آشنایی با انواع کامیون باربری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در صنعت حمل و نقل با انواع کامیون باربری سروکار داریم که هر کدام از آن ها دارای کاربرد منحصر به فردی هستند. کامیون ها جزو وسایل باربری هستند که دارای مدل ها و تنوع زیادی هستند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی انواع کامیون باربری و شرکت حمل و نقل بین شهری  و بیان خصوصیات آن ها می پردازیم.

انواع کامیون باربری  

انواع کامیون باربری دارای چه ویژگی هایی هستند ؟ کامیون های جزو ماشین هایی هستند که برای حمل بار از آن ها استفاده می شود. بارهایی با وزن های مختلف باید توسط انواع متفاوتی از کامیون حمل شوند زیرا هر کدام از آن ها دارای ظرفیت و گنجایش خاصی هستند . جالب است بدانید که انواع کامیون باربری در کشور ایران قابل استفاده است که برخی از آن ها مناسب برای باربری درون شهری و برخی دیگر مناسب برای  باربری بین شهری می باشد. از نوع خاصی از کامیون نیز می توان به عنوان ماشین آتش نشانی استفاده کرد.

کامیون ها بر اساس فاکتورهایی همچون محور ، ظرفیت ، نوع چرخ ها ، روش تخلیه بار و … تقسیم بندی می شوند که قطعا در پایان این مطلب اطلاعات شما در این باره افزایش پیدا خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

 

انواع کامیون باربری | تقسیم بندی بر اساس ظرفیت و محور  

خاور  

خاور نام دیگر کامیونت است. خاور جزو ماشین هایی محسوب می شود که قابلیت تردد درون شهری را دارند. حداکثر میزان باری که توسط آن ها جابجا می شود ۳ تن است. ابعاد خاور از کامیون کوچک تر و از وانت بزرگ تر است. تعداد محور این نوع از ماشین باربری ۲ عدد و دارای ۶ چرخ می باشد. خاور در نوع دیگری به نام ” خاور اتاق بزرگ ” نیز وجود دارد که با وجود ۲ محور و ۶ چرخ توانایی حمل بار به میزان ۱۰ تن را دارد.

کامیون 

کامیون ها دارای دو نوع جفت و تک هستند که هر کدام از آن ها دارای ابعاد مشخص و ظرفیت معینی هستند. کامیون های تک اغلب در خارج از شهر تردد می کنند زیرا ابعاد بزرگی دارند و باربری درون شهری می تواند برای ماشین های سواری یا عابرین پیاده خطر آفرین باشد. کامیون های جفت محور ابعاد بزرگ تری نسبت به کامیون ها تک دارند که دارای ۳ محور و ۱۰ چرخ می باشد و قابلیت حمل بار تا ۱۰ تن را دارند.

۱۸ چرخ  

تریلی ها نوع دیگری از کامیون باربری محسوب می شوند که نمونه های مختلفی دارند. یکی از مشهورترین آن ها ۱۸ چرخ است  که ساختاری دو قسمتی دارند. ۱۸ چرخ دارای بخشی برای بارگیری است که توسط یک مفصل به سر تریلی وصل می شود. اگر قصد حمل و نقل بارهایی بسیار سنگین و حجیم دارید تریلی های ۱۸ چرخ گزینه مناسبی برای شما به حساب می آیند.

انواع کامیون باربری

کمرشکن 

کمرشکن یکی از انواع تریلی محسوب می شود اما ساختار قوی تری نسبت به آن دارد. معمولا از این ماشین در صنعت راه سازی و ماشین آلات مربوط به آن استفاده می شود. سیستم داخلی و خارجی کمرشکن موجب می شود تا گزینه مناسبی برای حمل و نقل نباشد اما زیر مجموعه این نوع از ماشین ها حساب می شود.

۹۱۱ 

۹۱۱ یکی از انواع کامیون باربری است که اگر بخواهیم آن را با ماشین های دیگر قیاس کنیم باید بگوییم که بین خاور و کامیون های تک قرار می گیرد و برخی از ویژگی های آن ها را نیز دارد . اغلب راننده ها و شرکت های باربری از ۹۱۱ استفاده می کنند زیرا کارآیی خوبی دارد و در مسافت های طولانی دوام می آورد.

