بیمه متصدیان حمل و نقل چیست و چه کاربردی دارد ؟

بیمه متصدیان حمل و نقل

بیمه متصدیان حمل و نقل شامل دو نوع پوشش بیمه ای شامل بیمه اموال و بیمه مسئولیت می باشد. بیمه گذار بیمه های اموال افراد حقیقی و حقوقی هستند که کالا و محموله را بیمه می کنند تا در صورت بروز خسارت بتوانند آن را پوشش دهند. اما بیمه مسئولیت معمولا توسط موسسات و شرکت های حمل و نقل انجام می شود که در صورت بروز هر گونه حادثه می توان آن را از طریق شرکت های بیمه ای جبران کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی بیمه متصدیان حمل و نقل و شرایط آن بپردازیم.

بیمه متصدیان حمل و نقل

 تفاوت بیمه متصدیان حمل و نقل با بیمه باربری داخلی 

بیمه متصدیان حمل و نقل چه شرایطی دارد و چه تفاوتی با بیمه اموال دارد ؟ همان طور که اشاره کردیم بیمه های مسئولیت توسط موسسات و شرکت های حمل و نقل انجام می پذیرند و تفاوت عمده آن ها با بیمه های اموال این است که بیمه های اموال می توانند به طور مستقل توسط افراد حقیقی و حقوقی خریداری شوند اما بیمه های مسئولیت فقط توسط افراد حقوقی قابل خریداری هستند. سایر تفاوت های این دو بیمه را با یکدیگر بررسی می کنیم.

  • در بیمه هایی که به عنوان بیمه های باربری داخلی شناخته می شوند ، بیمه گذار مالک کالا می باشد و محموله شامل بیمه می شود. اما در خصوص بیمه متصدیان حمل و نقل ، در مورد مالک کالا می باشد و شرکت حمل و نقل موظف به انجام این نوع از بیمه می باشد.
  • در خصوص بیمه باربری داخلی در هنگام وقوع خسارت ، شرکت بیمه گذار می تواند به عنوان جانشین شرکت اتوبار وارد عمل شود و در جهت جبران ضرر اقدام کند. اما این مساله درباره بیمه های مسئولیت صادق نیست و حق جانشینی نسبت به متصدی حمل و نقل در نظر گرفته نمی شود.
  • بیمه های باربری بین شهری و داخلی یک قرارداد مستقیم بین صاحبان کالا و شرکت های بیمه گذار است. به این معنی که صاحبان کالا می توانند شرکت بیمه گذار را انتخاب کنند. اما در خصوص بیمه متصدیان اینگونه نیست و صاحب کالا هیچ دخالتی در انتخاب آن ندارد. در این صورت در هنگام وقوع خسارت ، صاحب کالا باید به شرکت اتوبار مراجعه کند.

بیمه متصدیان حمل و نقل چه خطراتی را پوشش می دهد ؟ 

حتما می دانید که بیمه های مسئولیت دارای شاخه های مختلفی است که یکی از آن ها بیمه متصدیان حمل و نقل نام دارد. بیمه های متصدیان حمل و نقل یکی از انواع بیمه های مسئولیت محسوب می شود که به معنای بیمه کردن مسئولیت خود در برابر صاحبان بار است. قطعا افرادی که بار و  محموله خود را به شما و یا موسسات حمل و نقل می سپارند از شما انتظار دارند که آن را صحیح و سالم به مقصد برسانید. اما متاسفانه در برخی از مواقع این اتفاق نمی افتد و محموله در طول راه دچار حوادث مختلفی می شود. اکنون این سوال مهم پیش می آید که بیمه متصدیان حمل و نقل چه خطراتی را پوشش می دهد و چه زمانی می توان خسارات وارده از این طریق جبران کرد ؟ در ادامه به این خطرات اشاره می کنیم.

تصادف 

متاسفانه تصادف یکی از خطرات رایج در جاده ها به شمار می رود. افزایش احتمال تصادف می تواند به شرایط گوناگونی از جمله عوامل محیطی مانند بارش باران و برف ، نوع جاده و… بستگی داشته باشد. قطعا هنگامی که جاده لیز است و به دلیل وجود سیلاب امکان رانندگی عادی وجود ندارد احتمال تصادف به شدت افزایش پیدا می کند. اگر دچار این حادثه شدید بیمه های مسئولیت می توانند خطرات مربوط به آن را پوشش دهند.

