مشخصات انواع خاور باربری

آشنایی با انواع خاور باربری 

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع خاور باربری و بررسی جوانب و مشخصات مختلف آن آشنا کنیم. خاورها یکی از مهم ترین وسایل باربری در کشور ما محسوب می شوند که سهم عمده ای در باربری بین شهری دارند. خاورها همان کامیونت هایی هستند که دارای مدل های مختلفی می باشند. انواع خاور باربری دارای کاربری های منحصر به فردی هستند که وزمه در ادامه به آن ها اشاره می کند.

انوع خاور باربری

امروزه شاهد تردد انواع خاور باربری در جاده ها هستیم. خاور نام دیگر کامیونت است که نسبت به کامیون دارای ابعاد کوچک تر و ویژگی های متفاوتی است. ظرفیت و گنجایش خاورها بسیار مناسب است به همین دلیل از محبوبیت بالایی در صنعت حمل و نقل جاده ای و شرکت حمل و نقل بین شهری برخوردار هستند. در سال های اخیر حمل و نقل جاده ای پیشرفت زیادی کرده است و وسایل حمل و نقل نیز به تبع آن بیشتر شده اند. برخی از انواع خاور باربری قابلیت تردد درون شهر را نیز دارند. به طور مثال اغلب افراد برای اسباب کشی از این نوع وسیله استفاده می کنند.

حتما برای شما جالب خواهد بود که بدانید اولین خاور در جهان در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط کمپانی مرسدس بنز ساخته شد. پس از گذشت سال ها که این ماشین باربری از محبوبیت زیادی در جهان برخوردار شد به تدریج وارد کشور عزیزمان شد. پس از ورود خاور به ایران مونتاژ توسط گروه صنعتی خاور که یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو به شمار می رود انجام شد.

همان طور که اشاره کردیم خاورها انواع مختلفی دارند که اغلب آن ها می توانند تا ۶ تن ظرفیت را تحمل کنند. البته این ظرفیت بستگی به مدل آن نیز دارد. در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع خاور باربری به شما عزیزان ارائه می دهیم.

خاور روباز

خاورهای روباز را می توان به عنوان اولین مدل تولید شده در کمپانی مرسدس بنز نامید. این خاورها در ابتدا برای حمل بارهایی استفاده می شدند که از حساسیت کمتری برخوردار بودند. در سال های بعد نوع مسقف ، بغل باز و …. نیز تولید شد . از خاورهای روباز می توان برای حمل مصالح ساختمانی و فلزات استفاده کرد. زیرا تکان و جنبش آن ها در حین حمل هیچ گونه آسیبی را متوجه آن ها نمی کند. تردد خاورهای روباز درون شهر ممنوع است و فقط برای تردد جاده ای و بین شهری از آن ها استفاده می شود.

انواع خاور باربری

خاور مسقف

خاورهای مسقف که از دیگر انواع خاور باربری به شمار می روند بر خلاف خاورهای روباز ، سرپوشیده هستند و از متریالی مانند پارچه و فلز برای پوشاندن سقف آن ها استفاده شده است. حمل و نقل بارهایی که از حساسیت زیادی برخوردارند وظیفه این نوع از خاور است. نکته جالبی که در خصوص خاورهای مسقف وجود دارد این است که درون اتاق آن ها توسط ابزارهای ضربه گیر پوشانده شده است تا بار در حین حمل دچار آسیب و ضربه نشود. وسایل منزل ، وسایل شکستنی ، مبلمان و …. از این دست وسایل به شمار می روند.

خاور مسقف می تواند درون شهر تردد کند اما اغلب در ساعات خلوت که ماشین های سبک و سواری در سطح شهر کمتر هستند. زیرا خاور از نظر ابعاد بزرگ تر از ماشین های سواری است و کوچک ترین بی احتیاطی توسط راننده و سرنشینان باعث به وجود آمدن خسارت مالی و جانی خواهد شد. خاورهای مسقف از نظر فنی نیز با سایر خاورها متفاوت هستند. به طور مثال فنربندی و جلوبندی این خاورها به نحوی طراحی و تولید شده است که می تواند از ضربات وارد شده بر اثر دست اندازهای جاده ای جلوگیری به عمل آورد.

