بتواند اقدامات لازم و کافی را انجام دهد.

  • اگر ماشین حمل بار و محموله دچار هر گونه خسارتی غیر از خطرات بیمه شده باشد شامل بیمه باربری نخواهد بود. قطعا این مورد در بیمه نامه ذکر خواهد شد.
  • اگر هر نوع خسارت وارد شده به محموله و ماشین حمل بار بر اساس عمد باشد شامل بیمه باربری نخواهد شد.
  • خساراتی که ناشی از فعل و انفعالات هسته ای و تشعشعات رادیو اکتیو است جزو استثانائات بیمه خواهد بود و شرکت بیمه هیچ خسارتی را بابت آن پرداخت نخواهد کرد.
  • وجود ایرادات و عیوب ذاتی نیز شامل استثانائات خواهد بود. اگر تصادف ماشین حمل بار به دلیل وجود اشکالاتی در سیستم داخلی و موتور باشد هیچ گونه خسارتی شامل آن نخواهد بود.
  • طبیعتا حمل کالاهای قاچاق و غیر مجاز شامل هیچ گونه بیمه ای نخواهد بود و اگر شما در حال جابجایی این نوع از کالاها باشید و دچار اتفاقات مختلفی مانند تصادف شوید بیمه هیچ مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.
  • اگر نتوانید محموله را به خوبی مهار کنید و محموله در حین حمل دچار آسیب شود شامل بیمه و پرداخت خسارت نخواهد بود.
  • هر کالایی که حمل و نقل می شود تمام مشخصات آن در سندی تحت عنوان بیجک باربری یا سند حمل و نقد قید می شود. اگر محموله با پیجک باربری تضاد داشت شامل هیچ گونه بیمه ای نخواهد بود.

بیمه باربری داخلی

سایر استثنائات بیمه باربری

  • اگر کالای مورد حمل دچار نشت عادی شد و یا به طور طبیعی دچار پوسیدگی شد شامل پرداخت خسارت نمی شود. همچنین اگر کالا به هر دلیلی دچار خود سوزی شود نیز بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.
  • اگر کالا یا محموله به هر دلیلی دچار آسیب شد و علت آن تاخیر بود نیز نمی توان انتظار پرداخت خسارت از جانب بیمه را داشت. زیرا تاخیر جزو استثنائات بیمه محسوب می شود.
  • توقیف ، مصادره و تصرف محموله جزو مواردی است که بیمه مسئولیتی در برابر آن ها ندارد.

دلایل مهم در خرید بیمه باربری داخلی

توصیه ما به شما این است که اگر صاحب کالا هستید به طور مستقل اقدام به خرید بیمه باربری داخلی کنید. در ادامه دلایل این توصیه با یکدیگر بررسی می کنیم.

عدم دریافت خسارت از بیمه مسئولیت

همان طور که می دانید تقریبا تمام موسسات حمل و نقل برای پوشش ریسک از بیمه های مسئولیت استفاده می کنند. اما در برخی از مواقع ممکن است شما نتوانید از موسسه حمل و نقل خسارت دریافت کنید. به همین دلیل توصیه ما این است که اگر شما صاحب کالا هستید به طور مستقل اقدام به خرید بیمه باربری کنید زیرا ممکن است دریافت خسارت از بیمه مسئولیت امکان پذیر نباشد اما از بیمه باربری امکان پذیر است.

سهل انگاری موسسه باربری در بیمه مسئولیت

موسسات باربری موظف به انجام بیمه باربری هستند اما متاسفانه برخی از آن ها در مواردی مانند پرداخت حق بیمه و یا تحویل به موقع بارنامه سهل انگاری می کنند. در این شرایط شما نمی توانید خسارت خود را از محل بیمه مسئولیت دریافت کنید. اما اگر بیمه باربری را به طور مستقل خریداری کرده باشید قابلیت پوشش ریسک را دارد.

قابلیت سفارشی سازی بیمه باربری داخلی

قطعا صاحب کالا نمی تواند قرارداد بین موسسه و شرکت بیمه را سفارشی سازی کند و مفاد آن را تغییر دهد. بسیاری از رانندگان حتی از مفاد آن بی اطلاع هستند. اما هنگامی که شما اقدام به خریداری بیمه های باربری داخلی می کنید می توانید تمام مفاد آن را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید و از قرارداد خود کاملا مطلع باشید.

