معرفی ۱۷ تا از انواع ماشین باربری

انواع ماشین باربری

در این مطلب شما را با ” انواع ماشین باربری ” آشنا می کنیم. باربری و حمل و نقل نیازمند ماشین و وسیله نقلیه مناسب است. ماشین های باربری بر اساس موارد مختلف مانند روش تخلیه ، نوع اتصال مخزن و تراکتور ، نوع چرخ ها و …. دسته بندی می شوند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد. اما در ادامه شما به ساختار کلی “ انواع ماشین باربری ” می پردازیم تا در ابتدا آشنایی کلی با آن ها پیدا کنید. در آینده نیز به بررسی تخصصی تر این موضوع خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از شرکت حمل و نقل بین شهری و بین جاده ای وزمه با کارشناسان ما در تماس باشید و دیگر بخش های مرتبط با باربری بین شهری و بین جاده ای سایت ما را مطالعه کنید.

 

انواع ماشین باربری به چند دسته تقسیم می شوند؟

” انواع ماشین باربری ” شامل چیست ؟ باربری و حمل و نقل یکی از حوزه های پر درآمد و پر رونق در هر کشوری محسوب می شود که می توان به شدت روی آن حساب کرد. برای حمل و نقل اصولی و صحیح نیاز به یک وسیله نقلیه مناسب داریم. در تمام کشورهای جهان برای حمل بارهای سنگین از کامیون و انواع آن و برای حمل بارهای سبک از وسایل نقلیه ای مانند وانت در باربری بین شهری استفاده می شود.

وانت بار 

وانت یکی از انواع ماشین های باربری محسوب می شود که برای حمل بارهای سبک مناسب است. اگر قصد دارید منزل خود را جابجا کنید و وسایل کمی دارید بهترین گزینه برای انتخاب وانت بار می باشد. زیرا سبک است و سرعت بیشتری در حرکت دارد.

وانت نیسان

وانت هایی که ظرفیت بیشتری دارند به عنوان وانت نیسان شناخته می شوند. وانت نیسان می تواند تا حداکثر وزن ۲ را تحمل کند و می توانید از آن برای حمل بارهای سنگین تر استفاده کنید. وانت هایی با شاسی و ساختاری قوی تر مانند زامیاد نیز در دسته وانت نیسان ها قرار می گیرند. زامیاد سال های درازی است که به عنوان یکی از وانت نیسان های با کیفیت شناخته می شود که در کشور ایران نیز از طرفداران زیادی برخوردار است.

کامیونت

کامیونت ها ظرفیت بیشتری از وانت نیسان دارند که به عنوان ” خاور ” نیز شناخته می شوند. کامیونت ها توانایی تحمل بار ۳ تا ۶ تن را دارند . خاورها انواع مختلفی دارند که می توان به هیوندا ۹۱۱ اشاره کرد. این نوع از کامیونت ها به صورت مسقف و روباز هستند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

کامیون تک محور

برخی از کامیون ها در انتهای خود دارای یک محور هستند که معمولا این نوع از ” انواع ماشین باربری ” را کامیون تک می نامند. ظرفیت این نوع از ماشین های باربری حداکثر ۱۰ تن است که تحت نام هایی همچون کامیون ۱۰ تن ، کامیون ۶ چرخ و کامیون تک شناخته می شند. اگر بخواهیم طول کامیون را بررسی کنیم باید بگوییم که طول آن ها بین ۵ تا ۶ متر می باشد. هر چه که طول کامیون بیشتر باشد مهارت راننده نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا دور زدن و پیچیدن در جاده را سخت خواهد کرد و فقط یک راننده حرفه ای از عهده آن بر خواهد آمد.

کامیون جفت محور

کامیون های جفت محور از ظرفیت بیشتری نسبت به کامیون های تک برخوردار هستند. این نوع از ” انواع ماشین باربری ” دارای دو محور در انتهای خود هستند و می توانند حداکثر ۱۵ تن وزن را تحمل کنند. طول آن ها نیز حدودا ۷ متر است که تحت عنوان هایی از جمله ۱۰ چرخ  و ۱۵ تن نیز شناخته می شوند.

تریلی

ریلی به ماشین های سنگینی گفته می شود که قابلیت حمل سایر ماشین های باربری را دارند. حتما در سطح شهر یا جاده دیده اید که تریلی ها مشغول حمل ماشین های سواری و یا سایر ماشین ها هستند. تریلی دارای بخشی به نام کشنده است که به آن کله گلی یا اسب نیز گفته می شود. تریلی ها نیز مانند کامیون ها دارای چند نوع هستند که می توان به تک محور  و دو محور اشاره کرد. ظرفیت تریلی ها به کشنده بستگی دارد اما معمولا بیشتر از ۱۵ تن توانایی حمل بار را دارند و حداکثر باری که می توانند حمل کنند ۲۲ تا ۲۵ تن است. تریلی لبه دار ، کفی ، ترانزیت و ….. از سایر انواع تریلی ها محسوب می شود.

