ترمز کمکی برای کامیون چیست و چگونه کار می کند ؟

استفاده از ترمز کمکی برای کامیون در مواقعی مانند پایین آمدن از زمین شیب دار بسیار مناسب است. زیرا در صورت عدم استفاده از این ترمز شاهد فشار وار آمدن به سیستم داخلی ماشین و سیستم های ترمز می شود. در این مطلب به بررسی ترمز کمکی برای کامیون خواهیم پرداخت. 

 

ترمز کمکی برای کامیون

ترمز کمکی برای کامیون

ترمز کمکی برای کامیون چیست ؟ حتما برای شما هم پیش آمده که در حال پایین آمدن از یک شیب تند بوده اید و با فشار دادن ترمز نتوانسته اید به خوبی کنترل ماشین را در دست بگیرید. این امر نه تنها در خصوص کامیون ها بلکه درباره ماشین های سبک نیز صدق می کند. هنگامی که در شیب تند قرار می گیرید و ترمز را فشار می دهید به سیستم داخلی ماشین و سیستم ترمز آن فشار وارد می شود و باعث استهلاک بیش از حد کامیون خواهد شد. اما با استفاده از سیستم “ اینتادر به عنوان ترمز کمکی برای کامیون از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

یکی از مواردی که برای رانندگان حمل بار اینترنتی در هنگام رانندگی در شیب های زیاد رخ می دهد از دست دادن کنترل ماشین است. این مساله می تواند خطرات زیادی برای ماشین و سرنشینان آن به وجود آورد. به همین دلیل توصیه می شود از ترمز کمکی استفاده کنید و میزان امنیت را افزایش دهید. در سال های گذشته یکی از معیارهای مهم در انتخاب نوع کامیون و وسایل نقلیه قدرت موتور بود. اما به دلیل حوادثی که در سال های اخیر شاهد آن هستیم قدرت ترمز نیز به یکی از مهم ترین معیارها تبدیل شده است. زیرا می تواند زمینه را برای حفظ سلامت افراد فراهم کند. ترمزهای هیدرولیکی از قدرت بیشتری برخوردار هستند و می توانند راحت تر کنترل را در دست بگیرند.

ترمز کمکی چیست ؟

ترمز کمکی به عنوان یک وسیله جانبی در سیستم داخلی کامیون نصب می شود. این وسیله دارای مشخصاتی از جمله ۶۵ کیلو وزن است که حجم پایینی دارد و می تواند به عنوان یک کمک بسیار بزرگ برای سیستم ترمز موتور به شمار برود. کاهش تنش های و فشارهای وارد شده بر ترمز کامیون از مهم ترین مزیت ها و فواید استفاده از ترمز کمکی به شمار می رود. حتما برای شما جالب خواهد بود که بدانید میزان کاهش فشارهای وارد شده بر سیستم ترمز تا میزان ۹۰ درصد است. به همین دلیل رانندگان باربری آنلاین که اغلب در مسیرهای کوهستانی رانندگی می کنند و مسیرهای پر شیبی را پیش رو دارند باید حتما از ترمز کمکی برای کامیون بهره بگیرند.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از ترمز کمکی برای کامیون خنک ماندن ترمز اصلی ماشین است. زیرا فشار زیادی به آن وارد نمی شود و در نتیجه می توان در موقعیت های بحرانی انتظار عملکرد بهتری از آن داشت. دلیل این امر نیز کاهش استهلاک های مربوط به ترمز است که باعث طول عمر آن خواهد شد.

