آشنایی با مزایا بارنامه الکترونیکی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مزایا بارنامه الکترونیکی بیشتر از بارنامه های سنتی و کاغذی است. مهم ترین مزایا بارنامه الکترونیکی شفافیت در میزان پرداخت کمیسیون ، عدم دستکاری بارنامه و صرفه جویی در هزینه صدور بارنامه های سنتی است. در این مطلب شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه به بررسی جوانب بارنامه های الکترونیکی و سایر ویژگی های آن می پردازیم.

مزایا بارنامه الکترونیکی

مزایا بارنامه الکترونیکی چیست و چرا جایگزین بارنامه های سنتی شده است ؟ تمام شرکت های حمل و نقل و باربری آنلاین از فرمی به نام بارنامه برای حمل کالا و بار استفاده می کنند. در این فرم اطلاعات مختلفی از جمله وزن بار ، ارزش ریالی ، تاریخ بارگیری و تاریخ تحویل ، مبدا ريال مقصد و سایر موارد درج می شود. در سال های گذشته که اغلب کارها به صورت دستی و سنتی انجام می شد بارنامه های الکترونیکی وجود نداشتند و اطلاعات بار به طور دستی بر روی کاغذ یادداشت می شد. این امر معایب زیادی به همراه داشت که می توان به دستکاری بارنامه و تغییر اطلاعات آن اشاره کرد. عدم دستکاری و خطای انسانی از مهم ترین مزایا بارنامه الکترونیکی محسوب می شود.

اگر بخواهیم در خصوص مزایای بارنامه های جدید سخن بگوییم باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که این نوع از فرم های الکترونیکی به عنوان ابزاری برای امنیت کالا و بار شناخته می شوند. زیرا استانداردهای لازم در آن رعایت می شود و برقراری عدالت یکی دیگر از مهم ترین محاسن آن به شمار می رود. اما متاسفانه برخی از رانندگان صدور این نوع از بارنامه ها را تنها وسیله ای برای پرداخت هزینه به دولت می دانند.

عمر بارنامه های الکترونیکی زیاد نیست و تنها ۵ سال از آن می گذرد. اما در همین مدت کوتاه شاهد تغییر و تحولات زیادی در حوزه حمل و نقل بوده ایم. از جمله ساخته شدن اپلیکیشن حمل و نقل بار که از طریق آن می توان به صورت آنلاین سفارش باربری داد و در همان ابتدا قیمت را نیز مشاهده کرد. زیرا تمام اطلاعات ناوگان حمل و نقل ، بار و رانندگان کامیون به طور یکجا در یک سامانه مشترک ثبت می شود. با این کار قابلیت رصد کردن اوضاع بهتر خواهد شد.

راحتی خیال صاحبین بار !

همان طور که اشاره کردیم در سال های گذشته که بارنامه ها به طور دستی صادر می شد معایب زیادی وجود داشت و مشکلات مختلفی را پس از آن شاهد بودیم. زیرا صاحبین بار هیچ سند و مدرکی نداشتند که نشان دهند کالا با چه مشخصاتی به راننده تحویل داده شده است. اما در حال حاضر این مشکلات حل شده است و بعد از صدور بارنامه صاحبین بار خیالشان از هر جهت راحت است. زیرا راننده کامیون نمی تواند ادعایی بر خلاف واقع داشته باشد و خسارت مالی به صاحب بار وارد کند. اطمینان از کم و زیاد شدن مقدار بار ، سالم و فاسد بودن آن و بسیاری موارد دیگر از مهم ترین مزایا بارنامه الکترونیکی به شمار می آید.

مزایا بارنامه الکترونیکی چیست ؟

استانداردهای حوزه حمل و نقل !

هر صنعتی مانند صنعت حمل و نقل دارای یک سری استانداردها می باشد که رعایت آن ها باعث بهبود اوضاع خواهد شد. صنعت حمل و نقل و باربری اینترنتی تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. داشتن بارنامه های الکترونیکی مهم ترین عامل در جلوگیری از ایجاد ضرر به رانندگان است. زیرا رانندگان مجبور به رعایت اصول ایمنی خواهند بود . متاسفانه صدور بارنامه های الکترونیکی از استقبال زیادی برخوردار نشد اما اگر این قانون به طور اجبار در بیاید تمام شرکت های حمل و نقل مجبور به انجام آن خواهند بود.

کاهش خسارات جانی و مالی ! 

