آشنایی با انواع تریلی باربری

انواع تریلی باربری  

آیا با ” انواع تریلی باربری ” آشنا هستید ؟ ماشین‌های سنگین وزن میتوانند از مدل های گوناگونی ساخته و تولید شوند. یکی‌از مدل‌هایی که جز ماشین‌های سنگین وزن به شمار خواهد آمد ‌تریلی‌ها می‌باشند که‌این ماشین‌ها دارنده انواع مختلفی هستند. وزمه در این مطلب به ” انواع تریلی باربری ” و بررسی ویژگی های مختلف آن پرداخته است.

انواع تریلی باربری ” کدامند ؟ معمولا در شرکت‌های حمل و نقل بین شهری از ‌انواع تریلی تحت عنوان بارکش‌ها استفاده میکنند , انواع مدل های تریلی می توانند برای بارهای سنگین وزن مناسب باشند . بار‌هایی که سنگینی آن ها به ۲۴ تن هم می رسد البته‌ تریلی‌ها میتوانند از مدل‌ها و برند‌های مختلفی درست شده باشند که هرمورد بر حسب دسته و مدلی که دارا هستند میتوانند بار‌های متفاوتی را هم حمل نمایند بدین ترتیب استفاده از این‌ تریلی‌ها دارنده ملاک‌های خاصی برای بهره وری و سودمندی بیشتر تریلی است . یکی از‌ تریلی‌هایی که میخواهیم آن را معرفی کنیم‌ تریلی کفی است .

تریلی کفی 

یکی از ” انواع تریلی باربری ” ‌تریلی‌هایی هستند که می‌توان اعلام‌کرد که ساختاری ساده دارند .این‌ تریلی‌ها که بسیار معمولی هستند آسانی آن ها از این جهت خواهد بود که دارنده مواردی از جمله مسقف بودن یا دارنده بخش باری مجهز و این قبیل از مورد ها نیست .

کفی‌ تریلی معمولی یک کامیون سنگین وزن بی نهایت ساده و معمولی است . اما در عین آسانی که درین ماشین‌های سنگین وزن موجود است می‌توان اذعان کرد که کارآیی خوب و قابل قبولی دارند و جزو آن دسته از تریلی هایی محسوب می شوند که در کشور ما در باربری بین شهری بسیار پرکاربرد هستند.

تریلی ترانزیت  

بار‌هایی که گونه های مختلف تریلی می توانند آن ها را حمل نمایند بار‌هایی مثل تیرآهن , مصالح ساختمانی , و حتی‌در مواقعی هم این قابلیت و امکان وجود خواهد داشت که بتوانند باری را به سنگینی حمل یک منزل را هم انجام دهند و آن را حمل نمایند این یکی قابلیت‌های بسیار خوبی است که در‌این ماشین‌ها موجود است.

یکی دیگر از ” انواع تریلی باربری ” که می توان از آنها در صنعت اتوبار اسم برد‌ تریلی‌هایی می باشند که در عرصه‌ ترانزیت فعالیت می کنند , این ماشین‌های سنگین وزن همانگونه که از نام آن ها هم پیدا است بسیار مجهز می‌باشند . بدنه این ماشین‌ها به میزان قابل ملاحظه ای مستحکم می‌باشند و به راحتی صدمه یا این که ضربه‌ای بدنه آنان را از پا در نخواهد آورد از این ماشین‌های سنگین وزن برای بار‌هایی بکار می رود که بسیار حیاتی می باشند و بایستی حتما سالم به مقصد خویش برسند . این ماشین‌ها بایستی فاصله طولانی زیادی را طی نمایند , براین اساس می بایست از امکانات خوبی برخوردار باشند .

انواع تریلی باربری

تریلی حاشیه دار

یکی از‌ تریلی‌های دیگری که می‌توان از آن اسم برد‌ تریلی حاشیه دار است . این ماشین‌های سنگین وزن در ساخت آنان از پنل‌های چوبی بکار رفته است.

این ماشین‌ها میتوانند بار‌های مخصوصی را حمل نمایند یک کدام از این بار‌های مختص که‌این ماشین‌ها آن ها را حمل می‌نمایند بار‌هایی نظیر شن یا خاک و یا بار‌هایی از این دست را حمل خواهند کرد براین اساس می‌توان اذعان کرد که برای بار‌هایی که آنها بسته بندی میکنند قابل بکارگیری نخواهد بود .