شرکت ها و موسسات باربری بین شهری که رضایت مشتری برای آن ها و سلامت بارشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ترجیح می دهند از خاورهای مسقف برای حمل بار مشتریان استفاده کنند تا بار به سلامت به مقصد برسد. حداکثر ظرفیت خاورهای مسقف ۳ تن است.

خاور کمپرسی 

حتما خاورهای کمپرسی را در مناطقی که ساختمان سازی انجام می دهند دیده اید. ساختار این نوع از وسایل حمل و نقل به نحوی است که بار آن ها به وسیله کمپرسی بارگیری و تخلیه می شود. وجود یک جک هیدرولیکی در بخش بار خاور باعث می شود که اتاق از جلو بلند شود و بار از انتهای خاور تخلیه شود. بارهایی مانند شن ، ماسه ، خاک و … جزو بهترین گزینه هایی هستند که می توان آن ها به کمک خاور کمپرسی جابجا کرد.

انواع خاور باربری

خاور بغل بازشو 

برخی از بارها به دلیل ساختاری که دارند باید به طور عرضی بارگیری شوند و نمی توان آن ها را از ابعاد دیگری بارگیری کرد. وسایلی مانند مبلمان و وسایل اداری جزو این دسته محسوب می شوند. خاورهای بغل بازشو که از انواع خاور باربری به شمار می روند این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید درب هایی که در اطراف اتاقک تعبیه شده اند را باز کنید و از آن جا اقدام به بارگیری وسایل کنید. تخلیه بار نیز بی دردسر صورت می گیرد و هیچ گونه آسیبی به بار نخواهد رسید.

خاور یخچالی 

حتما تا به حال نام خاور یخچالی را شنیده اید. از این خاورها اغلب در صنعت مواد غذایی استفاده می کنند . زیرا سیستم آن ها به نحوی طراحی شده است که درون اتاقک دارای سیستم سرد کننده می باشد. حمل بارهایی مانند میوه ، گوشت ، غذا ، لبنیات و تره بار به وسیله این یخچال ها انجام می پذیرد. وجود سیستم خنک کننده باعث می شود تا دمای درون اتاق به میزان دلخواه ثابت بماند و بر اثر گذر زمان گرم و باعث فاسد شدن مواد غذایی نشود.

خاور اتاق بزرگ 

خاورهای اتاق بزرگ یکی دیگر از انواع خاور باربری هستند که به دلیل اتاق بزرگی که دارند این نام بر آن ها نهاده شده است. وجود یک کشنده قوی و مدرن تر باعث می شود تا بتواند بارهایی با وزن بیشتر را حمل کند. ابعاد خاورهای اتاق بزرگ بیشتر از سایر خاورها می باشد و ارتفاعی در حدود ۸ متر و پهنایی به میزان ۲ متر دارند.

خاور معمولی 

خاورهای معمولی دارای ابعادی کمتر از سایر خاورها هستند و می توان برای حمل بارهایی تا وزن ۴ تن از آن ها استفاده کرد. به عبارتی گفته می شود که خاورهای معمولی مقدار کمی از وانت بزرگ تر هستند و دارای دو محور و شش چرخ می باشند. بارهایی که از حساسیت زیادی برخوردار نیستند توسط این نوع از خاورها حمل می شوند.

خاور بادسان 

خاور بادسان از دیگر تولیدات کمپانی مرسدس بنز است که گزینه مناسبی برای حمل و نقل بارهای سنگین و نیمه سنگین به شمار می رود. خاورهای بادسان یا ۹۱۱ قابلیت تردد درون شهر دار دارند و از نظر ارتفاع می توان ابعادی حدود ۵ متر و پهنایی حدود ۲ متر برای آن ها در نظر گرفت. ظرفیت بادسان ها حداکثر ۶ تن است.

