جدول ابعاد کامیون باربری

ابعاد کامیون باربری 

در این مطلب قصد داریم به ” ابعاد کامیون باربری ” بپردازیم. همان طور که می دانید ماشین های باربری به دو دسته درون شهری و برون شهری تقسیم بندی می شوند. کامیون ها به این دلیل که بارهایی با وزن بالا را حمل می کنند برای تردد در خارج از شهر و باربری بین شهری مناسب هستند. اما ابعاد کامیون باربری چقدر است؟ در ادامه خواهیم گفت.

ابعاد کامیون باربری

ابعاد کامیون باربری چقدر است؟ کامیون ها جزو ماشین های حمل بار سنگین وزن محسوب می شوند که اغلب در خارج از شهر تردد دارند. اما نوعی از کامیون ها که دارای ابعاد کوچک تری هستند نیز می توانند به باربری درون شهر مشغول باشند زیرا این نوع از کامیون ها که اغلب به عنوان ” کامیونت ” شناخته می شوند نسبت به کامیون های سنگین وزن دارای وزن کمتری می باشند و توانایی حمل بارهای سبک تر را نیز دارند. ماشین های باربری با توجه به ابعاد، ظرفیت و نوع اتاق تقسیم بندی می شوند که در این مطلب قصد داریم به بررسی ابعاد آن ها بپردازیم.

دسته بندی ماشین های باربری

اما قبل از آن که به ابعاد کامیون باربری بپردازیم، شما را با سه دسته کلی از ماشین های باربری موجود در شرکت حمل و نقل بین شهری و درون شهری آشنا خواهیم کرد.

ماشین های باربری سبک

ماشین های باربری سبک وانت، وانت پراید و وانت نیسان هستند که اغلب برای حمل و جابجایی وسایل سبک و کوجک استفاده می شوند. اگر قصد دارید وسایل سبک خانه را حمل کنید و به منزل جدید ببرید می توانید از وانت نیسان استفاده کنید.

ماشین های باربری نیمه سنگین

ماشین های باربری نیمه سنگین تحت عنوان کامیون ، خاور، هیوندا و ایسوزو فعالیت می کنند. لازم به ذکر است که کامیونت ها نیز می توانند جزو این دسته محسوب شوند و علاوه بر تردد در بین شهر قابلیت جابجایی و حمل و نقل بار درون شهر را نیز دارند.

ماشین های باربری سنگین

ماشین های باربری سنگین وزن فقط می توانند در خارج از شهر تردد کنند. کامیون های کفی، چادری و کمپرسی جزو این دسته محسوب می شوند. کامیون هایی نیز تحت عنوان کامیون های ترانزیت وجود دارند که مجوز رانندگی در بین کشورها را نیز دارا هستند.

ابعاد نیسان 

یکی از اشکال ماشین‌های حمل بار سبک و بین‌شهری است که در بین مردم ایران با اسم نیسان آبی رنگ در میان مردمان شناخته میشود. این نیسان به دلیل حضور طولانی مدت در ایران توانسته خاطرات زیادی در ذهن ایرانیان بسازد. نیسان جونیور یا زامیاد ۲۴ همچنان طرح نخستین خود را در کشور‌ایران تولید می کند تولید نیسان در کشور ما سابقه ای حدود ۵۰ سال دارد.

تا سال ۱۳۷۷ خورشیدی, نیسان جونیور به وسیله کمپانی سایپا و با موتورهای ۲.۴ لیتری با کد Z24 ساخت و تحت عنوان سایپا ۲۴ روانه بازار شد . موتورهای نیسان جونیور از کشور ژاپن وارد ایران می شد و به دلیل کیفیت بالایی که داشت توانست به خوبی زمینه جلب رضایت مشتریان را فرآهم آورد.

ظرفیت و گنجایش نیسان که یکی از خودروهای با کیفیت حمل بار درون‌شهری است حداکثر ارتفاع ۲.۲ و پهنا ۱.۶ متر است . حداکثر وزن بار قابل‌حمل به وسیله نیسان نیز حمل بار۲.۲ تن است که بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع اتاق و نوع بار دارد. قطعا هر چه که اتاق آن بزرگ تر باشد و قابلیت های بیشتری نیز دارا باشد می تواند خدمت بهتری به شما برساند.

