میزان ظرفیت کامیون باربری

ظرفیت کامیون باربری 

میزان ظرفیت کامیون باربری بستگی به مدل و کارآیی آن دارد. کامیون از متداول ترین وسایل باربری در شرکت حمل ونقل بین شهری کشور ایران به شمار می رود که بر اساس فاکتورهای مختلف مانند ظرفیت و گنجایش ، نوع اتاق و نوع کاربری تقسیم بندی می شوند. در این مطلب شما را با ظرفیت کامیون باربری و بررسی جوانب مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

ظرفیت کامیون باربری چقدر است ؟ حمل و نقل و باربری نیاز به وسیله نقلیه مناسب دارد. ماشین های باربری به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آن ها قابلیت تردد در درون شهر و برخی دیگر باید در باربری بین شهری و رفت و آمد در بیرون از شهر را داشته باشند. زیرا وزن و اتاق بزرگ آن ها باعث اختلال در تردد ماشین های سبک در درون شهر می شود. کامیون ها که یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه محسوب می شود جزو ماشین های نقلیه در خارج از شهر و حمل بار اینترنتی است که خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. برای رانندگی با کامیون ها باید دارای گواهینامه هایی باشید که این امکان را در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید با ماشین های بالای ۲۰ تن رانندگی کنید. ما دراین مقاله وزمه شمارا با تقسیم بندی و ظرفیت کامیون باربری آشنا خواهیم ساخت.

کامیون کفی 

همان طور که از نام کامیون های کفی مشخص است این کامیون ها دیواره ندارند و ساختار آن ها به نحوی است که برای حمل بارهایی مانند خودروهای سواری و ماشین های مخصوص راه سازی از آن ها استفاده می شو.د زیرا بارگیری و تخلیه بار در آن ها به سهولت انجام می شوند. کامیون های کفی دارای ۱۰ الی ۱۳ متر طول و نیز دارای حدودا ۲ متر عرض هستند. ارتفاع آن ها از زمین ۱.۵ متر می باشد.

ظرفیت کامیون های کفی حدود ۴۰ تن است که جزو کامیون های سنگین به شمار می رود. کامیون های کفی اجازه تردد در سطح شهر را ندارند و فقط برای تردد بین شهری و جاده ای از آن ها استفاده می شود.

کامیون تیغه دار 

کامیون های تیغه دار جزو سایر کامیون های سنگین محسوب می شوند که در باربری آنلاین  بین شهری مورد استفاده قرار میگیرند. از نظر ساختار می توان گفت که این نوع از کامیون ها ظاهری شبیه به کامیون های کفی دارند اما یک تفاوت مهم در آن ها وجود دارد و آن وجود تیغه در بخش باربری کامیون های تیغه دار است. وجود این تیغه باعث می شود تا بخش بار به دو قسمت مساوی تقسیم شود. کامیون های تیغه دار وزنی بیشتر از ۲۰ تن را تحمل می کنند.

ظرفیت کامیون باربری 

کامیون لبه دار 

کامیون های لبه دار جزو کامیون هایی هستند که ظرفیت آن ها بیشتر از ۲۰ تن است و همان طور که از نام آن ها مشخص است دارای لبه در بخش بار هستند. ارتفاع این لبه معمولا به حدود ۱ متر می رسد. طول ۱۲ متر و عرض ۳ متر نیز از دیگر ویژگی های کامیون های لبه دار است. علاوه بر ظرفیت کامیون باربری می توان به مزایای این نوع از ماشین های باربری اینترنتی تهران نیز اشاره کرد. به دلیل وجود لبه در آن ها می توان گفت که بار و محموله با اطمینان بیشتری به مقصد می رسد و مشکلاتی اعم از ریزش بار و یا پرتاب شدن آن به بیرون از کامیون وجود ندارد.

