مهم ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

نکات ایمنی برای رانندگان کامیون 

رعایت نکات ایمنی برای رانندگان کامیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کامیون ها دارای مدل های مختلفی هستند که برخی از آن ها اجازه تردد درون شهر و برخی دیگر نیز فقط مخصوص تردد در خارج از شهر و باربری بین شهری هستند. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی برای رانندگان کامیون می تواند آن ها را از خطرات احتمالی و خسارات جانی و مالی نجات دهد.

عدم رعایت نکات ایمنی برای رانندگان کامیون یکی از مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای است. متاسفانه برخی از رانندگان تصور می کنند که به دلیل تجربه و مهارت هیچ گاه دچار حادثه نمی شوند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و حادثه هیچ گاه خبر نمی کند. فقط کافیست تا ثانیه ای غلفت کنید! در این مطلب شما را با مهم ترین موارد در خصوص نکات ایمنی برای رانندگان کامیون آشنا می کنیم. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید حتما این مطلب برای شما مفید خواهد بود. پس تا پایان این مقاله با وزمه همراه باشید.

بررسی سلامت وسیله نقلیه

شما باید کامیون را در موارد مختلف چک کنید. مواردی مانند کمربند ایمنی، ترمزها، فرمان خودرو و …. از مهم ترین گزینه هایی هستند که باید قبل از شروع به حرکت از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین چراغ، راهنما، آینه و لاستیک ها نیز جزو سایر مواردی است که بررسی آن ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر اینکه وجود ایراد در هر کدام آن ها می تواند حادثه بیافریند باید به جریمه شدن راننده کامیون توسط پلیس راهور نیز اشاره کنیم.

بارگیری صحیح 

نحوه بارگیری باید صحیح باشد. برخی از رانندگان به طور غیر مجاز اقدام به بارگیری می کنند و بخش زیادی از بار از وسیله نقلیه خارج می شود. این مساله می تواند باعث افزایش وزن کامیون شود و نتوانید در شرایط بحرانی آن را کنترل کنید. همچنین هر کامیون و وسیله حمل و نقلی دارای گنجایش و ظرفیت مشخصی است و اگر شما بیش از حد به آن فشار وارد کنید باعث ایجاد صدمه به بار و کامیون خواهید شد.

توقف در هنگام خوابالودگی 

عجله و رانندگی در هنگام خوابالودگی از مهم ترین فاکتورها در تصادفات جاده ای است. رانندگان کامیون اغلب در مسیرهای طولانی رانندگی می کنند و این مساله موجب می شود تا معمولا شب ها نیز در حال رانندگی باشند. پیشنهاد ما به عنوان یکی از نکات ایمنی برای رانندگان کامیون این است که اگر احساس خوابالودگی کردید حتما در مکانی امن توقف کنید و بعد از مدت کوتاهی دوباره به رانندگی ادامه دهید. هنگامی که قصد دارید استراحت کنید حتما از ورود هوا به درون ماشین اطمینان حاصل کنید. اگر تحت هیچ شرایطی نمی توانید در مسیر توقف کنید می توانید به روش هایی مانند بلند کردن صدای ضبط و یا نوشیدن قهوه اقدام به جلوگیری از خواب رفتن و رفع خستگی کنید. بسیاری از رانندگان کامیون از قهوه که سرشار از کافئین است بدین منظور استفاده می کنند.

نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

عدم استفاده از داروهای خواب آور 

اگر دچار بیماری هستید و از دارو استفاده می کنید حتما عوارض آن را از پزشک معالج بپرسید. برخی از داروها خواب آور هستند و شما نباید بعد از مصرف آن ها پشت فرمان بنشینید. معمولا عوارض داروها بر روی کاتالوگ آن ها نیز نوشته شده است.

