آشنایی با دسته بندی ماشین باربری

دسته بندی ماشین باربری 

دسته بندی ماشین باربری و بررسی انواع آن جزو مباحثی است که بسیار مفصل می باشد. زیرا ماشین های باربری دارای انواع مختلف و گوناگونی هستند که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. مادر شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه  سعی داریم به طور مختصر به تعداد زیادی از دسته بندی ماشین باربری بپردازیم و حدالامکان شما را با جوانب مختلف آن ها آشنا کنیم. 

انواع ” دسته بندی ماشین باربری ” کدامند ؟ به جرات می توان گفت که صنعت حمل و نقل و باربری در اغلب کشورهای جهان جزو صنایع پررونق و پر درآمد محسوب می شود. در سال های اخیر شاهد به وجود آمدن شرکت ها و موسساتی در این حوزه هستیم که می توانند محموله و بار شما را به نحو احسن به مقصد برسانند. این موسسات از انواع ماشین های باربری بین شهری استفاده می کنند که هر کدام از آن ها برای شرایط خاصی ساخته شده اند . 

اگر به شناخت دسته بندی ماشین های باربری مانند کامیون و تریلی علاقه مند باشید حتما تا به حال در اینترنت و وب درباره آن ها تحقیق کرده اید و انواع مختلف آن را دیده اید. ما قصد داریم دراین مقاله به ” دسته بندی ماشین باربری ” که در حمل و نقل و اتوبار کشورمان کاربرد دارند بپردازیم. 

شرکت حمل و  نقل بین شهری وزمه دارای اپلیکیشن حمل و نقل بار بوده تا شما بتوانید به راحتی با توجه به نوع و حجم بار درخواست خود را ثبت کرده و از خدمات این شرکت استفاده کنید.  

انواع ماشین های باربری بر اساس ظرفیت 

در شرایطی‌که شما برای حمل بار خویش در‌پی یک وسیله باری باشید او‌لین نکته ای که اهمیت پیدا می نماید وزن بار شما است . به این دلیل که نوع وسیله نقلیه اتوبار و باربری مبتنی بر وزن بار شما تعیین می شود. انواع دسته بندی ماشین باربری موجود در کشور‌ایران بر پایه ی ظرفیت می باشد که درادامه به شما معرفی خواهیم کرد. 

وانت بار  

برای حمل بارهای کوچک و سبک این وسیله اتوبار کاربرد دارد. وانت بار وسیله ای برای حمل بارهای کوچک با وزن کم میباشد. از این وسیله نمیتوان برای حمل بار های صنعتی سنگین وزن بهره مند شد زیرا دارای گنجایش و ظرفیتی محدود می باشد. 

وانت نیسان  

وانت نیسان توانایی بیشتری نسبت به وانت بار دارد. این وسلیه حمل و نقل و باربری توان حمل بار تا ۲ تن را داراست. وانت نیسان نوعی وسیله حمل و نقل است که قادر است باری به وزن ۲ تن را جابجا و حمل نماید. ولی گنجایش این خودرو باری نهایتا ۲ تن هست و نمی توان بیشتر از آن انتظار داشت. 

خاور  

خاورها کامیونت هایی هستند که دارنده گنجایش میان ۳ تن تا حداکثر ۶ تن میباشند. خاور مسقف اکثرا به وسیله باربری ها جهت حمل لوازم به کار گرفته می گردند. خاور نوعی کامیونت است که گنجایش حمل بار آن نهایتا ۶ تن است و نسبت به نیسان گنجایش و ظرفیت بیشتری دارد و برای فاصله های دور دوچندان مورد بهره برداری قرار میگیرد . 

دسته بندی ماشین باربری

کامیون تک محور 

کامیون های تک محور که اغلب به عنوان ” کامیون تک ” شناخته می شوند گنجایش حمل ۱۰ تن وزن را دارا می باشند. کامیون تک محور نوعی وسیله حمل بار است که معمولا برای حمل بارهای صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارد. 

کامیون دو محور 

کامیون دو محور را اصطلاحا ” کامیون جفت ” می نامند و کامیون جفت گنجایش حمل ۱۵ تن محموله و بار را دارد. کامیون دو محور برای حمل و نقل بارهای سنگین وزن مورد استفاده قرار می گیرد.  

تریلی 

تریلی جزو انواع دسته بندی ماشین باربری محسوب می شوند که خود می توانند سایر بارکش ها را حمل کنند. و برای بار های بالای ۱۵ تن از آنان بهره وری می شود و حداکثر وزن استاندارد مجاز برای تریلی ها ۲۲ تن است. تریلی توان بارکشی انواع خودرو ها را هم دارا هستند و وزنی دربین ۱۵ تا ۲۲ تن را قادر است تحمل نماید و بارکشی را به سهولت انجام دهد. 

