بررسی عوامل موثر بر قیمت باربری

عوامل موثر بر قیمت باربری

عوامل موثر بر قیمت باربری کدامند؟ باربری جزو مشاغل خدماتی محسوب می شود که قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و مانند اغلب مشاغل خدماتی نمی توان تعرفه ای ثابت برای آن در نظر گرفت. فاکتورهای بسیار متنوعی مانند حجم بار، نوع وسیله باربری، مسافت و …. جزو عوامل موثر بر قیمت باربری بین شهری و درون شهری به شمار می روند که در این مطلب  به بررسی جوانب مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت باربری شامل مسیر، نوع وسیله حمل بار و وزن بار است. شناخت هر کدام از این عوامل می تواند به شما کمک کند تا در هزینه های باربری صرفه جویی کنید. امروزه صنعت باربری هوایی، زمینی و دریایی نسبت به سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و گسترش استفاده از اینترنت باعث شده تا نرم افزارها و اپلیکیشن های متعددی همچون اپلیکیشن حمل و نقل بار وزمه در این حوزه پدید آیند. این اپلیکیشن ها می توانند به شما کمک کنند تا با وارد کردن عوامل موثر بر قیمت باربری مانند انتخاب وسیله نقلیه و مسافت مبلغ مورد نظر را یافت کنید. در ادامه به تشریح این عوامل پرداخته ایم.

وزن بار 

قطعا وزن بار یکی از اولین و مهم ترین مواردی است که می تواند در قیمت نهایی باربری تاثیرگذار باشد. منظور از وزن بار همان تناژی است که بر روی ترازو محاسبه می شود. هر چه که وزن بار بیشتر باشد استهلاک و افزایش سوخت نیز بیشتر می شود. انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای بارهایی با وزن بالا نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. بدیهی است که حمل بارهای سنگین با وسیله نقلیه نامناسب موجب فشار وارد آوردن به وسیله نقلیه و صدمه به بار خواهد شد. هر کدام از وسایل نقلیه باربری دارای ظرفیت مشخصی هستند که در مقاله ای تحت عنوان ” ظرفیت کامیون باربری ” به بررسی ظرفیت و گنجایش آن ها پرداخته ایم.

نوع بار 

بعد از بررسی تناژ بار نوبت به تشریح نوع بار می رسد. نوع بار در تعیین وسیله نقیله بسیار مهم است زیرا نمی توان هر نوع باری را با هر وسیله ای جابجا کرد. در مقاله ای تحت عنوان ” آشنایی با دسته بندی ماشین باربری ” به دقت ویژگی های مختلف انواع ماشین باربری را توضیح دادیم و خدمت شما عزیزان عرض کردیم که هر باری شکل و شمایل مختلفی دارد. به طور مثال حمل و نقل بارهایی که شکل مایع دارند باید توسط ماشین های باربری به نام تانکر ، مواد غذایی توسط کامیون های یخچال دار، اسباب منزل توسط خاور و …. جابجا شوند. طبیعتا هر کدام از این وسایل نقلیه از قیمت جداگانه ای برخوردار می باشند.

مسافت 

در نظر گرفتن مسافت و فاصله از دیگر مواردی است که می تواند جزو عوامل موثر بر قیمت باربری به شمار آید. البته ناگفته نماند که میزان مسافت دارای تعرفه ای مشخص می باشد که برای کامیون ها، سواری، خاور و کامیونت ها ثابت است. اما متاسفانه در حال حاضر این تعرفه ها ثباتی ندارند و نمی توان یک قیمت ثابت برای آن ها در نظر گرفت. قطعا هر چه که مسافت طولانی تر باشد سوخت بیشتری مصرف می شود و استهلاک ماشین باربری نیز افزایش پیدا می کند.

نوع ماشین باربری 

انتخاب نوع ماشین باربری از جهات مختلفی مانند وزن و نوع بار تعیین کننده است. میزان ظرفیت و گنجایش آن ها این مساله را نشان می دهد که برای حمل بارهای مختلف از کدام ماشین باربری می توان استفاده کرد. عدم انتخاب مناسب وسیله نقلیه می تواند باعث افزایش هزینه باربری شود.

عوامل موثر بر قیمت باربری

بسته بندی بار 

بارهای مختلف توسط بسته بندی های متنوعی آماده بارگیری می شوند. به طور حتم نوع بسته بندی می تواند یکی از فاکتورهای نهایی در محاسبه هزینه باربری باشد. به طور مثال بارهای چوبی مانند مبلمان و سرویس خواب در پالت قرار می گیرند و بارهای روان مانند شن و ماسه در گونی پر می شوند. هر کدام از کامیون ها و سایل باربری نیز دارای سیستم جداگانه ای در خصوص بارگیری و تخلیه بار هستند که دستمزد آن ها با یکدیگر متفاوت است.

مصرف سوخت 

مصرف سوخت از جمله فاکتورهایی است که نمی توان تاثیر آن را در هزینه باربری نادیده گرفت. برخی از ماشین های باربری از بنزین و برخی دیگر از گازوئیل استفاده می کنند . افزایش نرخ مصرف سوخت می تواند هزینه باربری را به میزان چشم گیری افزایش دهد. به طور طبیعی نرخ مصرف سوخت هر سال به میزان چند درصد افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر است که ماشین های باربری قدیمی میزان سوخت بیشتری مصرف می کنند اما ماشین هایی که از مدل جدید تری برخوردار هستند میزان سوخت آن ها کاهشی است.

