مشکلات سیستم باربری و راه حل های آن

مشکلات سیستم باربری 

هر سیستم و صنعتی به مرور زمان تکمیل می شود و از مشکلات آن کاسته خواهد شد. مشکلات سیستم باربری نیز در این مورد صادق است. این صنعت مانند سایر مشاغل خدماتی دارای ویژگی هایی است که هر کدام از آن ها قابل توجه می باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با جوانب مختلف مشکلات سیستم باربری آشنا کنیم.

مشکلات سیستم باربری چیست و چگونه می توان در صدد رفع آن ها برآمد؟ سیستم باربری دارای چند نوع زمینی، هوایی و دریایی است. قطعا باربری زمینی از گستردگی بیشتری نسبت به سایر انواع برخوردار است. زیرا جاده ها روز به روز در حال گسترش هستند. هزینه باربری زمینی نیز نسبت به باربری هوایی و دریایی مناسب تر می باشد. اما به طور کلی سیستم ترابری قطعا دارای ایرادات و مشکلاتی می باشد.

وجود انواع ماشین های باربری مانند کامیون، خاور و انواع تریلی در این صنعت موجب شده تا عملیات باربری و تخلیه بار به مراتب آسان تر از قبل انجام شود. به طور مثال اسباب کشی منزل با انواع خاور و کامیونت ها انجام می شود اما بارهایی با حجم و تناژ بالا به وسیله ماشین های باربری شامل انواع تریلی انجام می شود. برخی از وسایل نقلیه باربری درون شهری و برخی دیگر نیز باربری بین شهری هستند. ماشین هایی مانند تریلی که از ابعاد بزرگی برخوردار می باشند به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای تردد در شهر نیستند زیرا سلامت سایر خودروهای سواری و کوچک را تهدید خواهند کرد. مشکلات مهم در خصوص سیستم باربری را با یکدیگر بررسی می کنیم.

تردد خالی کامیون ها در مسیر برگشت

یکی از مشکلاتی که در سیستم باربری کشورمان وجود دارد این است که کامیون و ماشین های باربری بعد از تخلیه بار در محل مورد نظر مجبور هستند که مسیر را خالی برگردند. تردد کامیون خالی در مسیر بازگشت مشکلاتی از جمله افزایش هزینه ها، مصرف سوخت و …. را به دنبال دارد. هنوز چاره ای برای این مشکل پیدا نشده و کماکان کامیون ها مجبور هستند که مسیر برگشت را خالی از بار باشند.

توزیع نامناسب بار 

رانندگان کامیون در کشور ما زیاد هستند. برخی از آن ها به صورت آزاد و برخی دیگر نیز در استخدام شرکت ها هستند. یکی از مهم ترین مشکلات سیستم باربری توزیع نا متناسب بار در میان رانندگان است. این مساله موجب می شود تا برخی از آن ها از درآمد بسیار عالی برخوردار باشند اما بعضی دیگر از راننده ها نتوانند درآمد خوبی را کسب کنند.

مشکلات سیستم باربری

کمیسیون ها

یکی از انتقاداتی که شرکت های باربری و رانندگان مطرح می کنند کم بودن کمیسیون است. البته این کمیسیون تحت عوامل مختلف مانند مسافت، حجم بار و …. تعیین می شود و هر چه که این میزان بیشتر باشد حتما هزینه باربری بالاتر و کمیسیون نیز افزایش پیدا می کند.