 
 
 

دسته بندی ماشین باربری بر اساس نوع کاربری و اتاق  

تفاوت ماشین های باربری فقط محدود به ظرفیت نیست بلکه آن ها از جهات دیگر مانند نوع کاربری و اتاق نیز با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت باعث ویژگی مختلف در آن ها می شود. در ادامه شما را با انواع ماشین باربری از لحاظ نوع کاربری و اتاق آشنا می کنیم. 

کامیون اتاق‌دار  

کامیونی که حداکثر طول دیواره مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد. برای حمل خرده بار, میوه و تره بار, مواد غذایی, برنج, مصالح و … از کامیون اتاقدار به کار گیری میشود. کامیون اتاق دار که دارنده دیواره های بلندی برای بارهای حجیم است بسیار مطلوب برای حمل میوه و تره بار است. چه بسا برای حمل مصالح ساختمانی هم از این وسیله استفاده می شود . 

کامیون لبه‌دار  

کامیون لبه دار به انواع کامیون ” بغل باز شو ” یا ” بغلدار ” می‌گویند. کامیونی که حداکثر طول دیواره مقاوم اتاق بار آن ازکف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد. برای حمل بار و محموله هایی که با لیفتراک بارگیری میشوند به طور معمول از خودرو های کناره دار استفاده می گردد. دیواره های کناری این خودرو باز می شوند.   

کامیون تیغه‌دار  

کامیونی که بخش بار آن توسط تیغه‌ای طولی به دونیمه متساوی تقسیم شده باشد. این مدل بارکش برای حمل و جابجایی کانتینر ها به کارگیری می شوند . 

کامیون کفی 

همان طور که از نام کامیون کفی مشخص است کامیونی که بخش بار آن دیواره نداشته باشد به عنوان کامیون های کفی شناخته می شوند. از این بارکش نیز برای حمل سنگ پالت, خودروهای سنگین وزن و . . استفاده می گردد.  

کامیون سقف‌دار مسقف  

کامیونی که قسمت بار آن به صورت محیط سرپوشیده ساخته شده است. مزیت این دسته اتومبیل محفوظ بودن بار است. همینطور برای بارهای سبک و حجیم نیز این وسیله کاربرد دارد. اگر در طول مسیر دچار برف و باران و یا طوفان شدید, محموله در امان خواهد بود و این مساله یکی از مهم ترین مزیت های کامیون های مسقف محسوب می شود که از انواع دسته بندی ماشین باربری محسوب می شوند.  

کامیون یخچال‌دار 

کامیون سقف داری که قسمت بار آن دارنده امکانات سردکننده باشد. همان طور که از اسم این وسیله پیداست برای حمل مواد غذایی مثل گوشت و لبنیات از اتومبیل یخچالدار استفاده می شود. زیرا مواد غذایی و گوشت فساد پذیر هستند و هنگامی که در شرایط نامطلوب جوی قرار می گیرند خواص خود از دست می دهند. و دچار بوی نامطبوعی می شوند.  

دسته بندی ماشین باربری

کامیون تانکر باری مخزنی  

کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته و برای حمل اشکال مایعات ساخته شده است. تانکرهای مواد غذایی به طور معمول از متریال و جنس استیل میباشند و غالبا هر تانکر به صورت تخصصی یک مایع خاص را حمل می‌کند. مثلا, تانکر آب, تانکر روغن خوراکی, تانکر روغن صنعتی, تانکیر شیر و … 

کامیون بونکر 

کامیونی که قسمت باربری آن ها به صورت مخزن بسته و برای حمل گونه های جامدات صورت پذیر ( فله ) مثل سیمان که در ساخت بتون کاربرد دارد ساخته شده است. کامیون بونکر که قسمت بار آن دارنده مخزنی برای نگه داشتن مواد جامدی مانند سیمان و… است . 

کامیون مخلوط‌کن میکسر  

کامیونی که قسمت بار آن به صورت مخزن بسته ودارای دستگاه ترکیب کن باشد. این مدل کامیون برای ادغام و میکس کردن مواد تشکیل دهنده بتون و حمل آن به محل مصرف استفاده  می گردد . این کامیون دارنده یک مخزن گردان است تا بتون تا رسیدن به مقصد محکم و کم آب نشود. کامیون ترکیب کن یا میکسر, داری مخزن و دستگاه ترکیب کن می‌باشد و از این گونه کامیون برای ترکیب کردن مواد استفاده می گردد . 

کامیون کمپرسی  

کامیون اتاق داری که تخلیه بار آن توسط دستگاه کمپرس انجام میگردد. که غالبا برای حمل مصالح ساختمانی, بار های فله, خاک و … از کامیون کمپرسی استفاده می گردد.  