بیمه متصدیان حمل و نقل

پرتاب شدن کالا 

در برخی از مواقع به دلایل مختلف مانند طوفان های شدید شاهد پرت شدن کالا از روی ماشین حمل بار هستیم . اگر کالا در این موقعیت دچار آسیب شد می توانید خسارت وارده را از طریق بیمه های مسئولیت با موضوع بیمه متصدیان حمل و نقل پوشش دهید. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شما کالا و محموله را به خوبی محکم نبسته باشید و در محکم کردن آن سهل انگاری کرده باشید قطعا بیمه خسارت شما را پرداخت نخواهد کرد. زیرا به عنوان آسیب عمدی به کالا تلقی می شود.

صاعقه و آتش سوزی

وجود برخی از عوامل طبیعی خارج از کنترل انسان است. قطعا صاعقه و آتش سوزی ناشی از آن می تواند یکی از عوامل محیطی و جوی باشد که انسان هیچ دخالتی در کنترل و مدیریت آن نخواهد داشت. اگر در این شرایط قرار گرفتید و ماشین حمل بار یا محموله دچار صاعقه و آتش سوزی شدند بیمه متصدیان می تواند تمام خسارت شما را پرداخت کند.

سرقت محموله با وسیله نقلیه 

مورد مهم دیگری که شامل خطرات حمل و نقل و پوشش بیمه مسئولیت در خصوص آن می شود سرقت کلی محموله با ماشین حمل بار است. به طور کلی اگر سرقت به طور عمدی نباشد و اثبات شود که سرقت واقعی است بیمه خسارت آن را تقبل خواهد کرد.

چه مواردی شامل بیمه نمی شوند ؟ 

قطعا برخی از موارد وجود دارند که رخ دادن آن ها هیچ گونه مسئولیتی را برای شرکت بیمه ای به همراه نخواهد داشت و تمام عواقب آن به عهده فرد و شرکت باربری است. در این بخش قصد داریم مهم ترین موارد را در این خصوص بیان کنیم.

جعل اسناد 

حتما می دانید که سندی به عنوان ” بیجک باربری ” وجود دارد ک تمام توضیحات و مشخصات محموله ، زمان ارسال ، زمان تخلیه و… در آن قید می شود. اگر این نوع از اسناد باربری تحت هر عنوانی جعل شوند و مشخصات نادرست و ناصحیح در آن ها وارد شود در صورتی که خسارت و آسیبی به محموله وارد شود شرکت بیمه گر هیچ گونه تعهدی در قبال پوشش خطرات نخواهد داشت.

ضبط و مصادره 

اگر محموله و یا ماشین حمل بار به هر دلیلی ضبط و مصادره شد پرداخت خسارت توسط بیمه پرداخت نخواهد شد. ضبط و مصادره می تواند توسط پلیس و یا مراجع قضایی صورت بگیرد.

خود سوزی کالا 

برخی از کالاها به دلیل ساختار و ترکیباتی که دارند بر اثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار اشتعال و خودسوزی می شوند. این نوع از خطرات خارج از پوشش بیمه ای است و نمی توان بابت بروز این حادثه طلب خسارت کرد.

بیمه متصدیان حمل و نقل

آسیب به کالا هنگام بارگیری و تخلیه 

بعضی از کالاها جزو کالاهای حساس و آسیب پذیر دسته بندی می شوند و خطرات زیادی در حین بارگیری و تخلیه آن ها وجود دارد. اگر در حین بارگیری و تخلیه این نوع از کالاها دچار آسیب شد بیمه خسارتی به شما پرداخت نخواهند کرد. تنها راهکار این است که به خوبی عملیات بارگیری را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.
شما میتوانید برای بارگیری امن از اپلیکیشن حمل و نقل بار استفاده کنید.

حمل کالاهای قاچاق و غیر مجاز 

همان طور که از نام کالای قاچاق مشخص است حمل و نقل آن غیر مجاز می باشد. اگر در ” بیجک باربری ” مشخصات کالایی را وارد کرده باشید اما در هنگام طلب خسارت اثبات شود که کالا قاچاق بوده ، بیمه متصدیان حمل و نقل هیچ مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. لازم به ذکر است که اقدام به این عمل مصداق جعل در اسناد نیز محسوب می شود.

