شرایط پرداخت خسارت بیمه باربری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پرداخت خسارت بیمه باربری تحت چه شرایطی انجام می شود ؟ بیمه ها مانند یک سپر ایمنی عمل می کنند و ریسک را کاهش می دهند. نه تنها افراد بلکه شرکت ها هم می توانند خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مزایای آن بهره مند شوند. در این مطلب، وزمه، بزرگترین باربری اینترنتی تهران ، به شرایط پرداخت خسارت بیمه باربری اشاره می کنیم. این شرایط در اغلب بیمه ها یکسان است اما ممکن است تفاوت های جزئی بین بیمه ها وجود داشته باشد.

پرداخت خسارت بیمه باربری

شرایط پرداخت خسارت بیمه باربری چیست و چه مدارکی باید ارائه شود ؟ شرکت های باربری می توانند در قالب ” بیمه متصدیان ” اقدام به بیمه کردن راننده و بار کنند. علاوه بر این صاحبین بار نیز می توانند به طور جداگانه اقدام به بیمه کردن بار کنند تا در صورت وقوع حادثه ، خسارت های مربوطه را از شرکت بیمه گر دریافت نمایند. پرداخت خسارت بیمه باربری تحت شرایط زیر انجام می شود. ابتدا به بررسی اقداماتی بعد از صدور بیمه و سپس به مراحل بعد از وقوع حادثه را بررسی می کنیم.

معمولا بعد از صدور بیمه نامه اعلامیه ای نیز صادر می شود که تمام نکات و مشخصات مربوط به بار در آن قید شده است. این مشخصات شامل ارزش واقعی بار ، مقدار کالا ، شماره بارنامه ، تاریخ حمل ، مبدا و مقصد است که به طور واضح در اعلامیه درج می شود. این برگه باید بلافاصله بعد از صدور بیمه نامه برای شرکت بیمه گر ارسال شود.

شما می توانید حمل بار را به مدت دو سال به تعویق بیندازید. اما بعد از دو سال اعلامیه و بیمه نامه فاقد اعتبار می شوند و شرکت بیمه گر هیچ گونه مسئولیتی در قبال وقوع حادثه و خسارت نخواهد داشت.

مهم ترین اقدامی که بیمه گذار باید بعد از وقوع حادثه انجام دهد این است حداکثر بعد از ۵ روز از وقوع حادثه به شرکت بیمه گر اطلاع دهد. اگر بیشتر از ۵ روز بگذرد اطلاعات شما فاقد اعتبار می شود.

شرایط پرداخت خسارت بیمه باربری

مدارک مورد نیاز برای پرداخت خسارت بیمه باربری چیست ؟

اگر بخواهید خسارت مربوطه را از شرکت بیمه گر دریافت کنید باید مدارک زیر را به آن ها تحویل دهید. تحویل مدارک باید در مدت زمان معین شده انجام بگیرد.

اصل بارنامه سراسری اولین مدرکی است که باید به شرکت تحویل داده شود. زیرا تمام مشخصات مربوط به بار در آن قید شده است. در واقع پرداخت خسارت بر اساس اطلاعات درج شده بر روی اصل بارنامه سراسری پرداخت می شود. همچنین ارائه اصل فاکتور خرید به همراه اصل صورت بسته بندی کالا از دیگر مدارک مهمی است که باید سریعا به شرکت تحویل دهید. سایر مدارک مانند گواهی مبدا نیز باید به سمع و نظر شرکت بیمه گر برسد.

اگر شما گشایش اعتبار انجام داده باشید باید اعلامیه بانکی مربوط به آن به علاوه پروانه الکترونیکی گمرکی به شرکت ارائه شود تا مراحل پرداخت خسارت بیمه باربری به شما انجام شود.

پرداخت خسارت بیمه باربری هنگام وقوع حادثه در مکان های مختلف

اگر بار و کالا در گمرک دچار حادثه شده باشد باید اصل صورت مجلس بندری یا صورت مجلس گمرکی را به علاوه گواهی عدم تحویل به شرکت بدهید زیرا معمولا در این شرایط بار تخلیه و تحویل داده نمی شود و مدارک مربوط به عدم تخلیه برای شرکت بیمه گر از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر خسارت در حمل و نقل زمینی صورت بگیرد باید CMR را ظهر نویسی و همراه با نوع خسارت به شرکت تحویل دهید.

در برخی از مواقع ممکن است حادثه در بندر رخ دهد در این شرایط باید کپی قبض گمرک یا اصل صورت مجلس آسیب دیدگی به رویت شرکت بیمه گر برسد در غیر این صورت ادعای شما مبنی بر وقوع حادثه غیر مترقبه قابل قبول نخواهد بود.

نکته مهمی که در خصوص پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه گر وجود دارد این است که احتمال دارد شرکت های بیمه گر بر اساس شرایط مختلف درخواست مدارک بیشتری داشته باشند و شما باید تمام این مدارک را آماده کنید و برای رسیدگی به پرونده ارائه دهید.

پرداخت خسارت بیمه باربری چه شرایطی دارد ؟

نکات مهم ! 

بیمه گذاران باید بلافاصله بعد از وقوع حادثه یا مفقود شدن بار از متصدیان حمل بار اینترنتی آن یا مقام های مربوطه ” متصرفان بار” به طور کتبی درخواست خسارت کنند.

درباره خسارت هایی که بسیار مشهود هستند و با چشم قابل رویت می باشند باید قبل از تحویل گرفتن کالا از افرادی که به عنوان متصدیان حمل شناخته می شوند به طور کتبی درخواست بازدید کنند. در این شرایط باید گواهی مربوطه به عدم تحویل کالا که به امضا رسیده باشد را تحویل بگیرند و از متصدیان بخواهند تا پرداخت خسارت را انجام دهند.

اگر قصد دارید بار را تحویل بگیرید ابتدا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که از سلامت بار مطمئن نیستید به هیچ عنوان آن را تحویل نگیرید زیرا در این شرایط گواهی تحویل را امضا می کنید و ادعاهای شما بعد از امضا فاقد اعتبار می باشد.

اگر در هنگام تحویل گرفتن کالا و بار بیمه شده هیچ نوع آسیب و خسارتی را مشاهده نگردید ظرف مدت ۳ روز زمان در اختیار دارید تا به خوبی کالا را بررسی کنید و در این مدت هر گونه خسارت را به متصدیان اعلام کنید و پرداخت خسارت بیمه باربری را طلب کنید. اگر این مدت بیش از ۳ روز طول بکشد هیچ ادعایی از شما پذیرفته نخواهد بود .

اگر تمام بار یا قسمتی از آن را تحویل نگرفتید می توانید صورت مجلس کسر تخلیه یا گواهی مربوط به عدم تحویل بار را از شرکت باربری آنلاین طلب کنید. اگر این گواهی را در مدت زمان مشخص که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم دریافت نکردید ظرف مدت ۱ هفته می توانید درخواست پرداخت خسارت بیمه باربری کنید.

مدت زمان معین برای دریافت خسارت از شرکت بیمه گر

در صورتی که کالا و بار توسط کشتی حمل می شود شما به مدت ۷ ماه زمان در اختیار دارید. این زمان در خصوص حمل بار کامیون و قطار نیز ۷ ماه و در خصوص حمل بار با هواپیما به مدت ۳ ماه است. 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.