نکات ایمنی قابل رعایت در آب و هوای خطرناک برای کامیون

آب و هوای خطرناک برای کامیون ” شامل چه شرایطی می شود ؟ قطعا رانندگان کامیون در معرض خطرات و ریسک های بیشتری در مقایسه با رانندگان ماشین های سوار و سبک هستند. به همین دلیل باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشند تا دچار مشکلاتی از قبیل تصادف و از دست دادن کنترل وسیله نقلیه نشوند. در این مطلب قصد داریم شما را با از جمله طوفان های شدید ، لغزندگی و یخ زدگی جاده و…. آشنا کنیم.

آب و هوای خطرناک برای کامیون

آب و هوای خطرناک برای کامیون 

وجود ” آب و هوای خطرناک برای کامیون ” می تواند به راحتی باعث مختل کردن دید راننده شود و او را در شرایط بحرانی قرار دهد. متاسفانه بسیاری از تصادفات جاده ای که با کامیون رخ می دهند به دلیل وجود این عوامل هستند. البته نا گفته نماند که علاوه بر شرایط آب و هوایی می توان به خواب آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده نیز اشاره کرد که بخش اعظمی از تصادفات را موجب می شود .
شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه با داشتن رانندگان مجرب و دوره دیده قبل از سفر تمامی شرایط را در نظر می گیرند تا شما با خیال آسوده باربری را نظارت کنید.

مه غلیظ 

وجود مه در جاده می تواند یک آب و هوای خطرناک برای کامیون به وجود بیاورد. رانندگان کامیون و ماشین های سنگین به خوبی می دانند که در مناطق سردسیر مانند استان های شمالی کشور در اغلب مواقع با بارش باران و برف مواجه هستند و مه نیز یکی از پیامد های بسیار زیبا و البته خطرناک در فصل تابستان است. رانندگان حرفه ای با تمام این شرایط سازگاری دارند و می توانند در مواقع بحرانی کنترل ماشین را در دست بگیرند. اما اگر شما به تازگی به جرگه کامیون داران پیوسته اید بهتان توصیه می کنیم که قبل از هر چیز خونسردی خودتان را حفظ کنید و دچار کلافگی نشوید. زیرا کلافگی از مهم ترین فاکتورها در از دست دادن کنترل ماشین است.

یخ زدگی جاده

قطعا وجود یخ در سطح جاده علاوه بر کلافه کردن راننده می تواند بدترین شرایط را نیز برای او به وجود بیاورد. کنترل ماشین های سنگین و کامیون در این وضعیت بسیار دشوار است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که همیشه یک دما سنج با خود همراه داشته باشید تا اگر بعد از بارندگی احساس کردید دمای هوا در کاهش است از ادامه رانندگی منصرف شوید. و در مکانی امن کامیون را پارک کنید تا وضعیت بهتر شود.  زیرا کاهش دما می تواند آب های موجود در سطح جاده را به یخ تبدیل کند و سطحی لغزنده را به وجود آورد. جاده های یخ زده موقعیتی غیر قابل پیش بینی را برای شما به وجود می آورند که می تواند با کاهش دید نیز همراه باشد.

بارش برف سنگین 

بهترین راه برای رانندگی در هنگام بارش برف استفاده از زنجیر چرخ است. اما توصیه می کنیم قبل از شروع رانندگی آب و هوای جاده را بررسی کنید اگر بارش برف پیش بینی شده است بهتر است از شروع سفر خودداری کنید و آن را به یک موقعیت مناسب موکول کنید. اگر در حین رانندگی شاهد شروع بارش برف بودید بهتر است از جاده خارج شوید و در مکانی امن توقف کنید تا شرایط جوی بهتر شود.

اغلب رانندگان حرفه ای و با سابقه به خوبی می دانند که باید لباس گرم و غذا با خود همراه داشته باشند تا اگر مجبور شدید به مدت طولانی توقف کنید دچار هیچ مشکلی نشوید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما باک بنزین خود را چک کنید تا اگر نیاز بود باک را پر کنید.