تریلی ترانزیت چادری  

بارکش مسقفی که بوسیله برزنت پوشیده شده و غالبا برای بارهای گمرکی و صادراتی از آن استفاده می گردد و به همین علت به آن تریلی ترانزیت گفته می شود. تریلی ترانزیت از انواع دسته بندی ماشین باربری است که به وسیله برزنت مسقف شده‌است و برای بار های گمرکی کاربرد دارد.  

تریلی جامبو  

نوعی تریلی چادری است که در بارکش آن, حجم بیشتری از بار ( حدود نصف دهنه ) بارگیری میشود . تریلی جامبو نوعی وسیله حمل بار چادردار است که بارکشی مناسب و خوبی دارد. 

بوژی  

هزارچرخ, بوژی یا ارابه واگن نوعی تریلر دارنده محورهای متناسب با میزان بار است و برای حمل بارهای بسیار سنگین وزن به قصد کاهش فشار بار بر روی جاده, راه‌آهن و همینطور وسایل نقلیه بکار می رود.  

 

چگونه از خدمات آنلاین باربری استفاده کنیم ؟ 

پس از اینکه به بررسی دسته بندی ماشین باربری پرداختیم نوبت به این می رسد که شما را با نحوه استفاده از خدمات آنلاین باربری آشنا کنیم. در حال حاضر بنا به دلایل مختلفی از جمله گسترش استفاده از اینترنت ، شیوع ویروس کرونا و افزایش رفاه مردم ، اپلیکیشن های باربری طراحی شده اند تا شما بتوانید بدون مراجعه حضوری به شرکت های باربری اقدام به استفاده از خدمات آنلاین باربری کنید. در ادامه مراحل استفاده از اپلیکیشن های باربری را خدمت شما عرض می کنیم.

دسته بندی ماشین باربری

ورود به سایت 

اغلب شرکت های باربری معتبر دارای اپلیکیشن اختصاصی هستند که این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند تا در خانه و بدون دردسر ، اقدام به حمل و نقل بار کنند. بدین منظور باید بعد از نصب این اپلیکیشن ها بر روی دستگاه های هوشمند مانند تبلت ، تلفن همراه و لپ تاپ باید وارد سایت شوید و اطلاعات خود را ثبت کنید . بعد از اینکه اطلاعات شخصی خود را وارد کردید و ثبت نام را انجام دادید نوبت به این می رسد که اطلاعات کامل در خصوص مبدا و مقصد را وارد کنید.

انتخاب خدمات باربری آنلاین

پس از اینکه کارهایی که در بخش قبل به آن ها اشاره کردیم را انجام دادید باید انتخاب خدمات باربری را انجام دهید. این خدمات شامل انتخاب دسته بندی ماشین باربری ، تعداد کارگران و … را انتخاب کنید. قطعا بعد از انجام این مراحل هزینه باربری برای شما نمایش داده خواهد شد و شما می توانید با تغییر در پارامترهایی مانند نوع ماشین باربری و تعداد کارگران هزینه های مختلفی را استعلام کنید.

تعیین تاریخ و ساعت باربری 

در استفاده از خدمات باربری آنلاین این امکان را دارید که بتوانید روز و ساعت باربری را تعیین کنید. وجود این قابلیت سبب سهولت در انتخاب مشتری می شود. زیرا انعطاف پذیری وجود دارد و مشتری می تواند بر اساس وقت آزاد و زمانی که در نظر گرفته شده اقدام به حمل و نقل و اسباب کشی کنند.

پرداخت هزینه 

اگر شما به عنوان مشتری و صاحب بار قصد داشته باشید که از خدمات باربری آنلاین استفاده کنید باید هزینه آن را نیز به صورت اینترنتی و از طریق درگاه های بانکی پرداخت کنید. تمام اپلیکیشن ها و سایت های باربری معتبر دارای درگاه های بانکی هستند که می توانید با خیال راحت هزینه را پرداخت کنید. در دوران شیوع ویروس کرونا پرداخت های اینترنتی می تواند از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کند.

تایید و ثبت سفارش  

پس از اینکه هزینه باربری را به طور اینترنتی پرداخت کردید باید سفارش خود را تایید نهایی کنید تا عوامل شرکت در تاریخ و ساعت مشخص به محل شما بیایند و عملیات باربری را انجام دهند. در مطالب قبل به معرفی و بررسی برترین اپلیکیشن های باربری پرداختیم و ویژگی های مختلف آن ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. هرکدام از شرکت های باربری که بتوانند نوآوری در خدمات خود داشته باشند قطعا چند گام جلوتر از سایر رقبا خواهند بود و موفقیت بیشتری نصیب آن ها خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.