حتما می دانید که سالانه تعداد زیادی از رانندگان کامیون در جاده تصادف می کنند و جان خود را از دست می دهند. این خسارات نه تنها مالی بلکه جانی نیز هستند. یکی از مهم ترین مزایا بارنامه الکترونیکی این است که برای صدور آن نیاز به مدارکی از جمله کارت سلامت راننده و معاینه فنی ناوگان است و در صورت عدم وجود این مدارک بارنامه الکترونیکی صادر نمی شود و در نهایت حمل و نقل نیز انجام نخواهد شد. البته صدور بیمه های باربری را فراموش نکنید. اغلب رانندگان قدیمی از مشکلات جسمانی رنج می برند که می توان به چشمان ضعیف و رانندگی بدون عینک اشاره کرد. علاوه بر این عدم رعایت نکات ایمنی در حین رانندگی ، وجود نقص فنی در کامیون و … از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای هستند .

اطمینان از محصولات حساس و سلامت محور !

بسیاری از محصولات پزشکی مانند واکسن ها باید در شرایط خاصی وارد کشور شوند. در سال های گذشته بسیاری از این محصولات به دلیل حمل نامناسب و شرایط نگهداری ناصحیح دچار فساد و خرابی می شدند . به همین دلیل تا سال های طولانی مردم نسبت به محموله های وارداتی خوش بین نبودند. اما در حال حاضر وضعیت به طور کلی متفاوت شده است. زیرا صدور بارنامه الکترونیکی به معنی سالم بودن و تحت کنترل بودن محصول تا رسیدن به مقصد است. سازمان غذا و دارو در کشور ایران تنها در صورتی اجازه حمل و نقل این اقلام را می دهد که بارنامه به صورت الکترونیکی برای آن ها صادر شده باشد.

مبارزه با قاچاق !

صدور بارنامه های دستی این امکان را برای هر فرد مهیا می کرد که با جعل اطلاعات اقدام به حمل و نقل کالای قاچاق کند. اما از زمانی که قانون جدید ایجاد شده است بیشتر به مزایا بارنامه الکترونیکی پی می بریم. زیرا هیچ کالای قاچاقی جرات ورود به کشور را پیدا نخواهد کرد. این قانون به عنوان گام مهمی در ایجاد سلامت و حمایت از تولید کنندگان داخلی است.

انواع مزایا بارنامه الکترونیکی

پرداخت هزینه استهلاک جاده ها !

جاده ها به مرور زمان و بر اثر تردد دچار استهلاک و خرابی می شوند. نوع وسیله حمل و نقل و اضافه بار از جمله مواردی است که می تواند به جاده ها و راه ها آسیب برساند. رانندگان با پرداخت هزینه های درج شده در بارنامه های الکترونیکی سهم خود را از استهلاک جاده می پردازند. یکی دیگر از مواردی که با صدور بارنامه جلوی آن گرفته می شود حمل اضافه بار است. هر کدام از انواع ماشین باربری برای باربری بین شهری دارای ظرفیت و گنجایش مشخصی است. اگر رانندگان بیش از ظرفیت ماشین از آن کار بکشند شاهد فشار آمدن به سیستم داخلی ماشین و موتور آن خواهیم بود و همچنین سطح جاده ها نیز بر اثر اضافه بار مستهلک می شوند و آسیب جدی می بینند.

قابلیت رصد کالا تا رسیدن به مقصد !

با صدور بارنامه الکترونیکی این قابلیت برای صاحبین کالا و بار فراهم می شود تا به وسیله آن بتوانند موقعیت بار را تا رسیدن به مقصد رصد کنند. این مساله می تواند باعث آسودگی خیال آن ها و اطمینان از سلامت بار شود. در صورتی که صدور بارنامه های دستی این قابلیت را نداشت و افراد نمی دانستند که چه بلایی در طول مسیر بر سر بار آن ها خواهد آمد.

پیشگیری از خسارت به رانندگان !

با صدور بارنامه های الکترونیکی از ایجاد خسارت به رانندگان نیز جلوگیری می شود. زیرا این بارنامه ها قابلیت بیمه کردن بار را دارند. به این معنی که اگر در طول مسیر اتفاقات مختلف از جمله واژگونی ماشین ، تصادف که بیشترین علت آن استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است ، بلایای طبیعی و … رخ داد شرکت های بیمه گر ملزم به پرداخت خسارت به رانندگان و شرکت های حمل و نقل هستند . در مطالب گذشته تحت عنوان ” شرایط پرداخت خسارت بیمه باربری ” به بیان مواردی پرداختیم که رانندگان و شرکت های حمل و نقل و حمل بار اینترنتی باید برای دریافت خسارت اقدام کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.