ابعاد کامیون باربری

ابعاد خاور مسقف 

خاور از انواع دیگر ماشین‌های حمل بار سبک به شمار میرود که قابلیت تردد در شهر را نیز دارد اما نمی تواند به حالت عادی بین سایر ماشین ها تردد کند. خاور های سقف دار یا مسقف عموماً برای حمل کالای سبک و وزن کم البته با حجم بالا مورداستفاده قرار می گیرد. خاور مسقف دارای امکانات جالبی از جمله ضربه‌گیر و امکانات حفاظتی دارد که درون اتاقک آن جاسازی شده است.  به همین دلیل شاهد کاهش احتمال آسیب به کالا و بار را شاهد هستیم و مشتریان از سالمی کالای ارسالی خویش اطمینان بیشتری پیدا می نمایند .

علاوه بر این مزایا فنربندی این جور کامیونت طوری طراحی‌شده که تا حد بسیار قابل قبولی جلوی ضربات ناشی از دست‌اندازهای خیابان و سرعت‌گیرها و… را گرفته و امنیت بار را تا وصال به مقصد تضمین نماید. همان طور که می دانید اغلب جاده ها به دلایل مختلفی مانند گرمای بیش از حد هوا دچار تغییر حالت در آسفالت شده و حالت خود را از دست داده است. البته ناگفته نماند که یکی دیگر از مهم ترین دلایل وجود دست اندازها در سطح جاده بی توجهی مسئولین نسبت به این مساله است. کامیونت حمل بار درون‌شهری دارنده حداکثر ارتفاع ۴.۵ تا ۵.۹ متر , پهنا ۲ تا ۲.۲ متر می باشد . وزن قابل‌حمل به وسیله خاور مسقف حداکثر میان ۲.۵ تا ۳ تن میباشد .

ابعاد خاور معمولی 

ابعاد کامیون باربری و خاور معمولی مقداری بزرگ‌تر از وانت به شمار می آید. خاورهای معمولی دو محور و شش چرخ‌دارند و عموماً جهت حمل بارها و کالاهایی که حساسیت زیادی ندارند و وزن آنان کمتر از ۳۵۰۰ کیلوگرم است , مورداستفاده قرار میگیرند.  از خاورهای معمولی می توان برای جابجایی اسباب منزل نیز استفاده کرد. حداکثر ارتفاع این کامیونت ۳.۸ تا ۴.۵ متر و پهنا آنها ۱.۹ تا ۲ متر است . وزن مرسوم قابل‌حمل بوسیله خاور روباز حداکثر ۲.۵ تا ۴ تن است .

ابعاد خاور اتاق بزرگ 

خاور اتاق بزرگ که یکی دیگر از دسته بندی های کامیون حمل بار است . درواقع یک کشنده‌ی قوی‌تر و به‌روزتر دارد که اتاقی با ابعادی بزرگ‌تر از خاور معمولی است. همان طور که از نامش پیداست به دلیل بزرگی اتاقک می تواند بار بیشتری را حمل کند و به مقصد برساند.  ابعاد کامیون باربری خاور اتاق بزرگ دارای ارتفاع ۴.۵ تا ۵.۹ متر و پهنا ۲ تا ۲.۲ می باشد

ابعاد کامیون باربری

ابعاد خاور ۹۱۱ یا بادسان 

خاور ۹۱۱ یا بادسان مدل دیگری از خودروهای حمل بار درون‌شهری می‌باشند که در بین خاور و تک‌ها قرار می گیرد که ۹۱۱ اسم دارد و برگرفته از اسم بنز ۹۱۱ است . یکی از محصول های تولیدی شرکت بنز است که مورد بسیار خوبی برای حمل بارهای سنگین وزن و نصفه سنگین وزن درون‌شهری است . این خاورها می توانند با رعایت تمام نکات ایمنی درون شهر تردد کنند و بار را به مقصد برسانند.  دارنده ارتفاع ۴.۵ متر , پهنا ۲.۱ تا ۲.۲ متر و حداکثر وزن قابل‌حمل ۵.۵ تن می باشد .