بیمه نامه بار

اگر بار از ارزش بالایی برخوردار باشد معمولا آن را بیمه می کنند. هزینه بیمه بستگی به مواردی مانند نوع بار و حجم آن دارد. اگر قصد دارید بار خود را بیمه کنید قطعا باید هزینه بیشتری بابت باربری پرداخت کنید. مشخصاتی از جمله هزینه و نوع بیمه بار نیز در بیمه نامه قید خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت باربری

بارنامه 

آخرین نکته ای که درخصوص قیمت و هزینه حمل و نقل و عوامل موثر بر قیمت باربری بایستی در نظر گرفته شود , بارنامه وسیله باربری است . بارنامه وسیله نقلیه با دقت به نوع و قیمت جنس و همچنین حجم و وسیله حمل بار میتواند تعیین شود. برخی از بارهای با حجم های کم مطلوب تر است با بیجک یا این که حواله حمل شوند . یا این که بارهای سنگین وزن با حجم بیشتر و قیمت بالاتر حتما بایستی بارنامه داشته باشند. همچنین خیلی از اتوبار هاو شرکت حمل و نقل بین شهری بیمه را در بارنامه اعمال می نمایند که در ارزش اتوبار و آن شرکت باربری نقش مستقیمی خواهد داشت. امروزه صدور بارنامه الکترونیکی باعث بهبود صنعت باربری شده است و تاثیر شگرفی بر صنعت باربری داشته است. همینطور کار رانندگان را راحت تر و بی گرفتار تر می نماید .

دقت داشته باشید برای چگونگی محاسبه نرخ حمل بار هر مورد از فاکتورهای ذکر شده به طوری تاثیرگذار میباشند . با این وجود سیستم سنتی راهداری صرفا برخی از موارد مهم و تاثیرگذار مثل فاصله, وزن و دسته بار را پر رنگ تر می نماید و با تمرکز بر آن‌ها, نرخ تصویب شده حمل بار را انتخاب می نماید. برخی حمل و نقل ها هم با همین روش تعرفه کرایه کامیون یا این که تعرفه کرایه تریلی های خویش را اعلام می نمایند

سالانه اداره راهداری با توجه به هزینه سوخت اتومبیل های حمل و نقل نرخ مصوبی را برای آن سال بیان می کند. با عملکرد همیشگی فعالان میدان اتوبار این نرخ تصویب شده بصورت تن و کیلومتر انتخاب شد که برای راننده های کامیون سود بیشتری خواهد داشت .

یک شرکت باربری خوب دارای چه ویژگی هایی است ؟

پس از اینکه به بررسی عوامل موثر بر قیمت باربری پرداختیم نوبت به این می رسد که مهم ترین ویژگی های یک شرکت باربری خوب را به شما عزیزان معرفی کنیم. در مطالب گذشته در خصوص مزایای استفاده از باربری آنلاین سخن گفتیم. باربری های آنلاین مزایایی همچون صرفه جویی در زمان ، اعتبار و .. را شامل می شوند و می توان راحت تر از باربری های سنتی به آن ها دسترسی داشت. فقط کافیست یکی از اپلیکیشن های معتبر را بر روی دستگاه های تلفن همراه یا تبلت نصب کنید و از خدمات آن بهره مند شوید. شرکت های مختلفی در سطح کشور در حوزه باربری فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مختلفی می باشند. در ادامه شما را با چند ویژگی شرکت باربری خوب آشنا خواهیم کرد.

کارگران ماهر

هر چقدر شرکت معتبر و با سابقه باشد اما از کارگران غیر حرفه ای استفاده کند باز هم نمی تواند اعتماد مشتری را به خود جلب کند. زیرا کارگران غیر ماهر باعث ایجاد مشکلاتی از جمله خسارات مالی به مشتری خواهند شد. بهترین کارگران ، افرادی هستند که علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی مربوطه ، دارای قدرت جسمانی ، حسن اخلاق و مسئولیت پذیری باشند. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که مشتری به شما کاملا اعتماد کند.

عدم محدودیت در ماشین های باربری

معمولا شرکت های باربری ، ماشین های مختلفی برای حمل و نقل بارها در اختیار دارند که هر کدام از آن ها دارای ویزگی هایی شامل گنجایش ، ابعاد ، مصرف سوخت و … می باشند. بهترین شرکت باربری ، شرکتی است که انواع ماشین باربری را در اختیار داشته باشد و بتواند به تمام نیازهای مشتری پاسخ دهد. دارا بودن انواع ماشین باربری به عنوان یکی از عوامل موثر بر قیمت باربری نیز شناخته شده است.

عدم محدودیت در سرویس دهی

اغلب باربری هایی که به شکل سنتی فعالیت می کنند برخی از روزها را تعطیل اعلام می کنند. اما باربری های آنلاین و شرکت های خدمات دهنده در این حوزه ، تلاش دارند تا در تمام ساعات شبانه روز و هفت روز هفته در حال خدمت رسانی به مشتریان خود باشند. عدم محدودیت سرویس دهی یک ویژگی شرکت باربری خوب محسوب می شود.

تعهد و مسئولیت پذیری

در حال حاضر تمام شرکت های باربری موظف به صدور بارنامه و بیمه نامه هستند. همچنین یک قرارداد بین شرکت و مشتری نیز به امضا می رسد که در آن مواد و تبصره هایی وجود دارد که طرفین باید به آن متعهد باشند. ویژگی شرکت باربری خوب این است که در برابر تمام این موارد متعهد و مسئولیت پذیر باشد. به نحوی که اعتماد مشتری را کاملا به خود جلب کند. اغلب شرکت هایی که در طول سال های متمادی فعالیت می کنند و به عنوان شرکت نمونه شناخته می شوند این اصل را رعایت کرده اند و توانسته اند در طول زمان ، مشتریان را به خود وفادار کنند. تمام مواردی که در این بخش به آن ها اشاره شد جزو ضروری ترین ویژگی های یک شرکت معتبر و خوب است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.