کامیون اتاق دار

کامیون های اتاق دار ی تواند وزنی حدود ۱۰ الی ۱۵ تن را تحمل کند. این کامیون ها نیز مانند کامیون های لبه دار دارای دیواره هستند اما ارتفاع آن ها بیشتر و حدود ۱و نیم متر می رسد. در اغلب اسباب کشی ها و باربری بین شهری  از کامیون های اتاق دار استفاده می شود زیرا بار از امنیت بالایی برخوردار است. این نوع از ماشین های حمل و نقل قابلیت تردد در سطح شهر را دارند و دارای طول و عرضی به میزان ۶ و ۳ متر می باشند.

کامیون سقف دار 

کامیون های سقف دار یا مسقف بر خلاف کامیون های لبه دار و اتاق دار دارای سقف هستند و پوشیده بودن آن ها باعث می شود تا محموله از عوامل محیطی و جوی مانند بارش نزولات آسمانی مثل برف ، باران و تگرگ در امان باشد. برخی از محموله ها از حساسیت بالایی برخوردارند و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و انتخاب وسیله نقلیه نامناسب شاهد تخریب و یا فساد آن در طی مسیر خواهیم بود.  ظرفیت کامیون باربری مسقف حدود ۲۰ تن است.

کامیون یخچال دار 

کامیون های یخچال دار می توانند تا ۲۲ تن بار را تحمل کنند. تفاوت این نوع از کامیون با کامیون های سرپوشیده یا مسقف این است که کامیون های یخچال دار دارای تجهیزاتی هستند که می توانند بار را در طی مسیر سرد و خنک نگه دارند. محموله هایی مانند مواد غذایی ، گوشت و لبنیات جزو بارهایی به حساب می آیند که باید حتما توسط کامیون های یخچال دار که دارای تجهیزات پیشرفته هستند حمل شوند زیرا دمای محیط بر کیفیت آن ها به شدت تاثیر گذار است و می تواند باعث حفظ سلامت و یا فساد در آن ها شود.

کامیون میکسر 

کامیون هایی که دارای سیستم مخلوط کن هستند میکسر نام دارند و می توانند بین ۲۰ تا ۳۰ تن وزن را تحمل کنند. کامیون های میکسر دارای یک محفظه سر پوشیده هستند. اغلب از این نوع کامیون ها در مواردی مانند جابجایی سیمان و بتن استفاده می کنند . زیرا محفظه ای که در کامیون وجود دارد قابلیت ترکیب و ادغام مواد را تا رسیدن به مقصد خواهد داشت و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

ظرفیت کامیون باربری 

کامیون مخزنی 

کامیون های مخزنی تحت عنوان کامیون های بونکر نیز شناخته می شوند. حتما تا به حال نام ” کامیون های تانکر ” به گوشتان خورده است. از کامیون های تانکر برای حمل مایعات استفاده می شود اما از بونکرها برای حمل جامدات شکل پذیر و فله مانند سیمان ، شن و ماسه بهره وری خواهد شد. بونکرها می توانند تا ۳۲ تن وزن را به راحتی تحمل کنند و بار را در اتاقی کاملا مسقف و سر پوشیده به مقصد برسانند.

کامیون تانکر 

کامیون های تانکر قابلیت حمل بار تا ۳۲ تن را دارند. از این کامیون ها برای حمل مایعاتی مانند آب ، روغن و …. استفاده می شود. لازم به ذکر است که هر کدام از محفظه ها برای حمل یک مایع خاص کاربرد دارد و نمی توان برای جابجایی چند نوع مایعات از یک تانکر استفاده کرد.

کامیون کمپرسی 

ظرفیت کامیون باربری کمپرسی چیزی حدود ۲۶ تن است . همان طور که واضح است تخلیه بار در این وسیله باربری توسط کمپرسی انجام می شود. کشنده ای که به این نوع از کامیون ها متصل است معمولا به اتاق آن اتصال دارد.

خاور 

خاور نوعی از کامیون است که وزن کمتری نسبت به سایر آن ها تحمل می کند . خاورها می توانند حداکثر ۶  تن بار را حمل کنند که گزینه مناسبی برای نقل مکان و اسباب کشی نیز محسوب می شود. نام دیگر این وسیله باربری ” لوری ” است که در کشور ما به نام خاور شناخته می شود.

