مهم ترین نکات عبور کامیون از میان سیل

در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین نکات عبور کامیون از میان سیل آشنا کنیم. بروز سیل در فصول سرد سال در برخی از استان های کشور طبیعی است. سیل به دلایل مختلف مانند شدت بارش باران و نامناسب بودن معابر رخ می دهد. اما چاره چیست و کامیون داران عزیز چگونه می توانند به کار خود در این شرایط ادامه دهند ؟ به دلیل اهمیت این موضوع اقدام به بررسی و پرداختن به ” نکات عبور کامیون از میان سیل ” کرده ایم. امیدواریم که این مطلب برای شما رانندگان گرامی مفید واقع شود.

نکات عبور کامیون از میان سیل

نکات عبور کامیون از میان سیل چیست ؟ 

بهتر است قبل از اینکه به ” نکات عبور کامیون از میان سیل ” بپردازیم ابتدا شما را با نحوه جلوگیری از گیر کردن کامیون در سیل آشنا کنیم. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اگر نکات مهمی را در این خصوص جدی بگیرید قطعا در سیل گیر نمی افتید. اما اگر این اتفاق برای شما افتاد ادامه مطلب می تواند به شما کمک کند.

جلوگیری از گیر کردن کامیون در سیل 

رانندگی در شرایطی مانند سیل بسیار دشوار است. این دشواری نه تنها برای رانندگان تازه وارد بلکه برای رانندگان قدیمی و حرفه ای نیز سخت است. زیرا هر لحظه ممکن است کنترل کامیون را از دست بدهید و از مسیر خارج شوید. رانندگی در سیلاب با شرایط عادی بسیار متفاوت است زیرا احتمال وقوع سیلاب های ناگهانی بسیار زیاد است.

دقت در انتخاب مسیر 

وقوع سیل در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. زیرا در برخی از مناطق و جاده ها شاهد عمیق بودن سیل هستیم که موجب می شود کامیون در شرایط نامطلوبی گیر بیفتد. پس بهترین توصیه برای پیشگیری از گیر افتادن در سیل این است که به انتخاب مسیر خود دقت و توجه کنید. تا جایی که می توانید  از میان سیلی که جریان تند دارد عبور نکنید و حدالامکان از چاله ها و مکان هایی که می دانید تجمع آب در آن ها بسیار زیاد دوری کنید.

ممکن است در حین عبور از میان سیل فرمان کامیون شل شود. رانندگان تازه کار در این شرایط کنترل خود را از دست می دهند. اما رانندگان حرفه ای به خوبی می دانند که باید خونسردی خود را حفظ کنند و صبر کنند تا کامیون تعادل خود را بدست آورد و متعادل شود.

سنجیدن عمق سیل 

از مهم ترین ” نکات عبور کامیون از میان سیل ” و پیشگیری از گیر کردن کامیون در آن سنجیدن عمق سیل است. اگر هوا روشن است می توانید با پوشیدن یک جفت چکمه ضد آب وارد آن شوید و میزان عمق سیل را بسنجید. اما اگر هوا تاریک است با استفاده از یک چراغ قوه بسیار قوی می توانید این کار را انجام دهید. سنجیدن عمق سیل با این روش تنها مخصوص به کامیون نیست و شما می توانید برای جلوگیری از گیر کردن ماشین های سواری در سیل نیز از این روش استفاده کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که به شما توصیه می کنیم عمق های کم را دست کم نگیرید.
در باربری بین شهری این نکات اهمیت زیادی دارد .

هنگام تردد در جاده های دو طرفه هیچ گاه از نور بالا استفاده نکنید. اگر راننده کامیون در این شرایط از نور بالا استفاده کند حکم تصادف خود را امضا کرده است. در جاده هایی که به دلیل بارندگی دچار سیل شده اند و یا سطح جاده لغزنده است به هیچ عنوان از نور بالا استفاده نکنید.

نکات عبور کامیون از میان سیل

عبور کامیون از میان سیل 

عدم توقف در سیل 

یکی از مواردی که می توان به عنوان ” نکات عبور کامیون از میان سیل ” گفت این است که به هیچ عنوان در میان سیل توقف نکنید. زیرا توقف در میان سیل باعث می شود تا آب وارد اگزوز کامیون شود و مشکلات بعدی را به وجود آورد. دور موتور را بالا نگه دارید و سعی کنید دنده سنگین حرکت کنید. برای اینکه بتوانید دور موتور را بالا نگه دارید بهتر است پای خود را بر روی پدال گاز نگه دارید.

رعایت فاصله با کامیون جلویی

یکی از راه های عبور کامیون در سیل حفظ فاصله با کامیون جلویی است. بهتر است فاصله خود را با کامیون های کناری هم حفظ کنید و اجازه دهید تا کامیون های جلویی فاصله مورد نیاز را از شما بگیرند و وارد محیط سیلاب شوند سپس شما پشت سر آن ها حرکت کنید. هیچ گاه بی گدار به آب نزنید و ششدانگ حواستان را به کامیون های اطراف بدهید.

قفل نکردن درب های کامیون 

همان طور که می دانید وقوع سیلاب می تواند شرایط ویژه و اورژانسی را به وجود آورد. به شما توصیه می کنیم اگر نمی خواهید در سیل بمانید و یا به راحتی از آن عبور کنید خود را از قید کمر بند ایمنی آزاد کنید و تمام قفل های درب را باز بگذارید. تا اگر در شرایط بحرانی گیر کردید اطرافیان بتوانند شما را نجات دهند.