تریلی کمپرسی 

کمپرسی‌ها هم از ” انواع تریلی باربری ” به شمار خواهند آمد , این ماشین‌ها دارنده اتاقی است که بر روی این ماشین‌ها قرار داده شده‌است با ماشین‌های باری دیگر تمایز پیدا نموده است از این اتومبیل سنگین وزن هم می‌توان برای حمل شن و خاک و یا این که حمل آشغال استفاده کرد.

تریلی بغل بازشو 

یکی دیگر از ‌تریلی‌هایی که کاربرد خوب و مناسبی دارد و بیشتر هم برای بار‌هایی مثل حمل چوب و از این دست بار‌ها از آن ها استفاده می گردد , چون این ماشین‌ها از بغل گشوده می گردند و فعالیت بار گیری را انجام می دهند به این‌ تریلی‌ها , ‌ تریلی‌های بغل گشوده شو گفته میگردد .

تریلی یخچالی 

تریلی یخچالی یکی ‌دیگر از انواع تریلی‌هایی است که نیز در صنعت حمل و نقل معمولی و همین طور در صنعت‌ ترانزیت می‌توان از آن ها استفاده نمود این ماشین‌ها برای حمل بار‌هایی که به فریزر نیاز دارند استفاده می‌گردد . بارهایی مانند مواد غذایی، گوشت و لبنیات جزو مهم ترین مواردی هستند که به وسیله تریلی های یخچالی حمل می شوند. همچنین از این تریلی ها برای حمل محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود. این مواد بایستی در محلی که خنک باشند قرار بگیرند بدین ترتیب بکارگیری از تریلی‌های فریزر دار برای این مواردی که گفته شد مطلوب خواهند بود .

تریلی تیغه 

تریلی تیغه دسته دیگری از‌ ” انواع تریلی باربری ” است که از قسمت بار در آنان به کارگیری نمیشود و از یک تیغه طولی در آنان به کار برده شده‌است که با بهره‌مندی از این تیغه بار به نحو مناسب و مطلوب حمل خواهد شد .

تریلی ۴۰ فوت 

تریلی‌های ۴۰ فوت می توانند برای باربری‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند بکارگیری شوند به صورت نمونه از این‌ تریلی‌ها برای اتوبار زمینی و دریایی می‌توان به کار گرفت . جور دیگر‌تریلی که به ۲۰ فوت دارای اسم و رسم است این ماشین‌ها گزینه‌های مناسبی برای اتوبار در سطح زمینی خواهند بود . بعداز ‌تریلی‌های ۴۰ فوت‌ تریلی‌های ۲۰ فوت در درجه دوم از نگاه عملکرد و بهره وری قرار دارا‌هستند .

این ماشین‌ها قابلیت‌های خوبی در حمل و نقل دارا‌ هستند و می‌توان از آنان با خیال و خاطر راحت بهره مند شد . ‌ تریلی‌هایی را که درین مقاله به آن ها اشاره کردیم مدل های مختلف و پرکاربردی از تریلی های سنگین وزن به محسوب می شوند و از آنها در صنعت حمل و نقل استفاده شده‌است . اغلب تریلی‌ها برای بار‌هایی که سنگین وزن و بزرگ می‌باشند کمک گرفته می شود و از بار‌هایی که کوچک می باشند برای حمل آنها از‌تریلی استفاده نمی شود . بدین ترتیب خوب تر است که برای بار‌های بزرگ از‌ تریلی‌ها استفاده شود .

قدرت‌ تریلی‌ها برای کشیدن بارهای مختلف بسیار مطلوب است در‌حالتی که بار‌های سنگین وزن را هم می توانند جا به جا نمایند و برای صنعت حمل و نقل بسیار اثرگذار خواهند بود . بیشتر‌ تریلی‌ها را می‌توان در سطح جاده‌ها رویت کرد که مسافت‌های طولانی را طی میکنند تا باری را به مقصد برسانند . بار‌ها هم می توانند است زیاد باشند البته هر باری هم خودرو سنگین وزن متناسب با خویش را می خواهد همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم هرکدام از این ماشین‌های سنگین وزن برای حمل بار منحصربه‌فرد به خویش ساخته شده‌اند .

