انواع تجهیزات ایمنی کامیون

تجهیزات ایمنی کامیون

استفاده از تجهیزات ایمنی کامیون امری واجب در حین باربری است. زیرا این تجهیزات به سلامت باربری کمک می کنند. وسیله های حمل و نقل مانند کامیون، تریلی و …. نیازمند بکارگیری وسایلی هستند که مطابق استانداردهای جهانی می باشند. در این مطلب شما را با تجهیزات ایمنی کامیون و انواع آن آشنا می کنیم.

تجهیزات ایمنی کامیون شامل چه مواردی است؟ طبق استانداردهای جهانی تمام وسایل باربری مانند کامیون باید دارای انواع تجهیزات باشند تا در مواقع اضطراری از بروز مشکلات پیشگیری شود. تجهیزات ایمنی کامیون شامل کپسول آتش نشانی، مثلث شبرنگ و …. است.

جعبه کمک های اولیه 

هر کدام از وسایل حمل و نقل و باربری مانند کامیون، تریلی، خاور و … باید دارای جعبه کمک های اولیه باشند. زیرا اغلب آن ها در مسیرهای طولانی و جاده ای ودر باربری بین شهری تردد می کنند و باید در هنگام بروز مشکلاتی مانند سردرد ، ایجاد زخم و …. ابزارهای لازم مانند باند ، بتادین و قرص مسکن را در اختیار داشته باشند.

مثلث شبرنگ

مثلث شبرنگ برای مواقعی لازم است که شما در تاریکی کنار جاده ایستاده اید و نیاز دارید که ماشین های در حال تردد شما را ببیند. این توقف می تواند به دلایلی از جمله خرابی ماشین، تمام کردن سوخت و … باشد. به همین دلیل قرار دادن مثلث های شبرنگ در کنار کامیون می تواند سایر ماشین ها را متوجه شما کند.

زنجیر چرخ  

زنجیر چرخ برای تردد در جاده های لیز و برفی لازم است. زیرا لغزنده بودن سطح جاده باعث می شود که ماشین تعادل خود را از دست بدهد و تصادف کند. کامیون ها بدون داشتن زنجیر چرخ نباید وارد جاده شوند زیرا سلامت خود و بار را به خطر می اندازند.

لاستیک آج دار  

کامیون ها باید حتما دو حلقه لاستیک آج دار را به عنوان زاپاس با خود به همراه داشته باشند. زیرا هنگامی که لاستک آج دارد می تواند راحت تر در جاده های لغزنده حرکت کند. اما فراموش نکنید که زنجیر چرخ به عنوان مکمل برای لاستیک محسوب می شود و نمی تواند به تنهایی بر روی هر کدام از آن ها حساب کرد.

کپسول آتش نشانی 

وجود کپسول آتش نشانی در کامیون جزو تجهیزات ایمنی کامیون محسوب می شود. زیرا در صورت وقوع هر گونه حادثه می توانید اقدام به خاموش کردن ماشین به وسیله کپسول آتش نشانی کنید. وقوع آتش سوزی می تواند به صورت جزئی و کلی رخ دهد.

انتخاب کپسول های آتش نشانی بر اساس وزن و تناژ بار کامیون انجام می شوند. به طور مثال اگر وزن بار شما بین ۲ تا ۵ تن است باید از کپسول هایی با وزن ۲ کیلوگرم استفاده کنید. اگر وزن بار بین ۵ تا ۱۴ تن است باید از کپسول هایی با وزن ۵ کیلوگرم و اگر وزن بار بالای ۱۴ تن است یا جزو بارهای قابل اشتعال دسته بندی می شوند باید از کپسول هایی به وزن ۱۰ کیلوگرم استفاده کنید.