استفاده از عینک طبی در صورت نیاز 

رانندگان کامیون باید بتوانند از فاصله ای حدود ۲۰ متری پلاک ماشین جلویی را بخوانند. اگر چشمان شما ضعیف است و توانایی خواندن پلاک خودروی مقابل را از این فاصله ندارید حتما از عینک طبی استفاده کنید. همچنین اگر دید شما در هنگام شب کم می شود بهتر است شب ها رانندگی نکنید. زیرا خطر تصادف به شدت افزایش پیدا می کند. همچنین افرادی که دچار این مشکل هستند به هیچ عنوان نباید اقدام به دودی کردن شیشه اتومبیل خود کنند.

بستن کمربند ایمنی 

شاید بستن کمربند ایمنی برای شما یک شعار تلقی شود اما خوشبختانه در سال های اخیر به خوبی در این زمینه فرهنگ سازی شده است. در بسیاری از تصادفات که راننده و سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کرده اند تلفات جانی به حداقل رسیده است و فقط به زخمی شدن و بستری شدن خلاصه شده است. توصیه می کنیم استفاده از کمربند ایمنی را به عنوان یکی از مهم ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون در نظر داشته باشید.

عدم استفاده از تلفن همراه  

هنگامی که شما از تلفن همراه استفاده می کنید قطعا توانایی رانندگی با هر دو دست را نخواهید داشت. به همین دلیل توصیه می شود هنگامی که پشت فرمان هستید از تلفن همراه استفاده نکنید تا کاملا بر اوضاع مسلط باشید. زیرا تغییر دنده و تغییر حالت فرمان در شرایط بحرانی بسیار مهم است.

نکات ایمنی برای رانندگان کامیون

توجه به آینه بغل 

قبل از اینکه کامیون را به حرکت دربیاورید از آینه استفاده کنید. بررسی کردن اوضاع از طریق آینه روبرو و آینه بغل بسیار مهم است. در حین رانندگی نیز با استفاده از آینه ها از وضعیت ماشین های پشت سر و کناری مطلع شوید.

عدم تجاوز از سرعت مجاز 

اگر کامیون قابلیت تردد درون شهر را دارد می توانید تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. قطعا این سرعت در جاده بیشتر خواهد بود. توجه به علائم در مسیر بسیار مهم است. زیرا در برخی از مواقع به دلایل مختلف باید سرعت خود را کاهش یا افزایش دهید. سرعت کامیون را به نحوی تنظیم کنید که فاصله ایمنی با خودروی جلویی رعایت شود تا هر زمانی که نیاز به توقف داشتید بتوانید ترمز کنید.

توجه به شرایط جوی 

شرایط جوی و توجه به آن از نکات ایمنی برای رانندگان کامیون محسوب می شود. به طور مثال در فصول سرد سال که احتمال بارش برف و باران زیاد است باید قبل از شروع به حرکت از سالم بودن باطری ماشین مطمئن شوید. زیرا در صورتی که باطری ماشین دچار مشکل باشد ممکن است در حین راه باعث توقف کامیون شود. توقف ناگهانی در شرایط برفی باعث به وجود آمدن وضعیت اضطراری خواهد شد.

همچنین ریختن ضد یخ در رادیاتور و بطری آب شیشه شور از دیگر موارد مهمی است که رانندگان کامیون باید به آن توجه داشته باشند. در مطالب پیشین در مقاله ای تحت عنوان ” نکات ایمنی قابل رعایت در آب و هوای خطرناک برای کامیون ” به مواردی اشاره کردیم که رانندگان کامیون باید به آن ها توجه داشته باشند زیرا درصد بالایی از تصادفات جاده ای علاوه بر خوابالودگی و عدم توجه به جلو بر اثر شرایط نامناسب جوی رخ می دهند.

توجه به رانندگی درون شهر 

همان طور که اشاره کردیم برخی از کامیون ها با توجه به ابعاد و گنجایشان قابلیت تردد درون شهر را دارند. رانندگان این کامیون ها باید به عابرین پیاده نیز دقت کنند. برخی از عابرین پیاده بدون توجه به شما وارد جاده می شوند. همچنین در تقاطع ها باید به افراد و عابرین پیاده ای که در حال عبور هستند نیز توجه کنید و به آن ها اجازه دهید تا از مسیر رد شوند. اگر در پشت ترافیک ایستاده اید به هیچ عنوان وارد خط کشی عابر پیاده نشوید. قطعا تصادف با ماشین هایی مانند کامیون باعث افزایش میزان خسارت جانی و مالی خواهد شد.