بیمه نامه باربری داخلی تا چند روز معتبر است ؟

مسلما تاریخ شروع بیمه نامه بعد از پایان بارگیری کالا بر روی ماشین حمل شروع می شود. در این زمان تعهد شرکت بیمه در قبال محموله و ماشین حمل کالا شروع می شود و تا هشت روز بعد از رسیدن کالا به انبار موسسات حمل در مقصد به پایان می رسد.

همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه در ارتباط باشید.

بیمه باربری داخلی به چند شکل صادر می شود ؟

پس از اینکه به بررسی جوانب مختلف بیمه باربری داخلی پرداختیم نوبت به این می رسد که به اشکال مختلف آن در هنگام صدور نیز اشاره کنیم. این نوع از بیمه نامه را می توان به طرق زیر صادر کرد.

بیمه باربری داخلیبیمه نامه عمومی

در این شکل از صدور بیمه نامه ، تمام شروط بیمه مانند خطرات تحت پوشش ، نوع حمل و نقل و … مشخص می شود و بابت آن نیز حق بیمه پرداخت خواهد شد. این تعهدات بین طرفین انجام می شود و تا زمانی که سرمایه مورد توافق به پایان نرسیده باشد ، بیمه معتبر خواهد بود. در بیمه های عمومی می توان حمل های متعددی انجام داد.

یکی از سوالاتی که در این بخش به وجود می آید این است که در بیمه نامه های عمومی چه منافعی برای مشتری یا بیمه گذار وجود دارد؟ در این نوع از بیمه ، دیگر نیازی نیست که برای هر بار حمل و نقل ، به شرکت بیمه مراجعه کنید و از شرکت بیمه گر درخواست صدور بیمه نامه کنید. این امر سبب می شود تا صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان شود.

بیمه نامه با پوشش باز

یکی از ایراداتی که در خصوص بیمه باربری داخلی از نوع عمومی وجود داشت این بود که بیمه گذار باید در ابتدای انعقاد قرارداد ، تمام یا بخش زیادی از حق بیمه را به شرکت پرداخت می کرد و این موضوع مشکلات زیادی را به وجود می آورد. به همین دلیل بیمه نامه با پوشش باز طراحی شد. در این نوع از بیمه نامه هر چند وقت یک بار بیمه نامه جدید صادر می شود و حق بیمه ای که پرداخت می شود بر اساس سرمایه حمل شده می باشد. در این روش نیز نیازی نیست که برای هر بار حمل و نقل کالا به شرکت بیمه گر مراجعه کنید. معمولا بیمه نامه های با پوشش دارای اعتباری یک سال می باشند و برای توافق مجدد نیازی به مذاکره مابین طرفین نمی باشد.

بیمه نامه های ساده

بیمه نامه های ساده جزو آن دسته از بیمه نامه ها محسوب می شوند که برای حمل و نقل یک کالای مشخص صادر می شوند. در این بیمه نامه تمام مشخصات مورد بیمه شامل وزن بار ، ارزش ریالی ، تاریخ بارگیری و تخلیه بار و … بر طبق فرم پیشنهادی شرکت باربری قید خواهد شد. بیمه نامه های ساده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

شروع و پایان بیمه باربری داخلی چگونه است ؟

زمان شروع بیمه نامه از هنگامی است که بارگیری کالا بر روی ماشین باربری انجام می شود. باربری باید حتما در مبدا انجام شود در غیر این صورت بیمه نامه برای صاحب کالا بی ارزش خواهد شد. بعد از اینکه شروع بیمه نامه آغاز شد ۸ روز بعد از رسیدن بار به مقصد معتبر خواهد بود. در هنگام انتخاب وسیله نقلیه به این مورد توجه داشته باشید که انواع ماشین باربری مانند کامیون ، تریلی و … باید متناسب با نوع و وزن بار باشند تا خطرات احتمالی مانند تصادف ، واژگونی و … به حداقل برسد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.