انواع ماشین باربری

دسته بندی کامیون ها بر اساس نوع اتاق

کامیون اتاق‌دار

کامیون های اتاق دار جزو پرکاربردترین نوع کامیون در کشور ایران محسوب می شوند که برای حمل مواد غذایی مانند برنج ، میوه و تره بار و …. استفاده می شود. البته برای حمل مصالح و بارهایی که دارای ارتفاع هستند نیز کاربرد فراوانی دارند. کامیون های اتاق دار به کامیون هایی گفته می شود که ارتفاع اتاق آن ها از کف حداقل ۱،۵ متر است. به این نوع از کامیون ها خاور روباز نیز گفته می شود.

کامیون لبه دار 

طول ارتفاع کامیون های لبه دار از کامیون های اتاق دار کمتر است و می توان ارتفاع آن را ۸۰ سانتی متر دانست. دیواه اتاق بسیار مقاوم است و از دیواره کناری قابلیت باز و بسته شدن دارد.  کامیون های لبه دار را به عنوان خاور بغل باز شو یا کامیون و تریلی بغل باز شو نیز می شناسند. ماشین های بغلدار نیز از دیگر نام هایی است که برای کامیون های لبه دار در نظر گرفته اند. لازم به ذکر است بارهایی که بارگیری آن ها از طریق ماشین هایی به نام لیفتراک انجام می شود برای کامیون های لبه دار مناسب هستند. زیرا دیوارهای کناری آن ها باز می شود و بارگیری و همچنن تخلیه آن ها به وسیله لیفتراک نیز انجام خواهد پذیرفت.

کامیون تیغه دار

کامیون های تیغه دار نوع خاصی از کامیون ها هستند که نمی توان برای باربری آنلاین در حمل بارهای معمولی از آن ها استفاده کرد. بلکه برای حمل و جابجایی کانتینرهایی با ابعاد ۲۰ فوت و ۴۰ فوت کاربرد دارند.

کامیون کفی

همان طور که از نام کامیون کفی مشخص است به کامیون هایی که بخش بارکش آن ها دیواره ندارد کفی گفته می شود. کامیون کفی که از ” انواع ماشین باربری ” محسوب می شود نسبت به سایرماشین های باربری کفی کمتر پیدا می شوند. امروزه اغلب ماشین های کفی از نوع تریلی هستند که برای حمل بار از لیفتراک استفاده می شود. به طور مثال سنگ ، بارهای پالتی ، ماشین های سنگین و بارهای ترافیکی از جمله این بارها محسوب می شوند.

کامیون مسقف

کامیون ها و خاورهایی که به عنوان مسقف یا سقف دار شناخته می شوند قسمت بار آن ها پوشیده است و به صورت محفظه می باشد. اگر نگران اسباب منزل در حین باربری و حفظ سلامت آن ها هستید به شما پیشنهاد می کنیم از کامیون های مسقف برای حمل اسباب و اثاثیه استفاده کنید زیرا تمام وسایل مانند مبلمان ، یخچال و …. در امان خواهند مانند.

کامیون یخچال دار 

یکی از مهم ترین مزایای کامیون های یخچال دار حفظ سلامت مواد غذایی در آن است. پس همان طور که مشخص شد از این وسیله باربری برای جابجایی و حمل مواد غذایی استفاده می شود. اغلب مواد غذایی مانند پوشت و لبنیات نیاز به سرما دارند تا دچار فساد و خرابی نشوند . فروشگاه های بزرگ مواد غذایی محصولات خود از این کامیون ها تخلیه می کنند و در فروشگاه می چینند.

کامیون تانکر

کامیون تانکر یا مخزنی به نحوی ساخته شده است که بخش بار آن به صورت مخزن است. این مخزن برای حمل انواع مایعات مناسب می باشد . تانکرها طرفیت های مختلفی دارند و جنسی از استیل را دارا هستند. تانکرها را می توان به عنوان یکی دیگر از پرکاربردترین ” انواع ماشین باربری ” دانست که نقش مهمی در حمل مایعات ایفا می کند . تولید مخزن از جنس استیل باعث می شود تا قرار گرفتن مایعاتی مانند آب به مدت طولانی باعث تغییر رنگ و بوی آن نشود. تانکر روغن مایع ، تانکر بنزین ، تانکر شیر و …. با یکدیگر متفاوت است و برای حمل هر کدام باید از تانکر مخصوص خود استفاده کرد.

کامیون بونکر

کامیون های بونکر بر خلاف کامیون های تانکر برای حمل جامدات مناسب هستند. جامداتی که شکل پذیر هستند و به صورت فله موجود هستند گزینه مناسبی برای حمل توسط کامیون های بونکر محسوب می شود. سیمان ، شن و ماسه را می توان جزو این نوع از بارها دانست.