تغییر وسیله حمل بار بدون اطلاع قبلی

در برخی از مواقع ممکن است مجبور شوید ماشین حمل بار را تغییر دهید و در بین راه از یک ماشین دیگری استفاده کنید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که تغییر ماشین و وسیله نقلیه برای حمل بار باید حتما به اطلاع قبلی شرکت حمل و نقل بین شهری بیمه برسد. در غیر این صورت بروز هر گونه حادثه و اتفاق شامل پرداخت خسارت از جانب شرکت بیمه نخواهد بود.

زمان شروع و پایان بیمه متصدیان 

زمان شروع بیمه متصدیان از تکمیل باربری در مبدا و شروع تخلیه در مقصد آغاز می شود. قطعا در حین بارگیری بیمه متصدیان شامل فرد نخواهد بود.

با اصطلاحات بیمه آشنا شوید !

در این مطلب به معرفی و بررسی بیمه متصدیان حمل و نقل پرداختیم. در این بخش قصد داریم شما را با اصطلاحات و واژگانی که در صنعت بیمه بکار می روند آشنا کنیم. این اصطلاحات به صورت عمومی و تخصصی هستند که توصیه می شود شرکت های باربری و رانندگان اطلاعات کاملی از آن ها داشته باشند.

بیمه متصدیان حمل و نقل

اصطلاحات عمومی بیمه

‌بیمه‌گر

بیمه گر همان شرکتی است که اقدام به بیمه کردن شما می کند. تمام مشخصات بیمه در فرم بیمه نامه قید می شود. او موظف است در قبال دریافت مبلغی به نام حق بیمه ، خسارات وارد شده را جبران کند. تمام مواردی که شامل پرداخت خسارت از جانب بیمه گر می شود در فرم بیمه نامه قابل مشاهده خواهد بود.

‌بیمه‌گذار

بیمه گذار همان شخص حقیقی یا حقوقی است که متعهد می شود در قبال امضای بیمه نامه ، حق بیمه را پرداخت کند و در صورت لزوم مبلغ خسارت را از شرکت بیمه گر دریافت کند. در بیمه نامه تبصره ها و ماده هایی وجود دارد که بیمه گذار باید تابع آن ها باشد.

ذینفع

ذینفع فردی است که بیمه گذار درخواست می کند تا در صورت دریافت خسارت از بیمه گر ، بخشی از مبلغ را به او پرداخت کند. ذینفع می تواند شامل شرکت باربری یا مشتری باشد.

حق ‌بیمه

حق بیمه همان مبلغی است که بیمه گذار با پرداخت آن به شرکت بیمه گر ، شروع بیمه را اعلام می کند و این مبلغ باید در زمان صدور بیمه نامه پرداخت شود.

فرانشیز

طبیعتا بخشی از خسارت بر عهده بیمه گذار خواهد بود. این مبلغ به عنوان فرانشیز شناخته می شود که مقدار آن در بیمه نامه تعیین شده است.

 

اصطلاحات تخصصی بیمه

زیان همگانی

همان طور که می دانید بیمه نه تنها برای حمل و نقل زمینی بلکه برای سایر روش های باربری از جمله دریایی ، ریلی و هوایی نیز قابل انجام می باشد. اگر در سفرهایی مانند سفر دریایی ، حادثه ای رخ دهد و تمام افراد حاضر در کشتی بخشی از کشتی یا کالاهای آن را به منظور نجات پیدا کردن قربانی کنند به نام ” زیان همگانی ” شناخته می شود.

بیمه اتکایی

بیمه اتکایی به عنوان یک قرارداد واگذاری شناخته می شود که به سبب آن شرکت بیمه می تواند قسمتی از تعهدات مازاد خود را بر ظرفیت مالی و فنی را به طور مجدد نزد شرکت بیمه گر ، بیمه کند. بیمه های اتکایی روش خوبی برای آرامش خیال است و بسیاری از شرکت ها آن را انجام می دهند.

بارنامه

بارنامه جزو اصطلاحات تخصصی بیمه است اما اغلب افراد به خوبی با آن آشنا هستند. بارنامه در بیمه متصدیان حمل و نقل و رانندگان صادر می شود و معمولا از طرف شرکت این اتفاق رخ می دهد. تمام مشخصات کالای حمل شده مانند وزن بار ، ارزش ریالی ، مبدا ، مقصد ، نام و آدرس گیرنده ، مشخصات فرستنده و … در آن قید می شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که بارنامه به عنوان سند مالکیت کالا محسوب می شود.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.