تجهیزات ایمنی کامیون

آیا استفاده از تجهیزات ایمنی کامیون کافی است ؟ 

پس از اینکه به بررسی تجهیزات ایمنی کامیون پرداختیم نوبت به بررسی مسئولیت شرکت حمل و نقل بین شهری و موسسات خدماتی در این زمینه می رسد. در حال حاضر شرکت های متعددی در زمینه باربری و حمل و نقل فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها با ارائه خدماتی متنوع سعی در جلب رضایت مشتری دارد. اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که تنها استفاده از تجهیزات ایمنی کامیون کافی نیست بلکه شرکت های باربری نیز وظایفی در این باره دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بیمه نامه بار 

واقعیت این است که تجهیزات ایمنی فقط به صورت فیزیکی نیستند. بلکه مواردی مانند بیمه کردن بار و داشتن بارنامه می تواند از جنبه دیگری در تجهیز کردن و حفظ سلامت بار کمک کند. اغلب شرکت های باربری اقدام به صدور بیمه نامه می کنند. اگر قصد دارید بار و کالای خود را از اتفاقات غیر منتظره در امان نگاه دارید به شما توصیه می کنیم با پرداخت هزینه ای بیشتر اقدام به بیمه کردن بار کنید.

احساس مسئولیت شرکت 

از دیگر مواردی که می توان در خصوص حفظ سلامت بار اشاره کرد داشتن احساس مسئولیت شرکت در هنگام بارگیری ، حمل و تخلیه بار است. اغلب آسیب هایی که به بار وارد می شود در هنگام بارگیری است. زیرا اگر بار به درستی چیده نشده باشد باعث می شود تا در طول مسیر بر اثر فشار ، ضربه یا ترمزهای ناگهانی آسیب ببیند. به طور مثال استفاده از مهار می تواند نقش عمده و موثری در محکم کردن بار داشته باشد. زیرا به خوبی بار را می بندد و باعث می شود که در طول مسیر حرکت نکند و سالم به مقصد برسد.

انتخاب وسیله باربری متناسب وزن بار 

ماشین های باربری دارای ظرفیت های متنوعی هستند که باید بر اساس وزن بار آن ها را انتخاب کرد. به طور مثال بارهایی با وزن خیلی زیاد برای وسایلی مانند کامیونت و نیسان مناسب نیستند و باید از کامیون و تریلی برای جابجایی آن ها استفاده کرد. عدم رعایت این نکته می تواند ایمنی بار و وسیله نقلیه را کاهش دهد و به هر دوی آن ها آسیب برساند. آسیب دیدن موتور وسیله نقلیه از مهم ترین مواردی است که می توان به آن ها اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی کامیون

 استفاده از رانندگان حرفه ای و کاربلد 

اغلب رانندگان حرفه ای و با سابقه با شرکت های باربری معتبر و اپلیکیشن حمل و نقل بار کار می کنند. آن ها به خوبی می دانند که در هنگام بارگیری ، حمل و تخلیه بار باید چه نکاتی را مد نظر قرار داد تا بار به سلامت به مقصد برسد. این رانندگان علاوه بر رعایت نکات مهم با تجهیزات ایمنی کامیون نیز آشنا هستند و همیشه تلاش می کنند تا مثلث شبرگ ، کپسول آتش نشانی ، جعبه کمک های اولیه ، لاستیک آج و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. همچنین آن ها قبل از شروع مسیر کارت معاینه فنی را نیز دریافت می کنند.

چیدمان بار بر اساس وزن 

اگر مشاهده کردید که بار دارای چند وزن مختلف است باید نکته مهمی را در خصوص چیدمان آن ها در نظر بگیرید. بهترین روش برای چیدمان این نوع از بارها این است که ابتدا بارهای سنگین را بچینید و بعد از تمام بارگیری اقدام به چیدن بارهای سبک بر روی آن ها کنید. این مساله باعث می شود تا ایمنی بار به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. اگر طرز صحیح چیدمان در این نوع از بارها رعایت نشود باعث می شود تا در طول مسیر بارهای سنگین بر روی بارهای سبک تر بیفتد و به هر دوی آن ها صدمه وارد شود.

نحوه چیدمان بار با ارتفاع زیاد 

اگر بار دارای ارتفاع است و نمی توان آن را به حالت عادی در کامیون چید باید آن ها به صورت افقی در ماشین بچینید. در غیر این صورت از ماشین های خاص برای بارگیری و حمل و نقل آن ها استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.