ترمز کمکی برای کامیون

نحوه عملکرد ترمز کمکی چیست ؟ 

ترمز کمکی برای کامیون چگونه کار می کند؟ پس از اینکه به تعریفی واضح از ترمز کمکی و همچنین مزیت های استفاده از آن پرداختیم نوبت به توضیح نحوه و چگونگی کارکرد آن می رسد. در تولید ترمزهای کمکی از دو عدد چرخ پرده دار استفاده می شود که در مقابل یکدیگر نصب می شوند. سایر قطعاتی که در این وسیله بکار می رود روتور چرخان و استاتور بدون حرکت است. هنگامی که موتور کمکی راه اندازی می شود روغن با میزان چسبندگی بالا  توسط پمپ هیدرولیک به درون ترمز کمکی هدایت می شود و مراحل عملکرد آن آغاز می شود. روتور چرخان که یکی از قطعات ترمز کمکی محسوب می شود به محور انتقال قدرت متصل است و می تواند سرعت جریان روغن چسبنده را میزان زیادی افزایش دهد.

مهم ترین دلایل افزایش طول عمر سیستم داخلی کامیون 

رانندگان قدیمی و حرفه ای شرکت حمل و نقل بین شهری به خوبی می دانند که چگونه باید از ماشین مراقبت کنند تا سال های طولانی سالم و بدون نقص بماند. اما رانندگان تازه کار این نکات را نمی دانند و تصور می کنند که کامیون نیاز به رسیدگی خاصی ندارد و همیشه سیستم داخلی آن سالم باقی می ماند. در مطلب گذشته تحت عنوان ” نکاتی برای رانندگان تازه کار ” به مواردی از جمله انجام معاینه فنی پرداختیم و گفتیم که رعایت چه مواردی می تواند از بروز حوادث مختلف در جاده جلوگیری کند. در این بخش نیز به مواردی اشاره می کنیم که با رعایت آن ها می توانید استهلاک و فشار وارده بر سیستم داخلی و سیستم ترمز کامیون را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهید.

استفاده از ترمز کمکی 

همان طور که در این مطلب اشاره کردیم ترمز کمکی به عنوان یک قطعه جانبی و کمکی برای کامیون محسوب می شود که با نصب آن می توانید از استهلاک های مربوط به سیستم ترمز بکاهید و عمر آن را بیشتر کنید. اگر راننده باربری اینترنتی تهران در کوه و بیابان هستید و ناهمواری های زیادی بر سر راه شما وجود دارد قطعا با مشکلات فراوانی مانند داغ کردن سیستم ترمز روبرو خواهید شد. اما نصب یک عدد ترمز کمکی می تواند فشار و تنش وارد شده به ترمز اصلی را کاهش دهد و به شما کمک کند تا راحت تر مسیر را بپیمایید.

عدم بارگیری بیش از ظرفیت کامیون 

انواع ماشین باربری دارای ظرفیت و گنجایش مشخصی هستند و باید میزان آن را رعایت کرد. به طور مثال اگر کامیون دارای ۱۰ تن ظرفیت می باشد شما به هیچ عنوان نباید بار ۱۵ تنی را بر روی او سوار کنید. زیرا به سیستم داخلی و موتور ماشین فشار مضاعف وارد می شود و باعث استهلاک زود هنگام آن خواهد شد. برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه باربری بین شهری ترجیح می دهند از ماشین های کوچک تر و کامیون های با ظرفیت پایین تر استفاده کنند در صورتی که این امر نه تنها هزینه شما را کاهش نخواهد داد بلکه در طولانی مدت خسارات دیگری را شامل حال شما خواهد کرد.

انجام معاینه فنی 

خوشبختانه داشتن برگ معاینه فنی به صورت قانون در آمده و شما در بسیاری از مواقع نمی توانید بدون داشتن برگ معاینه فنی در جاده رانندگی کنید. این کار سبب می شود تا شما هر چند وقت یک بار اقدام به چک و سرویس دوره ای کامیون کنید و خیالتان از بابت سلامت آن راحت باشد. شرکت ها و اپلیکیشن حمل و نقل بار موظف هستند که معاینه فنی ماشین های خود را چک کنند برای مثال مجموعه وزمه در شرکت حمل ونقل بین شهری به کاربران معاینه فنی ماشین ها را اطمینان می دهد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.