آب و هوای خطرناک برای کامیون

طوفان 

طوفان در مناطق کویری با شدت زیادی نسبت به سایر مناطق کشور وجود دارد. زیرا ساختار کویر به نحوی است که وزش هر گونه باد می تواند شدتی بیشتر داشته باشد. اگر مجبور هستید در جاده ای رانندگی کنید که در مناطق کویری واقع شده است بهتر است مراقب باشید. زیرا برخی از این طوفان ها به قدری شدید هستند که می توانند یک کامیون را واژگون کنند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص رانندگی در هنگام طوفان وجود دارد این است که به بار کامیون توجه کنید. اگر بار کامیون سبک است و تصور می کنید که ممکن است در حین طوفان آسیب بینید به شما اکیدا توصیه می کنیم که توقف کنید و در یک مکان امن متتظر بمانید تا از شدت وزش طوفان کم شود. اما اگر بار کامیون شما سنگین است می توانید با احتیاط به رانندگی خود ادامه دهید. موقعیت زمانی خطرناک تر می شود که برف و طوفان با یکدیگر ترکیب می شوند و بوران را به وجود می آورند که در این شرایط باید حتما تمهیداتی برای ایمنی خود بیاندیشید.

طوفان شن 

طوفان شن مانند سایر طوفان ها و عوامل جوی هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد . طوفان شن اغلب در مناطق غربی و جنوبی کشور به وجود می آید و البته نسبت به سایر طوفان ها نادر تر است. قطعا رانندگان با سابقه نحوه برخورد با این شرایط را می دانند و به محض مشاهده آن دچار دستپاچگی و کلافگی نمی شوند.

در هنگام بروز آب و هوای خطرناک برای کامیون مانند طوفان شن به شما توصیه می کنیم که حتما پنجره های کامیون را تا انتها ببندید و اجازه ورود گرد و خاک به درون ماشین را ندهید. زیرا طوفان های شن به قدری سنگین هستند که می توانند هر فردی را دچار تنگی نفس و خفگی کنند. توقف و صبر تا کاهش طوفان بهترین راهکار محسوب می شود.

طوفان و تگرگ 

طوفان و تگرگ می تواند به میزان قابل ملاحظه ای دید شما را در جاده کاهش دهد. علاوه بر این تگرگ قادر به شکستن شیشه و آسیب رساندن به بدنه ماشین نیز هست. پس بهتر است از رانندگی در این شرایط بپرهیزید و اگر در آن گیر افتادید به هیچ عنوان به طور ناگهانی ترمز نکنید. زیرا ترمزهای ناگهانی می تواند باعث لیز خوردن کامیون در سطح جاده شود که احتمال بروز تصادف را به شدت افزایش می دهد.

گرمای شدید 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید گرمای شدید نیز می تواند جزو ” آب و هوای خطرناک برای کامیون ” محسوب شود. زیرا مضرات بسیار زیادی به دنبال دارد. از آب شدن لاستیک های کامیون گرفته تا داغ شدن موتور آن را می توان از پیامدهای منفی رانندگی در گرمای شدید دانست. اختلال در عملکرد کامیون نیز یکی دیگر از عوامل موثر و منفی بر اثر گرمای شدید به شمار می رود که بسیار حائز اهمیت است.

کلاچ یکی از قطعاتی است که هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای شدید شروع به سریع چرخیدن می کند و نمی تواند به صورت عادی کار خود را ادامه دهد. اگر گرما بسیار زیاد باشد ممکن است با از کار افتادگی کامیون در وسط بیابان مواجه شوید که می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای شما شود.

آب و هوای خطرناک برای کامیون

سرمای شدید 

همان طور که گرمای شدید باعث ایجاد اختلال در رانندگی می شود سرمای شدید نیز می تواند آسیب های فراوانی را به سیستم کامیون وارد کند. به طور مثال یخ زدگی کامیون باعث می شود تا نتوانید آن را روشن کنید. به همن دلیل است که توصیه می شود در مناطق سردسیر از ضد یخ استفاده کنید. اگر قصد دارید در این مکان ها توقف کنید و زمان آن بیشتر از ۱ روز است بهتر است کامیون را روشن کنید و اجازه دهید تا در جای خود کار کند تا موتور یخ نزند. 

گردباد 

گردباد یکی از مواردی است که خوشبختانه در کشور ایران کمتر اتفاق می افتد . اگر می خواهید شرایط مقابله با آن را پیدا کنید به زمان زیادی نیاز دارید زیرا گردباد به شدت تخریب گر و ویران کننده است به طوری که می تواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به افراد و وسایل نقلیه وارد کند.