همچنین شرکت وزمه دارای اپلیکیشن حمل ونقل بار بوده که شما مشتریان عزیز می توانید با توجه به نوع وحجم بار خود ماشین باربری مناسب را انتخاب کنید و  به راحتی بدون واسطه وبا سرعت بیشتری بار خود را به مقصدمورد نظرتان برسانید.

مهم ترین نکات در خصوص رانندگی خاور در جاده

پس از اینکه به بررسی انواع خاور باربری اشاره کردیم نوبت به این می رسد که در خصوص نکات ایمنی در رانندگی این وسیله نقلیه در جاده نیز سخن بگوییم. فصل زمستان یکی از فصولی است که رانندگی در آن دشوار است و فقط رانندگان با تجربه از پس آن بر می آیند. در این مطلب به مواردی اشاره می کنیم که رعایت آن ها نه تنها در فصولی مانند زمستان بلکه در تمام شرایط آب و هوایی لازم است.

انواع خاور باربریرعایت سرعت مجاز

واقعیت این است که اغلب تصادفاتی که در جاده رخ می دهد به دلیل خطاهای انسانی از جمله سرعت زیاد است. رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت نمی کنند بیشتر از سایر رانندگان در معرض خطراتی از جمله تصادفات قرار می گیرند .این وضعیت در زمستان که جاده ها لغزنده هستند تشدید می شود. به همین دلیل توصیه می شود که سرعت مجاز را رعایت کنند تا فرصت کافی در اختیار داشته باشند که در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیرند.

حفظ فاصله با ماشین جلویی

وجود انواع خاور باربری در جاده امری بسیار طبیعی است. اما نکته مهمی که هم رانندگان خاور و هم رانندگان ماشین های سبک باید مد نظر داشته باشند این است که هر دوی آن ها فاصله را با ماشین جلویی حفظ کنند. حفظ فاصله یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کند. زیرا شرایط غیر قابل پیش بینی به دفعات زیاد در جاده رخ می دهد و طرفین باید زمان کافی برای عکس العمل داشته باشند.

دوری از زنجیره های ترافیکی

حتما تا به حال شاهد رانندگی زنجیره وار ماشین ها ، کامیون ها و انواع خاور باربری در جاده بوده اید. این شرایط اغلب در فصول زمستان و شرایط آب و هوایی نامساعد مانند بارش برف و باران رخ می دهد. شما به عنوان یک راننده با تجربه و ماهر باید از این وضعیت دوری کنید. زیرا اگر یکی از ماشین ها نتواند تعادل خود را حفظ کند باعث می شود تا تمام ماشین ها به طور زنجیره وار به یکدیگر بخورند و فاجعه درست شود.

عدم پیروی از چراغ کامیون جلویی

یکی از خطاهایی که می توان آن را به عنوان بزرگ ترین خطای رانندگی در شرایط نامساعد دانست پیروی از چراغ کامیون روبروست. این وضعیت در مواقعی رخ می دهد که کمبود نور وجود دارد و باران و برف در حال بارش هستند. اگر از چراغ کامیون جلویی پیروی می کنید به این معنی است که بیش از حد به او نزدیک شده اید و احتمال تصادف وجود دارد.

تصمیم گیری صحیح

متاسفانه رانندگانی وجود دارند که در بدترین شرایط آب و هوایی نیز خاور و کامیون باربری را متوقف نمی کنند. این مساله می تواند حوادث زیادی را برای آن ها به وجود بیاورد. توصیه می کنیم که اگر در شرایط آب و هوایی خطرناک گیر افتادید یک تصمیم قاطع و درست بگیرید. خاور باربری را در یک مکان امن پارک کنید و مدتی صبر کنید تا شرایط بهتر شود و سپس به راه خود ادامه دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.