کامیون مخلوط کن

کامیون مخلوط کن یا کامیون میکسر که از دیگر ” انواع ماشین باربری ” به شمار می رود دارای یک مخزن سرپوشیده و بسته است که یک دستگاه مخلوط کن در آن قرار دارد. از این دستگاه برای مخلوط کردن و ترکیب کردن موادی مانند بتون استفاده می شود. موادی مانند بتون اگر در حین حمل و نقل در مخزن مخلوط کن قرار نداشته باشند تا رسیدن به مقصد خشک می شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

انواع ماشین باربری

کامیون کمپرسی

کامیون های کمپرسی به کامیون هایی گفته می شود که بار آن ها به وسیله کمپرسی تخلیه می شود. این نوع از ماشین های باربری برای حمل و نقل مصالح ساختمانی و بارهایی مانند ماسه که جزو بارهای فله و شکل پذیر هستند مناسب می باشند. همچنین خاک و سنگ آهن نیز گزینه مناسبی برای حمل توسط این بارها محسوب می شوند.

تریلی ترانزیت

نام دیگر تریلی ترانزیت ، تریلی چادری می باشد که مسقف و سر پوشیده هستند. از این تریلی ها برای بارهای صادراتی و گمرکی استفاده می شود به همین دلیل نام ” ترانزیت ” را بر آن ها نهاده اند. بارهایی که نیاز به پلمپ دارند بهترین گزینه برای حمل به وسیله تریلی ترانزیت است و بارکش آن ها به وسیله برزنت پوشیده می شود.

ممنون از اینکه تا اینجای مقاله با ما همراه بودید. شما می توانید برای استفاده از خدمات باربری وزمه، اپلیکیشن حمل و نقل بار وزمه را دانلود کنید و سفارش های باربری خودتان را در اپلیکیشن ثبت کنید.

آیا انواع ماشین باربری نیاز به بیمه دارند ؟

در واقع می توان گفت که انواع ماشین باربری بر اساس دو مورد تحت عنوان ” مبدا حمل ” و ” نوع جابجایی ” بیمه می شوند. منظور از نوع جابجایی ، هوایی ، دریایی ، زمینی و … است. در طی سال های اخیر که بیمه های باربری رواج بیشتری پیدا کردند سبب شد که افراد کمتر از گذشته دچار خسارات مالی و جانی شوند و اگر اتفاق ناگواری برای آن ها به وجود آمد شرکت های بیمه ای تمام خسارات مربوطه را به آن ها پرداخت خواهند کرد. در ادامه به بررسی بیمه های مختلف بر اساس مبدا حمل برای انواع ماشین باربری اشاره می کنیم.

انواع ماشین باربری۱-بیمه داخلی

همان طور که از نام بیمه داخلی مشخص است به منظور بیمه کردن بارها و انواع ماشین باربری درون کشور انجام می شود. این بیمه فقط در زمان حمل و نقل درون شهر و بین شهر معتبر است. پوشش ها و توافقاتی که در این بیمه انجام می شود بر اساس شرکت های بیمه گر است و بیمه گذار با امضای این قرارداد تمام شروط آن ها را می پذیرد. این بیمه ها به چند صورت صادر می شوند که در ادامه به طور مختصر به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

 بیمه نامه عمومی

بیمه نامه های عمومی یکی از انواع بیمه های باربری محسوب می شود. در این روش یک سرمایه مشخص برای بیمه کردن ماشین باربری در نظر گرفته می شود و تا زمانی که این سرمایه به پایان نرسد همچنان شاهد معتبر بودن بیمه هستیم . این موضوع مزایای زیادی در بردارد که می توان به صرفه جویی در هزینه و زمان اشاره کرد.

بیمه نامه پوشش باز

بیمه نامه هایی که به عنوان ” پوشش باز ” شناخته می شوند معمولا دارای قراردادی ۱ ساله هستند. در این نوع از توافق ، هر هفته یک گواهی از سوی شرکت بیمه گر صادر می شود و بیمه گذار باید حق بیمه متناسب با کالای حمل شده را پرداخت کند. یکی از مزایای این نوع از بیمه ها این است که نیازی نیست بیمه گذار در ابتدای کار مبلغ بالایی را به عنوان حق بیمه پرداخت کند.

بیمه نامه ساده

همان طور که از نام بیمه های ساده مشخص است فقط به منظور حمل کالای مشخص انجام می شوند و تمام اطلاعات کالای حمل شده در فرم مخصوص قید می شود.

۲- بیمه وارداتی

بیمه های حمل و نقل وارداتی به عنوان یکی از پرکاربردترین بیمه ها نه تنها در ایران بلکه در کل جهان محسوب می شود. زیرا خطرات ناشی از حمل کالا توسط بازرگانان و تجار را به حداقل می رساند. پوشش این نوع از بیمه ها از کشور مبدا تا مقصد می باشد و به عنوان یک سند مهم برای گشایش اعتبار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۳- بیمه صادراتی

بیمه های صادراتی دارای عملکردی بالعکس نسبت به بیمه های وارداتی هستند. در بیمه های صادراتی باید بگوییم که به عنوان مثال مبدا به عنوان کشور ایران شناخته می شوند و مقصد یکی از کشورهای خارجی است که قصد رساندن کالا را به آن دارید.

۴- بیمه ترانزیت

بیمه های ترانزیت زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که مبدا و مقصد هر دو در خارج از کشور باشند اما مسیر حمل از ایران بگذرد. در این شرایط فقط می توان از بیمه های ترانزیت استفاده کرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.