اپلیکیشن حمل و نقل بار باعث می شود تا به راحتی و بدون واسطه شرکت حمل و نقل بین شهری با راننده حامل بارتان در ارتباط باشید و به راحتی بار خود را به مقصد برسانید.

نکات ایمنی برای بارگیری و مهار بار

پس از اینکه به بررسی نکات ایمنی برای رانندگان کامیون پرداختیم نوبت به این می رسد که به نکات ایمنی برای بارگیری و مهار بار نیز اشاره کنیم. زیرا حفظ ایمنی فقط برای راننده نیست بلکه بار نیز باید به سلامت به مقصد برسد. در غیر این صورت ممکن است مجبور به پرداخت خسارت شوید. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند در خصوص بارگیری و مهار بار به رانندگان عزیز کمک کند.

تناسب کامیون با بار

اگر تا به حال مطالب وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که بارها تاکید کرده ایم که کامیون و انواع ماشین باربری باید با بار تناسب باشد. این تناسب و هماهنگی شامل وزن ، ارتفاع و … می باشد. قبل از اینکه به بارگیری و مهار بار فکر کنید باید ابتدا ماشین مناسب را پیدا کنید و سپس اقدام به بارگیری کنید. اگر بار سنگین تر از ظرفیت ماشین باشد قطعا در حین حمل و نقل به مشکل برخواهید خورد. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در این شرایط به وجود می آید وارد شدن فشار مضاعف به سیستم داخلی کامیون و موتور آن است.

توزیع وزن بار

یکی از مواردی که در خصوص بارگیری وجود دارد و تاکید زیادی به آن می شود این است که بار را به خوبی توزیع کنید به طوری که وزن آن به طور مساوی در کف کامیون تقسیم شود. هیچ گاه تمام بار را در یک بخش از کفی قرار ندهید. زیرا تعادل ماشین به هم خواهد خورد. راننده کامیون در حین رانندگی در جاده با موارد مختلفی از جمله پیچ های تند ، سبقت گرفتن و … روبروست. هر چه بارگیری به نحو صحیح تری انجام شود راننده کامیون در کنترل کردن ماشین بهتر عمل می کند.

بارگیری وسایل سنگین

اگر بار به نحوی است که شامل وسایل سنگین و سبک می شود بهتر است که ابتدا وسایل سنگین را بارگیری کنید و وسایل سبک را بر روی آن ها یا جلوی آن ها بچینید. این موضوع باعث می شود تا در شرایطی مانند ترمزهای ناگهانی به بارهای سبک فشار وارد نشود و آسیب نبینند. بارگیری و مهار بار نباید به نحوی انجام شود که هدایت و کنترل کامیون تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.

صدور بارنامه

حتما قبل از بارگیری و مهار بار اقدام به صدور بارنامه کنید. در حال حاضر بارنامه الکترونیکی صادر می شود و تمام اطلاعات مربوط به بار شامل تاریخ بارگیری و تحویل ، وزن و ارزش ریالی بار و … در آن قید می شود. به هیچ عنوان بارنامه را به طور دست نویس تنظیم نکنید. زیرا در صورت وقوع هر حادثه ای ، قابل استناد در مراجع قانونی نمی باشد.

توقف در مواقع ضروری

همیشه توصیه می کنیم در شرایط بحرانی و ضروری در یک مکان امن توقف کنید. از جمله شرایط بحرانی می توان به بارش سنگین برف اشاره کرد. اما خارج شدن بار از حالت تعادل نیز یکی دیگر از موقعیت های بحرانی محسوب می شود. اگر مشاهده کردید که بار از حالت خود خارج شده است حتما توقف کنید و بعد از مهار آن ، مجددا حرکت کنید. این موضوع از مهم ترین نکات ایمنی برای رانندگان کامیون محسوب می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.