مشکلات مربوط به مشتریان

قسمتی از مشکلات باربری مربوط به مشتریان و صاحبان بار است. این مشکل هنوز هم تا حدودی پا برجاست و نمی توان ادعا کرد که به طور کامل برطرف شده است. مگر اینکه حمل و نقل آنلاین گسترش زیادی پیدا کند و استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار در بین عموم رواج پیدا کند. در حالت عادی صاحبان بار برای پیدا کردن یک راننده کامیون و ماشین حمل و نقل مناسب باید به ترمینال ها و شرکت ها مراجعه کنند. مشکلاتی از قبیل قیمت و سایر موارد به عنوان بهانه هایی برای چانه زنی بود. پس از پیدا کردن راننده و کامیون مورد نظر نوبت به بیمه کردن بار و طی کردن روند اداری و کاغذ بازی آن می رسید. اما این مشکل راه حلی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

مشکلات مربوط به کامیون داران

کامیون داران مانند مشتریان نیز درگیر مشکلات مربوط به خود هستند. در سال های گذشته که سیستم اینترنتی برای باربری وجود نداشت رانندگان کامیون می بایست به شرکت حمل و نقل بین شهری و باربری و ترمینال ها مراجعه می کردند و در آن ها ثبت نام می کردند. بعد از اینکه پذیرفته می شدند باید منتظر تخصیص بار به خود می شدند. بعد از گذشت مدت زمانی که بار مورد نظر به آن ها تعلق می گرفت درگیر مسائلی از جمله کارهای اداری و بیمه نامه و بار نامه می شدند. این موارد زمان زیادی از کامیون داران می گرفت و آن ها مجبور بودند بعد از تخلیه بار نیز خلی به مبدا برگردند.

جالب است که بدانید مشکلات مربوط به کامیون داران به این موارد خلاصه نمی شود بلکه یکی از معضلاتی که همیشه با آن درگیر هستند کمیسیونی است که به آن ها تعلق می گیرد. اغلب کامیون داران از تخصیص این کمیسیون نا راضی هستند و در برخی از مواقع نیز مجبورند برای دریافت حق خود دست به اعتصاب بزنند. در حال حاضر دلالان کمیسیون بیشتری نسبت به رانندگان کامیون دریافت می کنند.

بهترین روش برای حل مشکلات سیستم باربری 

از زمانی که اینترنت پا به دنیای بشر گذاشت بسیاری از مشکلات را حل کرد. نفوذ اینترنت نه تنها در زندگی عادی مردم بلکه در بسیاری از صنایع و مشاغل نیز نفوذ کرد و راهکارهایی را جلوی پای آن ها گذاشت که توانست پیشرفت قابل ملاحظه ای را به وجود آورد. صنعت باربری نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال های اخیر شاهد عرضه نرم افزارها و اپلیکیشن هایی در خصوص باربری آنلاین بودیم. این نرم افزارها که به راحتی بر روی تلفن همراه هوشمند نصب می شوند این قابلیت را در اختیار افراد قرار می دهند تا بتوانند به راحتی ماشین باربری، هزینه و بسیاری از موارد دیگر را انتخاب کنند.

مشکلات سیستم باربری

مزایای استفاده از باربری آنلاین 

یافتن سریع کامیون 

اگر قصد دارید از خدمات باربری آنلاین استفاده کنید و مانند سال های گذشته برای پیدا کردن یک کامیون راهی ترمینال ها و شرکت های مختلف نشوید به شما توصیه می کنیم از خدمات باربری آنلاین استفاده کنید. هنگامی که شما درخواست خود را در این گونه نرم افزارها ثبت می کنید می توانید راننده کامیون مورد نظر خود را پیدا کنید و مواردی از جمله مسافت، نوع بار و … را نیز به او اطلاع دهید تا او مناسب ترین هزینه را به شما اعلام کند. این موضوع در کلان شهر ها کار را بسیار برای مردم راحت کرده است؛ باربری اینترنتی تهران یکی از بارز ترین این موارد است.

دریافت هزینه طبق تعرفه

معمولا باربری های حضوری و آنلاین بر طبق تعرفه کار می کنند. اما نرم افزارهایی که در این حوزه فعال هستند نسبت به شرکت های باربری نیز هزینه به مراتب مناسب تری نیز دارند. و همین مساله موجب شده تا مشتریان رغبت بیشتری به استفاده از این خدمات داشته باشند.

