ایمنی در بارگیری و تخلیه بار

ایمنی در بارگیری

ایمنی در بارگیری و رعایت نکات مربوط به آن باعث می شود تا بار بسلامت به مقصد برسد و مشکلی برای راننده کامیون و بار به وجود نیاید. همچنین رعایت نکات مربوط به ایمنی در بارگیری موجب می شود تا خسارت مالی متوجه صاحب بار نشود. در این مطلب شما را با قواعد مهمی در خصوص بارگیری و موارد ایمنی در این رابطه آشنا می کنیم.

بسیاری از خسارات مالی که در هنگام بارگیری رخ می دهند به دلیل عدم توجه به نکات مهم ایمنی در بارگیری است. زیرا سهل انگاری در بستن بار و استفاده از ابزارهای ایمنی موجب می شود تا بار در طول مسیر باربری بین شهری و درون شهری دچار ضربه و فشار شود و نتواند سلامت خود را تا مقصد حفظ کند. این مساله به دلیل عدم حرفه ای بودن راننده و کارگران است. همچنین تخلیه بار نیز نیازمند داشتن علم و آگاهی است که در این مطلب به جوانب مختلف این قضیه می پردازیم. پس با آموزش ” ایمنی در بارگیری ” با ما همراه باشید.

” مهار بار ” مهم ترین ابزار ایمنی در بارگیری 

” مهار بار ” یکی از مهم ترین ابزارهایی است که شرکت حمل و نقل بین شهری و باربری ها  و رانندگان در اپلیکیشن حمل و نقل بار باید در هنگام بارگیری از آن استفاده کنند. مهار بار نقش بسیار عمده ای در محکم نگه داشتن بار تا رسیدن به مقصد ایفا می کند. زیرا باعث می شود تا بار در حین حرکت کامیون تکان نخورد و دچار ضربه نشود. استفاده از مهار بار بر اساس موارد مختلفی مانند نوع بار ، وزن بار و نوع ماشین باربری تعیین می شو.د زیرا مهار بار دارای مدل های مختلف است و نمی توان از یک مدل ثابت برای انواع بار و ماشین های حمل و نقل استفاده کرد. این ابزار دارای چند بخش مهم است که به معرفی هر کدام از آن ها می پردازیم.

ایمنی در بارگیری

بخش های مختلف ” مهار بار ” 

مهار بار که از ابزارهای حیاتی ایمنی در بارگیری محسوب می شود دارای چند بخش مختلف است که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی دارند.

تسمه 

در هنگام استفاده از تسمه مهار بار باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. اولین نکته این است که باید تمام بندهای موجود در تسمه مهار را به وسیله یا سایر وسایل به کفی کامیون وصل کرد. شما باید تسمه را به نحوی گره دهید که تسمه به خوبی محکم شود و در طول مسیر شل نشود. زیرا شل شدن تسمه باعث می شود تا بار نیز شل شود و وسایل از نظم و چیدمان خود خارج شوند.

دومین نکته ای که در خصوص ایمنی در بارگیری و استفاده از تسمه مهار مورد توجه قرار می گیرد این است که اگر قصد دارید در جاده های لغزنده و برفی حرکت کنید حتما از تسمه های فولادی استفاده کنید. زیرا لغزنده بودن جاده می تواند باعث از بین رفتن تعادل ماشین و در نهایت شل شدن تسمه مهار شود.

زنجیر  

زنجیر یکی دیگر از بخش های مهم در مهار بار است که می توان از آن برای محکم کردن بار استفاده کرد. اگر قصد دارید از زنجیر مهار استفاده کنید باید آن را به وسیل قلاب های مخصوص به بارگیر وصل کنید. در غیر این صورت نمی توانید از ابزارهایی مانند پیچ یا سیم از آن استفاده کنید. تناسب بین زنجیر مهار بار و قلاب بسیار مهم است زیرا باید یک اندازه باشند تا به خوبی به یکدیگر چفت شوند.

نکته مهم در خصوص استفاده از زنجیر مهار بار 

مهم ترین مساله ای که در خصوص استفاده از زنجیر مهار بار باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید از این وسیله برای بکسل کردن و بلند کردن وسایل سنگین استفاده شود. همچنین در تخلیه این نوع از بارها استفاده از زنجیر مهار ممنوع است. زیرا ایمنی در بارگیری را به خطر می اندازد. یک زنجیر خوب دارای ویژگی هایی است که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم.

عدم فرسودگی 

زنجیر مهار بار به هیچ عنوان نباید دچار عیوبی مانند فرسودگی و خراشیدگی باشد. همچنین کشیدگی حلقه های زنجیر نیز مساله ای است که باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد. اگر شاهد این نوع از ایرادات بر روی زنجیر بودید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید زیرا مقاومت خود را از دست داده اند و نمی تواند مدت زمان زیادی کارآیی داشته باشند.

عدم گره خوردگی

یک زنجیر مهار خوب به هیچ عنوان دارای گره نیست. زنجیر هایی که این مشکل را دارند نمی توانند به خوبی توسط قلاب به کفی بار متصل شوند و در حین مسیر مشکلاتی از جمله باز شدن و عدم حفظ تعادل را در پی خواهند داشت که ایمنی در بارگیری را به خطر می اندازد.

عدم شکستگی 

اگر بارهای سنگین و بیش از ظرفیت زنجیر را با آن جابجا کنید به زنجیر فشار می آید و مشکلاتی از جمله شکستگی در آن رخ می دهد. یک زنجیر سالم باید از این نظر نیز ایمن باشد و کاملا سلامت باشد.

طناب 

طناب از دیگر وسایلی است که می توانید به کمک آن بار را به خوبی ببندید. محکم بستن بار به وسیله طناب باعث می شود که در طول مسیر جابجا نشود و وسایل بر روی یکدیگر نیفتند. این ابزار که کاربرد بسیار وسیعی در حمل و نقل و باربری دارد برای بارهایی با وزن پایین مناسب است. ماشین های باربری مانند کامیونت ها ، وانت ها و نیسان ها که برای تردد و حمل و نقل درون شهری مناسب هستند گزینه خوبی برای استفاده از طناب مهار محسوب می شوند. زیرا مسافت زیادی در راه ندارند.

ایمنی در بارگیری

سیم بکسل 

سیم بکسل نیز می تواند به عنوان یک مهار در نظر گرفته شود. سیم بکسل به رشته های سیم فلزی گفته می شود که به دور یکدیگر پیچیده شده اند. در هنگام استفاده از این ابزار باید نکاتی را در نظر داشت.

  • سیم بکسل به راحتی کشیده نمی شود اگر می خواهید آن را بکشید و به این وسیله بار را محکم کنید باید از بست هایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم دو طرفه را داشته باشند. سیم بکسل بسیار ایمن است و می توانید با خیال راحت بار را به وسیله او محکم ببندید.
  • نزدیک ترین نقطه ای که سیم بکسل خم می شود باید دست کم سه برابر قطر سیم از بست ها فاصله داشته باشد.
  • سیم بکسل ها دارای ظرفیت های مختلف هستند بدین معنی که باید آن را بر اساس وزن بار انتخاب کنید. قطعا بارهایی با تناژ بالا نیاز به سیم بکسل های قطور تری دارند که امنیت آن ها را تامین کند. رای حمل و نقل بارهایی با وزن پایین می توانید از سیم بکسل هایی استفاده کنید که اغلب وانت های درون شهری برای محکم کردن بار استفاده می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.