ابعاد کامیون تک

کامیون تک از انواع خودروهای حمل بار برون‌شهری است که مطلوب حمل بار با وزن بالا و فاصله طولانی‌تر است. کامیون های تک قابلیت رفت و آمد در معابر شهری طی روز میان ساعت ها ۶ صبح تا ۱۰ شب را ندارند . کامیون‌هایی میباشند که با دو محور و شش چرخ به‌طور میانگین ۱۰–۱۲ تن بار مجاز حمل می نمایند و دارنده ارتفاع در حدود ۵.۸ متر و پهنا تقریبی ۲.۲ تا ۲.۲۵ متر میباشند . حداکثر تناژ قابل‌حمل به وسیله آنها ۱۰ تن است . کامیون های تک معمولا ابعاد بزرگی دارند و به همین دلیل تردد آن ها را در سطح شهر ممنوع کرده اند زیرا برای سایر خودروهای سواری و سبک مخاطراتی را به همراه دارد.

ابعاد کامیون جفت 

ابعاد کامیون باربری و کامیون جفت چقدر است؟ معمولاً برای حمل کالاهایی با وزن بیش تر از ۱۵ تن مورداستفاده قرار میگیرند. همانند کامیون تک برای حمل بار برون‌شهری مورداستفاده قرار میگیرد و به دلیل ابعاد و ساختاری که دارند اجازه تردد درون شهری را ندارد. دارنده ۳ محور و دست‌کم ۱۰ چرخ هستند. حداکثر ارتفاع آن ها ۶.۸ تا ۷ متر و پهنا آنها هم ۲.۳۵ تا ۲.۴۵ متر است .

ابعاد تریلی 

تریلی‌ها گونه های متعدد دارند. درواقع یک جور از کامیون‌ها, تریلی نام دارد . تریلی‌ها وسایل حمل‌ونقل و حمل باری می‌باشند که برای باربری‌های سنگین وزن تا وزن ۲۲ تن, ارتفاع ۱۲.۲ تا ۱۳.۶ متر و پهنا ۲.۵ متر کاربرد دارند. تریلی‌ها هم نظیر بقیه ماشین‌های حمل بار دارنده گونه های مختلف می باشند نظیر :

تریلی کمپرسی

تریلی کمپرسی کامیون اتاق‌داری است که تخلیه بار آن به‌وسیله دستگاه کمپرس انجام میگردد. این نوع از کامیون ها نیز باید خارج از شهر تردد کنند.

تریلی کفی

کامیونی که قسمت بار آن دیواره نداشته باشد. این مدل کامیون در بیشتر موارد برای حمل دستگاه‌های راه‌سازی و خودروهای سنگین وزن بکارگیری می گردد. زیرا به دلیل عدم وجود دیواره بارگیری و تخلیه بار در آن ها راحت تر است

تریلی فریزر دار

کامیون سقف داری که قسمت بار آن دارنده امکانات سردکننده مانند یخچال باشد. حمل مواد غذایی مانند گوشت و لبنیات باید به وسیله این نوع از تریلی ها انجام شود. زیرا مواد غذایی فساد پذیر است و باید در جای خنک نگهداری شود.

تریلی لبه‌دار

کامیونی که حداکثر طول دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد. این میزان از ارتفاع می تواند باعث افزایش ایمنی بار شود و باعث شود تا در طول مسیر دچار خطراتی مانند ریزش بار نشوید.

تریلی تیغه دار

کامیونی که قسمت بار آن به‌وسیله تیغه‌ای طولی به دونیمه متساوی تقسیم‌شده باشد. عموماً از این نوع تریلی‌ها نیز برای حمل بارهای برون‌شهری و جاده‌ای استفاده مینمایند .

ابعاد کامیون باربری

ابعاد کامیون ترانزیت 

ابعاد کامیون باربری ترانزیت چقدر است؟ معمولا از تریلی ترانزیت برای حمل بار در مرحله بین‌المللی و فاصله طولانی بکارگیری می کنند. در تریلی ترانزیت به دلیل مراقبت بیشتر از بار دارنده بدنه و سقف است. قسمت بار تریلی‌های ترانزیت علیه آب و ضربه مقاوم است. کاربرد این تریلی‌ها برای جابجایی بارهایی است که نیاز به حفظ بیشتری دارند و معمولاً در مسافت‌های طولانی مورداستفاده قرار میگیرند. اکثر اوقات برای حمل بارهای با وزن تقریبی ۲۲ تن, ارتفاع حدوداً ۱۲.۲ تا ۱۳.۶ متر و پهنا ۲.۵ متر مورداستفاده قرار میگیرند .