امکان رصد بار 

هنگامی که بار را توسط اپلیکیشن و خدمات باربری آنلاین به راننده کامیون تحویل می دهید خواهید توانست که در طی مسیر آن را رصد کنید. مشاهده لحظه به لحظه مسیر برای شما اطمینان خاطر را به وجود خواهد آورد.

بیمه کردن بار 

خدمات و سرویس های آنلاین نیز مانند خدمات و شرکت های حضوری می توانند بار و محموله شما را بیمه کنند تا در صورت وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی و غیر منتظره بیمه خسارت شما را پرداخت کند. اتفاقاتی مانند واژگونی کامیون، آتش سوزی، سرقت و …. جزو این موارد محسوب می شوند.

سایر مشکلات باربری

پس از بیان مزایای حمل بار اینترنتی، اکنون به مشکلات دیگری از باربری خواهیم پرداخت.

دیده شدن زنجیره تامین (امنیت)

امنیت یک نگرانی فزاینده در باربری است. این امر به این دلیل است که در یک فرآیند حمل و نقل کالا، محموله از لحظه خروج از شرکت صادرکننده تا رسیدن به مقصد نهایی، از چندین عامل در زنجیره تامین عبور می کند.
بنابراین، هیچ راهی برای اطمینان از اینکه همه کارکنان (ممکن است تا ۲۷ نفر وجود داشته باشد) به درستی عمل می کنند، وجود ندارد، بنابراین زنجیره تامین قابل مشاهده نیست، که در نهایت مشکل ساز می شود، زیرا هیچ بخشی از فرآیند سابقه واضحی از خود باقی نمی گذارد. که رویه ها به درستی رعایت شده باشد.

خطر تقلب

یکی از مشکلات ناشی از دیده شدن زنجیره تامین، وجود خطر تقلب است. مشکل این است که رها شدن یا سرقت سالانه کالا در سال ۲۰۱۶ از مرز ۳۰ میلیارد دلار گذشت و میانگین ارزش سرقت ۱۹۰۰۰۰ دلار بود.

ناکارآمدی مستندات

بوروکراسی یکی از بزرگترین مشکلات در حمل و نقل بار است، زیرا در حال حاضر یک فرآیند دستی است
همانطور که اشاره کردیم، تا ۲۷ نماینده در زنجیره تامین وجود دارد و هر یک از آنها مسئول اسناد مختلفی هستند که در بین کارکنان مربوطه نیز منتشر می شود. بنابراین اسنادی که برای هر کانتینر منتقل می‌شود تقریباً ۲۰ عدد است که تا زمانی که از اسناد فیزیکی یا پیام‌رسانی استفاده شود، آن را از نظر محیطی نیز ناکارآمد می‌کند.
پیامد اصلی این امر نه تنها احتمال خطاهای انسانی در اسناد است، بلکه همه اینها شامل کارهایی است که زمان زیادی را صرف می کند و از منابع بسیار زیادی (و همچنین افراد) اختصاص داده شده به آن به جای تمرکز بر سایر نقاط بهبود یا استفاده می شود. توسعه. به این ترتیب هرگونه خطا یا تاخیر در فرآیند مستندسازی هزینه های اضافی را در پی خواهد داشت.

ناکارآمدی مستندات

ارتباط ناکارآمد بین کارکنان

همانطور که انتقال و تهیه مستندات ناکارآمد است، در بین عوامل دخیل نیز ناکارآمد است. به همان اندازه که سیستم ها و پلتفرم هایی مانند ERP وجود دارد که این فرآیندها را تسهیل می کند (به ویژه در داخل)، ارتباط معمول بین بازیگران عمدتاً از طریق ایمیل و تماس های تلفنی ادامه می یابد.
با این حال، با وجود این واقعیت که هر یک از عوامل معمولا دارای یک ERP یا سیستمی هستند که فرآیند مستندسازی را تسهیل می‌کند، مشکل ارتباط ناکارآمد همچنان رخ می‌دهد. دلیل آن این است که این سیستم ها به صورت مجزا کار می کنند، به این معنی که هیچ قابلیت همکاری بین آنها وجود ندارد و بنابراین هنوز هیچ ارتباط سیال و انتقال اسناد وجود ندارد.