ترمز گرفتن در فاصله ۴۰ متری 

خشک کردن ترمز بعد از عبور از سیلاب می تواند به میزان قابل ملاحظه ای باعث بهبود عملکرد کامیون شود. بهتر است پس از عبور از شرایط بحرانی و در یک مکان امن و آرام پدال ترمز را چند بار فشار دهید و به خوبی آن ها را خشک کنید . در جاده ای که خیس است و یا دچار سیلاب شده است باید در فاصله حداقل ۴۰ متری اقدام به ترمز کنید تا در فاصله ای مناسب کامیون از حرکت بایستد. قطعا رانندگی در این شرایط نمی تواند مانند روزهای عادی باشد زیرا ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نکات عبور کامیون از میان سیل

توجه به خیس شدن موتور 

قطعا در هنگام سیلاب های شدید و عبور کامیون از میان آن آب وارد موتور خواهد شد. بعد از اینکه از سیل عبور کردید به هیچ عنوان موتور کامیون را روشن نکنید. اجازه دهید تا موتور کاملا خشک شود. زیرا روشن کردن موتور در این شرایط می تواند آسیب های جدی به ساختار کامیون بزند. اگر برای روشن کردن کامیون عجله دارید بهتر است کاپوت را بالا بزنید و به وسیله یک دستمال تمام اجزای موتور را خشک کنید و یا از یک فرد متخصص بخواهید تا اقدام به خشک کردن موتور کند. پس از اینکه از خشک بودن سیستم داخلی کامیون اطمینان حاصل کردید می توانید آن را روشن کنید.

عدم استارت زدن موتور در میان سیل 

اگر در میان سیل آب وارد موتور کامیون شد به هیچ عنوان سعی نکنید استارت بزنید و دوباره کامیون را روشن کنید. زیرا انجام این کار می تواند فشار زیادی به موتور وارد کند و باعث شکستن میله های رابط موتور شود. آب ممکن است علاوه بر موتور وارد اگزوز شود و از آن طریق کامیون را خاموش کند. پس اگر هنوز کامیون خاموش نشده اما شما احساس می کنید که آب وارد موتور شده باید سریعا کامیون را خاموش کنید تا مشکلات بعدی برای شما به وجود نیاید.
شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه با کمک رانندگان مجرب و ماهر این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار به آسانی و بدون نیاز به واسطه بار خود را بر هر نقاطی از کشور ارسال کنید.

سایر آب و هوای خطرناک برای کامیون

نه تنها در هنگام بروز سیل بلکه در بسیاری از مواقع شاهد آب و هوای خطرناک برای کامیون هستیم. پس از اینکه به بررسی نکات عبور کامیون از میان سیل پرداختیم نوبت به این می رسد که گریزی به سایر آب و هوا نیز داشته باشیم و از نحوه کنترل کامیون در شرایط مختلف آگاه شویم. رعایت مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره می شود در راستای حفظ جان و مال کامیون داران ضروری است.

 

جاده مه آلود

جاده مه آلود به شدت باعث کاهش دید راننده می شود به نحوی که نمی تواند فاصله دور را به خوبی ببینید. رانندگان حرفه ای و قدیمی به خوبی می توانند اوضاع را مدیریت کنند اما رانندگان تازه وارد به محض قرار گرفتن در این شرایط کنترل خود را از دست می دهند .بسیاری از اتفاقاتی که در جاده رخ می دهد به دلیل نا ماهر بودن راننده است. در این وضعیت توصیه می شود که مه شکن روشن باشد تا دید بهتری ایجاد شود.

جاده یخ زده

اغلب رانندگان اذعان می کنند که جاده یخ زده به عنوان یک آب و هوای خطرناک برای کامیون محسوب می شود. پس از اینکه به نکات عبور کامیون از میان سیل اشاره کردیم باید درباره جاده یخ زده نیز توضیح دهیم. زیرا سطح جاده بسیار لغزنده است و امکان بروز خطراتی از جمله تصادف و واژگونی کامیون وجود دارد. رانندگان تازه وارد به راحتی در این وضعیت کنترل کامیون را از دست می دهند. برای بهبود رانندگی در جاده های یخ زده باید توصیه می کنیم در یک مکان امن پارک کنید و تا بهتر شدن اوضاع صبوری کنید. چون مطمئن باشید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن می باشد. وضعیت در جاده های یخ زده غیر قابل پیش بینی است و می تواند فاجعه بار باشد.

بارش برف سنگین

یکی از نکاتی که همیشه به رانندگان توصیه می کنیم قبل از حرکت کامیون رعایت کنند استفاده از نرم افزارهای هواشناسی است. این نرم افزارها می توانند آب و هوای مقصد را پیش بینی کنند و استعلام گرفتن از آن ها می تواند آمادگی شما را برای مواجه با مشکلات احتمالی بیشتر کند.

بهتر است رانندگان کامیون در این شرایط لباس مناسب و غذای آماده با خود همراه داشته باشند تا اگر مجبور شدید به صورت طولانی مدت توقف کنید دچار مشکل نشوید. چون اگر برف زیادی در جاده ببارد مسیر بسته می شود و تا زمانی که راه و ترابری اقدام به باز کردن راه کند زمان زیادی صرف خواهد شد.

گردباد در جاده

برخی از گردباد ها به قدری شدید هستند که می توانند به راحتی کامیون ها و ماشین های سنگین را چپ کنند. اگر شما تا به حال در مناطق کویری رانندگی کرده باشید به خوبی با این وضعیت آشنا هستید. وضعیت در شرایطی بدتر می شود که باد از ناحیه مخالف بوزد و بار کامیون نیز سبک باشد. توصیه می کنیم تا آرام تر شدن اوضاع در یک مکان امن توقف کنید. همراه داشتن غذای آماده توصیه می شود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.