ماشین های حمل مواد غذایی

شرایط ماشین های حمل مواد غذایی 

شرایط ماشین های حمل مواد غذایی نسبت به سایر ماشین های باربری متفاوت است. زیرا مواد غذایی از حساسیت بالایی برخوردارند و بر اثر عوامل خارجی مانند رطوبت، هوا و …. دچار فساد می شوند. به همین دلیل ماشین های حمل مواد غذایی برای آن ها خاص بوده و این مواد را در شرایطی قرار می دهد تا در طول مسیر سلامت خود را حفظ کنند. تازگی محصولات غذایی در بازار حرف اول را می زند و اگر این مواد دچار هر گونه خرابی باشند قطعا برای صاحبین آن خسارت مالی تلقی خواهد شد. زیرا توسط مشتری خریداری نمی شوند.

در این مطلب شما را با شرایط ماشین های حمل مواد غذایی آشنا می کنیم. همان طور که در مطالب پیشین عرض کردیم ماشین های باربری مختلفی در صنعت حمل و نقل و شرکت حمل و نقل بین شهری و اپلیکیشن حمل و نقل بار وجود دارند که هر کدام از آن ها برای جابجایی کالاهای خاصی در نظر گرفته شده اند. به طور مثال از تانکرها برای حمل مایعات و بونکرها برای حمل جامدات شکل پذیر مانند شن و ماسه استفاده می شود. اما نوع دیگری از کامیون ها نیز وجود دارند که با دارا بودن یخچال قابلیت حمل مواد غذایی فساد پذیر مانند گوشت، لبنیات، سبزی و … را دارند. شرایط ماشین های حمل مواد غذایی نسبت به سایر ماشین هایی که در صنعت حمل و نقل فعالیت می کنند خاص تر است و همین مساله موجب شده تا مطلبی جداگانه را به آن اختصاص دهیم.

مواد غذایی در مسیرهای طولانی نمی توانند دوام بیاورند و اغلب آن ها دچار تغییر حالت ، گندیدگی و خراب شدن می شوند. به همین دلیل انتقال آن ها به نقاط دور بسیار دشوار بود. اما امروزه این مشکل کاملا حل شده و ما شاهد باربری بین شهری مواد غذایی حتی در بین کشورهای مختلف نیز هستیم. وجود راه های طولانی و مسیرهای جاده ای هم نتوانسته در برابر پیشرفت و دانش های مکانیکی و ترمودینامیکی دوام بیاورد. وجود انواع کامیون ها و ماشین های یخچال دار و دارای سردخانه موجب می شود تا بخش باربری کامیون از دمای ثابتی برخوردار باشد تا کیفیت مواد غذایی را در ساعات طولانی حفظ کند.

 

مهم ترین شرط ماشین های حمل مواد غذایی

مهم ترین شرایط ماشین های حمل مواد غذایی این است که حتما دارای یک سیستم خنک کننده باشند و دمای آن قابل تغییر و تنظیم باشد. زیرا هر کدام از مواد غذایی نیاز به دمای خاصی دارد. به طور مثال گوشت، مرغ و ماهی باید در حالت یخ زده جابجا شوند زیرا سرعت فاسدن آن ها زیاد است. اما در مقابل مواد غذایی ماند لبنیات نباید دچار یخ زدگی شوند زیرا کیفیت خود را بعد از آب شدن از دست می دهند و همچنین در حالت یخ زده نیز فروش نمی روند. برخی دیگر از مواد غذایی مانند سبزیجات نیز باید دمای ثابتی را داشته باشند تا بتوانند تازگی خود را حفظ کنند.

ماشین های حمل مواد غذایی

نکات مهم در خصوص حمل مواد غذایی

عدم ورود افراد متفرقه

در خصوص حمل مواد غذایی باید بهداشت رعایت شود. رعایت این نکته تاثیر مهمی در حفظ سلامت مواد غذایی دارد. به طور مثال در حین بارگیری، حمل و تخلیه بار به هیچ عنوان افراد متفرقه نباید وارد بخش باربری و محفظه شوند. زیرا ورود باکتری های مختلف باعث فاسد شدن آن ها خواهد شد.

قابلیت کنترل دما 

قابلیت کنترل دمای یخچال از دیگر ویژگی ها و شرایط ماشین های حمل مواد غذایی به شمار می رود. زیرا تمام مواد غذایی نیاز به یک دما ندارند بلکه هر کدام از آن ها نیازهای متفاوتی دارند. رانندگانی که حمل بار را انجام می دهند به خوبی باید بر این مساله واقف باشند.

رعایت شرایط انجماد

برخی از مواد غذایی در حین حمل باید منجمد باشند تا در طول مسیر دچار فساد نشوند. هر کدام از این مواد غذایی شرایط خاصی را برای انجماد دارند و نمی توان آن ها را به طور ناگهانی منجمد کرد. رعایت این شرایط تاثیر مهمی در حفظ سلامت مواد غذایی دارد.

عدم تماس مستقیم مواد غذایی با کف کامیون

بهداشت مواد غذایی باید به بهترین حالت رعایت شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که مواد غذایی باید به نحوی بسته شوند و در بخش بار کامیون چیده شوند تا هیچ گونه تماسی با کف کامیون نداشته باشند. زیرا باعث ورود باکتری به آن ها و ایجاد آلودگی می شود.