انواع تریلی باربری

تریلی کمرشکن 

تریلی کمرشکن یکی دیگر از انواع تریلی باربری است. این نوع از تریلی به عنوان تریلی غیر ثابت شناخته می شود که با نوع کفی شباهت دارد اما تفاوت های آن ها سبب شده تا کارکردی متفاوت پیدا کنند. به طور مثال تریلی کمرشکن عرض بزرگ تری دارد و ارتفاع آن کمتر از تریلی کفی می باشد. تعداد محورهای آن بیشتر است. میزان فشاری که از وزن محموله بر محورهای تریلی و همچنین سطح جاده وارد می شود به مراتب کمتر از تریلی کفی است.

 

انواع تریلی باربریاز ویژگی های تریلی کمرشکن باید به دو محور ، سه محور و چهار محور بودن آن اشاره کنیم. معمولا از این نوع ماشین باربری برای حمل و نقل بارهایی استفاده می شود که بسیار سنگین هستند و دارای ارتفاع غیر استاندارد می باشند. به همین دلیل رانندگی در این شرایط بسیار دشوار است و باید افرادی به عنوان رانندگان تریلی کمرشکن انتخاب شوند که دارای سابقه زیادی در زمینه رانندگی ماشین های سنگین هستند. زیرا آن ها به خوبی می دانند که برای حفظ سلامت بار و جان خودشان باید تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را به بهترین نحو رعایت کنند.

از تریلی های کمرشکن برای حمل چه بارهایی استفاده می شود ؟  

همان طور که اشاره کردیم از تریلی های کمرشکن که یکی از انواع تریلی باربری محسوب می شود برای حمل بارهای بسیار سنگین استفاده می شود. برخی از بارهای سنگین شامل خودروهای راهسازی ، تجهیزات فنی و صنعتی و همچنین خودروهای سنگین است. حمل بارهای سنگین نیاز به ماشین های مخصوص مانند تریلی کمرشکن دارد تا به خوبی از پس وزن و سنگینی آن ها بر بیایند.

وزن خالص تریلی کمرشکن بالغ بر ۱۴ الی ۲۴ تن می باشد. وزن با تریلر بین ۴۰ الی ۹ است و ظرفیت این ماشین باربری ۲۴ الی ۶۰ تن می باشد.

 

تریلی تانکر

تریلی تانکر برای حمل مایعاتی مانند روغن ، آب ، نفت ، بنزین و …. مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تریلی ها دارای یک مخزن سر بسته و استوانه ای شکل هستند. نحوه تخلیه آن ها به روش ثقلی است. البته روش دیگری نیز به نام ” پمپی ” برای تخلیه مایعات تانکر مورد استفاده قرار می گیرد که بدین منظور باید یک عدد پمپ جداگانه بر روی تریلی تانکر نصب شود.

تریلی های تانکر دارای جنس بدنه متفاوتی هستند و معمولا بر اساس نوع مایعاتی که حمل می کنند تعیین می شود. به طور مثال از بدنه های فولادی برای حمل بنزین ، گازوئیل ، مازوت و … استفاده می شود. از بدنه استیل برای حمل مایعات بهداشتی ف از بدنه آلومینیومی برای حمل مایعاتی که دارای ترکیبات خاص هستند مانند سوخت هواپیما استفاده می شود. از بدنه های عایق برای حمل مواد اسیدی و قلیایی استفاده می شود. زیرا این مواد خورنده هستند و می توانند بدنه تانکر را دچار خوردگی و پوسیدگی کنند زیرا ترکیبات بسیار قوی دارند. ظرفیت تانکر چیزی بالغ بر ۳۳ الی ۵۰ تن است و دارای وزن خالص ۸ تن می باشد. وزن بار با تریلر نیز به ۳۳ تن می رسد.

 

کلام پایانی !

در این مطلب به معرفی انواع مختلف و پرکاربرد از تریلی ها پرداختیم. هر کدام از این ماشین های باربری دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که راننده کامیون و تریلی باید به آن ها واقف باشد. رانندگان حرفه ای و با سابقه به خوبی می دانند که رانندگی در شرایط مختلف دشوار است. شرایط آب و هوایی در کیفیت رانندگی موثر است. به همین دلیل در مطالب پیشین شما را با موارد مختلفی مانند شرایط رانندگی در آب و هوای خطرناک آشنا کردیم. به شما پیشنهاد می کنیم اگر راننده تازه واردی هستید حتما به آن مطلب سر بزنید و به خوبی آن را مطالعه کنید. قطعا برای شما مفید خواهد بود.همچنین می توانید با استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار به راحتی به برای انتقال بارهای خود اقدام کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.