ابعاد تریلی ۴۰ فوت

تریلی ۴۰ فوت بیشتر به دلیل حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی که از گمرک و بقیه پایانه‌های حمل بار جابه‌جا می‌نمایند, دارای شهرت است. درواقع این تریلی‌ها کانتینرهای حمل بار را از مبدأ تا مقصد حمل می کنند و بعد از تخلیه بار آن‌ها‌را به مبدأ بازمی‌گردانند. این کامیون دارنده ارتفاع ۱۲ متر, پهنا ۲.۴ متر و امکان حمل حداکثر ۱۶ تن بار رادارند .

شما مشتریان عزیز میتوانید با دانلود اپلیکیشن حمل و نقل بار شرکت وزمه با توجه به حجم بار, درخواست خود را ثبت کنید.

قواعد باربری اصولی 

پس از اینکه به بررسی ابعاد کامیون باربری پرداختیم نوبت به این می رسد تا به حمل و نقل ایمن و مهمترین نکات ایمنی حمل بار نیز اشاره ای بکنیم. حمل و نقل ایمن از بارگیری ، باربری و تخلیه بار اصولی نشات می گیرد که سبب جلوگیری از بروز خطرات و خسارات جانی و مالی می شود . در ادامه به چند مورد مهم اشاره می کنیم.

کمک گرفتن از کانتینر مناسب

انتخاب کانتینر مناسب یکی از ضروری ترین موارد در خصوص ایمنی و حمل و نقل بار به شمار می رود که با رعایت آن می ‌توانید تضمین کنید که بار سالم به مقصد می رسد. با انتخاب کانتینر مناسب می توانید از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری کنید و احتمال وقوع آن ها را به حداقل برسانید. در خصوص تعریف کانتینر باید بگوییم که کانتینر نوعی اتاق محسوب می شود که در اشکال مختلف موجود می باشد. این نوع از اتاقک ها در وسایل نقلیه و انواع کامیون باربری نصب می شود و می توان کالا و بار مورد نظر را در آن قرار داد. استفاده از کانتینرها در سفرها و مسافت های طولانی توصیه می شود.  

انتخاب کامیون باربری مناسب 

یکی دیگر از قواعد بارگیری و تخلیه بار انتخاب انواع ماشین باربری مناسب است که از تجهیزات مربوطه نیز برخوردار باشد. به این معنی که ماشین باربری باید متناسب با نوع بار انتخاب شود. در این مطلب تحت عنوان ” ابعاد کامیون باربری ” و همچنین در مطلب گذشته تحت عنوان ” ظرفیت کامیون باربری ” به مواردی اشاره کردیم که با اطلاع از آن ها می توانید انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید. به طور مثال اگر بار شما جزو محصولات فساد پذیر است و نمی توان آن را به مدت طولانی در آب و هوای گرم نگهداری کرد باید از کامیون های یخچال دار برای حمل آن استفاده کرد. همچنین توجه به ظرفیت کامیون نیز مهم است. زیرا هر کدام از کامیون ها و ماشین های باربری مقدار مشخصی از وزن را تحمل می کنند و نمی توان بیشتر از ظرفیت از آن ها کار کشید.

بارگیری صحیح 

بارگیری صحیح یکی از مهم ترین اصول و نکات ایمنی حمل بار می باشد که می تواند نقش بسیار اساسی و مهمی را در تضمین سلامت کالا ایفا کند. مهار کردن بار در هنگام بارگیری بسیار هم است که می توان به تسمه ، زنجیر مهار و تسمه اشاره کرد. تجهیزات مربوط به بارگیری کالا از تجیهیزات مهم محسوب می شوند که باید به نحو صحیح مورد استفاده قرار بگیرند در غیر این صورت نه تنها نمی توانند از بار مراقبت کنند بلکه آسیب زیادی نیز به آن وارد می کنند.

تخلیه بار صحیح

نحوه صحیح تخلیه بار بستگی به نوع کامیون حمل بار دارد. زیرا هر کدام از آن ها دارای ساختار جداگانه ای هستند که تخلیه بار در آن ها با سایر ماشین ها متفاوت خواهد بود. به طور مثال تخلیه بار در کامیون های کفی به طور کلی با تخلیه بار در کامیون های یخچال دار متفاوت خواهد بود. به همین دلیل این مرحله از حمل بار از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.