شرکت حمل و نقل وزمه دارای اپلیکشن حمل و نقل بار جهت رفاه حال شما مشتریان عزیز بوده تا به راحتی بتوانید از خدمات حمل و نقل استفاده نمایید.

نکات مهم در هنگام رانندگی با ماشین باربری 

پس از اینکه به معرفی و بررسی ظرفیت کامیون باربری پرداختیم نوبت به این می رسد که به نکات مهمی در خصوص رانندگی با این ماشین ها بپردازیم. قطعا رانندگان حرفه ای به خوبی از این موارد آگاهی دارند اما این مطلب به جهت یادآوری برای آن ها و همچنین تذکری برای رانندگان تازه کار می باشد. زیرا این نکات از اهمیت زیادی برخوردار هستند و عدم رعایت هر کدام از آن ها می تواند سبب ایجاد خسارات مالی و جانی فراوانی شود.

ظرفیت کامیون باربریمعاینه فنی را فراموش نکنید !

خوشبختانه معاینه فنی در ایران تبدیل به یک قانون شده و تمام ماشین های باربری مجبور به انجام آن هستند. زیرا باید قبل از شروع به حرکت تمام جوانب ایمنی کامیون و ماشین باربری بررسی شود. مهم ترین بخش های کامیون شامل موتور ، لاستیک ها و ترمز می باشد که خراب بودن هر کدام از آن ها عاقبت خوشی را به دنبال نخواهد داشت.

از متعادل بودن بار مطمئن شوید ! 

اغلب حوادثی که در جاده های ایران رخ می دهد جدا از غیر استاندارد بودن جاده ها مربوط به خطاهای انسانی مانند حمل بارهایی بیش از ظرفیت است. هنگامی که شما به ظرفیت کامیون و وزن بار توجه نمی کنید و باری بیش از ظرفیت را بر روی دوش کامیون می اندازید قطعا با مشکلاتی از جمله واژگونی آن مواجه خواهید شد. در همین مطلب به بررسی ظرفیت کامیون باربری پرداختیم .اگر این مطلب را با دقت خوانده باشید متوجه خواهید شد که نمی توان بیش از ظرفیت ماشین باربری شرکت حمل و نقل بین شهری از آن کار کشید. زیرا به سیستم داخلی و متور ماشین فشار مضاعف وارد می شود. متعادل کردن بار بر روی کامیون نیز مهم است. اگر بار به صورت غیر متعادل بارگیری شود در طول جاده سبب از دست رفتن کنترل کامیون خواهد شد.

کمربند ایمنی ار فراموش نکنید ! 

بستن کمربند ایمنی بهترین راه برای نجات دادن جان از تصادفات جاده ای است. اغلب رانندگان تازه وارد این نکته را رعایت می کنند اما متاسفانه رانندگان قدیمی به ان دلیل که دچار غرور کاذب شده اند تصور می کنند که بستن کمربند ایمنی نیاز نیست و می توانند به خوبی از پس خطرات بر بیایند.

سرعت کامیون را زیاد نکنید !  

هر چه سرعت کامیون بیشتر باشد شما کمتر می توانید در مواقع خطر آن را کنترل کنید. پس توصیه می کنیم سرعت مجاز برای رانندگی را در نظر بگیرید و به هیچ عنوان از آن تخطی نکنید. زیرا می تواند به بهای جان شما و سایر ماشین ها تمام شود.

در شرایط نامساعد رانندگی نکنید ! 

در سال های گذشته که خبری از اینترنت و نرم افزارهای مخصوص نبود نمی توانستیم قبل از شروع به سفر ، آب و هوای مقصد را پیش بینی کنیم. اما در حال حاضر که تکنولوژی پیشرفت کرده می توانید از آب و هوای شهر مقصد اطمینان حاصل کنید و سپس مسیر را شروع کنید تا در طول راه دچار مشکلاتی از قبیل برف و بوران ، ریزش کوه و … نشوید. زیرا می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.