 

انواع کامیون باربری | تقسیم بندی بر اساس کاربری 

کامیون اتاق دار  

همان طور که از نام کامیون اتاق دار پیداست به کامیونی گفته می شود که دارای دیواره و اتاق است. دیواره کامیون باید دارای ارتفاع باشد که حداکثر میزان آن ۱.۵ متر است. مقاومت دیواره از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این نوع از ماشین باربری برای حمل موادی مانند میوه ، تره بار ، برنج و …. مورد استفاده قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که برای حمل مصالح ساختمانی نیز می توانید از کامیون های اتاق دار کمک بگیرید.

کمپرسی 

تفاوت کامیون کمپرسی با سایر کامیون ها این است که نحوه تخلیه آن توسط کمپرسی انجام می شود. ساختار کامیون های کمپرسی به نحوی است که نمی توان انواع بار مانند وسایل منزل را با آن جابجا کرد بلکه اغلب مصالح ساختمانی را با آن حمل می کنند.

کامیون لبه دار  

کامیون های لبه دار دارای دیواره مقاوم نیستند بلکه تنها یک لبه به ارتفاع ۸۰ سانتی متر دارند. این کامیون ها نیز به منظور حمل ماده ای خاص طراحی شده اند و نحوه بارگیری و تخلیه بار آن ها نیز متفاوت خواهد بود .

کامیون کفی  

کامیون های کفی به کامیون هایی گفته می شود که فاقد هر گونه دیواره مقاوم و لبه هستند و بخش باربری آن ها صاف است. از کامیون های کفی که از انواع کامیون باربری به شمار می روند برای حمل و نقل ماشین های سبک استفاده می شود. البته دستگاه های راه سازی را نیز می توان با کمک این کامیون ها حمل کرد.

کامیون کفی دار از انواع کامیون باربری

کامیون مسقف 

کامیون های مسقف گزینه خوبی برای حمل در فصل زمستان محسوب می شوند. زیرا در صورت بارش برف و باران هیچ آسیبی به بار نمی رسد. مخصوصا اگر بار اسباب خانه باشد ممکن است آسیب فراوانی ببیند. سقف این نوع از کامیون ها پارچه یا پلی استر است که می تواند محافظت همه جانبه از بار را داشته باشد.

کامیون یخچال دار 

کامیون های یخچال دار برای حمل موادی استفاده می شوند که باید در طول مسیر خنک بمانند در غیر این صورت دچار فساد خواهند شد. به طور مثال حمل میوه ، گوشت و لبنیات باید توسط این نوع از ماشین ها انجام شود. در بخش باربری آن ها یخچال وجود دارد که دمای آن می تواند سلامت محصول را رسیدن به مقصد تضمین کند.

کامیون تانکر 

حتما تا به حال با نام تانکر آشنا شده اید و بارها آن را شنیده اید. تانکرها برای حمل مایعات کاربرد دارند. برای نمونه باید بگوییم که انواع روغن ها ، آب ، نفت و … توسط تانکر حمل می شود.

کامیون بونکر  

از کامیون های بونکر بر خلاف تانکر برای حمل و جابجایی جامدات شکل پذیر مانند ماسه استفاده می شود. بخش بار این کامیون به صورت یک مخزن بسته و سرو پوشیده است که معمولا برای حمل مواد ساختمانی گزینه مناسبی به شمار می رود.

کامیون میکسر 

از کامیون های میکسر زمانی استفاده می شود که باید مواد تا رسیدن به مقصد همواره با یکدیگر مخلوط شوند تا سفت و خشک نشوند. از این ماشین در حمل و نقل مواد ساختمانی بکار گیری می شود و بتن را می توان به عنوان بهترین نمونه مثال زد.

کلام آخر!

خیلی از افراد هنگام انتخاب ماشین مناسب برای باربری نگران قیمت آن هستند و یا برای آشنایی با انواع کامیون باربری میخواهند اطلاعات کامل و دقیقی را در کمترین زمان و به آسانی در اختیار داشته باشند. اگر شما هم به این امکانات احتیاج دارید میتوانید از اپلیکیشن حمل و نقل بار استفاده کنید و در هر  زمان و مکانی اطلاعاتی که میخواهید را کسب کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.