عدم استفاده از محفظه حمل بار در موارد دیگر 

منظور از عدم استفاده از محفظه حمل بار در موارد دیگر این است که به هیچ عنوان نباید از کامیون های حمل مواد غذایی در حمل سایر مواد و کالاها استفاده کرد. زیرا آن ها از محیطی کاملا بهداشتی و استریلیزه برخوردار می باشند.

تنظیم دما قبل از بارگیری 

حتما باید قبل از بارگیری اقدام به تنظیم دمای محفظه بار کنید. فرآیندهایی که در خصوص پیش سرد و پیش گرم کردن محفظه وجود دارد باید کاملا اجرا شود. در غیر این صورت ممکن است کیفیت مواد غذایی تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.

ماشین های حمل مواد غذایی

مناسب ترین روش برای حمل مواد غذایی چیست ؟

پس از اینکه به بررسی شرایط ماشین های حمل مواد غذایی پرداختیم نوبت به این می رسد که مناسب ترین روش را برای حمل مواد غذایی بررسی کنیم که از جمله این روش ها می توان به حمل بار اینترنتی اشاره کرد. حتما قبل از هر اقدامی نکاتی را که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم را چک کنید. زیرا عدم توجه به هر کدام از این نکات می تواند عواقب جبران ناپذیر و خسارات مالی را نصیب شما کند.

علاوه بر توجه به موارد بالا باید جوانب دیگر مانند راننده کامیون و سلامت ماشین را نیز در نظر بگیرید. همچنین کرایه ماشین نیز از دیگر مواردی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید. اگر قصد دارید مواد غذایی را جابجا کنید حتما بودجه خود را در نظر داشته باشید و شرکتی را برای باربری انتخاب کنید که برای شما مقرون به صرفه باشد. امروزه شرکت حمل و نقل مختلفی در سطح کشور وجود دارند که با داشتن تیمی حرفه ای و مشاوران قوی می توانند به شما در انتخاب بهترین ماشین باربری کمک کنند.

 

روش حمل مواد غذایی در اسباب کشی

در این مطلب به ماشین های حمل مواد غذایی و شرایط حمل آن ها اشاره کردیم. علاوه بر این یک موضوع مهم وجود دارد که دغدغه بسیاری از افراد است و آن هم روش حمل مواد غذایی در شرایطی مانند اسباب کشی است. اغلب مستاجران نمی دانند که مواد غذایی خود را چگونه بسته بندی کنند تا در طول اسباب کشی دچار مشکلاتی از جمله فساد نشوند. در ادامه راهکارها و روش هایی را در این راستا معرفی می کنیم.

روش حمل مواد غذایی در اسباب کشی

بهترین روش بسته بندی مواد غذایی

اغلب مواد غذایی مانند گوشت ، میوه ، تخم مرغ و … در دسته مواد غذایی فاسد شدنی قرار دارند و باید حتما در یخچال نگهداری شوند. اما در هنگام اسباب کشی به دلیل گرمای هوا و حمل نامناسب شاهد خراب شدن آن ها خواهیم بود. پس بهترین راهکار این است که قبل از اسباب کشی آن ها را مصرف کنید. طبیعتا از چند روز قبل از اسباب کشی تاریخ جابجایی را می دانید. پس چند روز فرصت دارید تا این مواد را مصرف کنید.

یخچال های فومی

قبل از اسباب کشی ، دمای فریزر را به خوبی کم کنید تا مواد غذایی کاملا یخ بزنند. سپس آن ها را در یخچال های فومی قرار دهید و به منزل جدید ببرید. اگر درب یخچال های فومی را باز نکنید قادر هستند مواد غذایی را به مدت چند ساعت یخ زده نگه دارند. اگر درب یخچال را به طور مداوم باز و بسته کنید یخ مواد غذایی آب می شود و دچار فساد و خرابی خواهند شد. توصیه می کنیم درون این یخچال ها از چند قالب یخ استفاده کنید.

کلمن آب

استفاده از کلمن آب گزینه ای مناسب برای بسته بندی مواد غذایی در حین اسباب کشی محسوب می شود. کلمن های آب می توانند دمای مورد نظر را حفظ کنند و در طولانی مدت مواد غذایی را سالم نگه دارند. ساختار کلمن ها به شکلی است که خاصیت عایق دارند.

ظروف فلزی

اگر یخچال فومی یا کلمن در اختیار ندارید می توانید برای بسته بندی مواد غذایی از ظروف فلزی استفاده کنید. این ظروف نمی توانند خاصیتی همچون کلمن و یخچال فومی داشته باشند اما اگر چند قالب یخ در آن ها بگذارید می توانند مواد غذایی را از فساد و خراب شدن در امان نگه دارند.

استفاده از یخچال و فریزر اطرافیان

اگر نتوانستید از روش هایی که در بالا به آن ها اشاره شد استفاده کنید می توانید به سراغ اطرافیان و اعضای خانواده بروید. از آن ها بخواهید تا مواد غذایی شما را به مدت ۱ روز در یخچال یا فریزر خود نگه دارند. با این کار می توانید حمل و نقل مواد غذایی را به شکل باربری آنلاین بعد از اسباب کشی موکول کنید. با انجام این کار خیالتان از سالم ماندن مواد غذایی راحت خواهد شد. بعد از اینکه در خانه جدید مستقر شدید فریزر را بعد از چند ساعت به برق متصل کنید. وصل کردن فریزر بلافاصله بعد از جابجایی توصیه نمی شود. زیرا برای آن مضر می باشد. بهتر است چند ساعت منتظر بمانید و بعد از روشن کردن و خنک شدن فضای داخلی آن ، مواد غذایی را در آن قرار دهید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.