تاخیر

دلایل زیادی وجود دارد که باعث تاخیر در تحویل کالا به مقصد نهایی می شود، مانند مدت زمان لازم برای ترخیص محموله و بازرسی های انجام شده توسط گمرک پس از ترخیص محموله.
این بازرسی ها اغلب به دلیل مشکل در اسناد باعث تاخیر می شود، بنابراین در صورت مفقود شدن، گمرک نمی تواند محموله را سبز کند، بنابراین صادرکننده باید حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز اسناد معوق را به گمرک ارائه دهد.بدیهی است که این بدان معنی است که کالاها مدت بیشتری در ترمینال می مانند و در نتیجه هزینه های تاخیر قابل توجهی (که از کشوری به کشور و شرکت متفاوت است) برای شرکت مسئول حمل و نقل به همراه دارد. این هزینه‌ها هر چه کالاها در بندر مدت بیشتری باقی بمانند افزایش می‌یابد، هرچند که آنها معمولاً حاشیه‌ای چند روزه دارند (معمولاً حدود یک هفته) که هیچ هزینه‌ای اعمال نمی‌شود. و به غیر از آن روزهای بدون هزینه، میانگین بین ۱ تا ۲ روز تاخیر است.
و این چیزی است که معمولاً خارج از کنترل شرکت صادرکننده و واردکننده است. علاوه بر این دلایل خارجی دیگری مانند آب و هوا، مشکلات فنی کشتی، بلایای طبیعی و غیره وجود دارد.

مهلت از دست رفته

از تأخیرهای فوق به یکی از دلایل عدم رعایت موعد تحویل کالا در بسیاری از موارد پی می بریم.
این نه تنها به معنای دیر رسیدن کالا به مقصد نیست، بلکه از دست دادن احتمالی مشتریان و آسیب دیدن چهره شرکت علاوه بر هزینه های اضافی قابل توجه است.
مسئول این مشکل معمولاً شرکت متولی حمل و نقل خواهد بود، البته این عواقب منفی متوجه بقیه عوامل نیز می شود.

گم شدن محموله

یکی دیگر از مشکلات رایج در حمل و نقل کالا، تلفات کالا است که طبق گزارش شورای جهانی کشتیرانی ، در سه سال اخیر تنها در حمل و نقل دریایی به طور متوسط سالانه ۱۳۹۰ کانتینر تلف شده است.
از آنجایی که در این مورد (از زمان دریافت کالا تا زمان تحویل) مسئولیت بر عهده شرکت حمل و نقل است، هزینه این مشکل موجب غرامتی می شود که متصدی حمل کننده باید بپردازد.

هزینه ها و جریمه های اضافی

تمام این مشکلات که در نکات قبلی مشاهده شد در نهایت منجر به هزینه‌های اضافی یا هزینه‌هایی می‌شود که در حال حاضر موجود هستند اما می‌توانند کاهش یابند.
متداول ترین هزینه های اضافی برای تاخیر در حمل و نقل بار و به ویژه در حمل و نقل دریایی، مربوط به مشاغل، تاخیر و انبار اس
تأخیرها همانطور که در بند ۶ اشاره کردیم به دلیل عدم استرداد کانتینر در مدت مربوطه توسط شرکت های حمل و نقل دریافت می شود.
اگر کانتینر بیش از روزهای مجاز ماندن در ترمینال باشد، هزینه های اشغال دریافت می شود که مانند تاخیر، هر روزی که می گذرد (توسط ترمینال) و به تدریج قیمت آن افزایش می یابد.
از طرف دیگر، هزینه نگهداری که فقط در حمل و نقل دریایی وجود دارد، زمانی تعلق می گیرد که کالاهای موجود در گروپ از مدت زمانی که باید در انبار باقی بمانند بیشتر شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.