در باربری بین شهری و جاده ای امکان وقوع این مشکلات زیاد است. لذا رانندگان وزمه به این مسائل توجه و دقت کافی را دارند.

شما می توانید سفارشات باربری خود را از طریق اپلیکیشن حمل و نقل بار ثبت کرده تا هر نقاطی از کشور ارسال کنید.

در شرایط نامساعد جوی ، چه کارهایی را انجام دهیم ؟

آماده کردن کامیون برای رانندگی

زمانی که برف شدید در حال باریدن است باید قبل از حرکت ماشین خود را آماده کنید. بدین منظور باید تمام شیشه ها و چراغ های کامیون را تمیز کنید و برس بکشید. تمیز کردن چراغ های کامیون سبب می شود تا شما دید بهتری داشته باشید و بتوانید مسیر پیش روی خود را ببینید. رانندگی در حال بارش برف به عنوان آب و هوای خطرناک برای کامیون محسوب می شود. فراموش نکنید که در این هنگام شاهد نشست برف بر روی پلاک کامیون هستیم. باید دائما پلاک خود را تمیز کنید. چون این یک قانون است که باید در تمام شرایط پلاک شما توسط راهنمایی و رانندگی دیده شود.

آب و هوای خطرناک برای کامیونروشن کردن یخ شکن ها

به این موضوع توجه داشته باشید که باید دائما یخ شکن های جلو و عقب کامیون را روشن نگه دارید و در حین رانندگی پنجره ها را تمیز کنید. توصیه می کنیم در این شرایط ، تهویه هوا را روشن کنید تا درون اتاقک کامیون بخار جمع نشود. چون شیشه ها مات خواهند شد و وسعت دید شما از بین خواهد رفت.

رانندگی آرام

هنگامی که با شرایط نامساعد جوی مانند طوفان شدید ، بارش برف و باران شدید و … روبرو هستید باید در آرام ترین حالت ممکن رانندگی کنید و از دنده سنگین استفاده کنید. زیرا اصطکاک شما را با سطح جاده بیشتر می شود و از لیز خوردن لاستیک ها بر روی جاده جلوگیری خواهد شد. متاسفانه برخی از رانندگان تصور می کنند که در این شرایط باید سریع تر بروند تا زودتر به مقصد برسند و برای این کار از سایر کامیون ها و ماشین های سبک سبقت می گیرند. در صورتی که شما باید سرعت را کاهش دهید تا اتفاق ناگواری پیش نیاید.

حفظ فاصله با ماشین های جلویی

هنگامی که آب و هوای خطرناک برای کامیون به وجود می آید باید حدالامکان فاصله خود را با ماشین های جلویی حفظ کنید. مناسب ترین فاصله به اندازه ۲ تا ۳ ماشین می باشد. انجام این کار سبب می شود تا شما فرصت کافی برای توقف کامیون را داشته باشید و در صورت لیز خوردن در سطح جاده به ماشین جلویی برخورد نکنید.

عدم انجام حرکات ناگهانی

انجام حرکات ناگهانی می تواند زمینه را بر روی بروز تصادفات بیشتر کند. به طور مثال اگر شما در مکانی مطمئن پارک کرده بودید و اکنون قصد حرکت کردن دارید به هیج عنوان فرمان را به یکباره نچرخانید زیرا لاستیک ها بر روی سطح جاده لیز خواهند خورد.

ترمز کردن به آرامی

درجاده هایی که آب و هوای نامطلوب دارد و معمولا سطح آن پر از برف است نباید به طور کامل ترمز کنید. بلکه بهترین حالت این است که به آرامی ترمز کنید تا کنترل کامیون از دست شما خارج نشود. زیرا اگر کنترل آن را از دست بدهید خطراتی از جمله چپ شدگی کامیون در انتظار شما خواهد بود.

توجه به پل ها

اگر جزو رانندگان با سابقه باشید به خوبی می دانید که معمولا بر روی پل ها برف بیشتری جمع می شود حتی اگر برخی از قسمت های جاده فاقد برف باشد شما باید با کمال احتیاط از روی پل رد شوید. در این شرایط از پدال گاز استفاده نکنید و چرخ های کامیون را نچرخانید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.