نکات مهم انتخاب ماشین حمل بار

انتخاب ماشین حمل بار 

در انتخاب ماشین حمل بار نکات بسیار مهمی شامل حجم بار ، مسافت ، میزان بودجه و …. از اهمیت زیادی برخوردار است. حمل و نقل زمینی سهم عمده ای از صنعت باربری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل در این مطلب به بررسی نکات مربوط به انتخاب ماشین حمل بار خواهیم پرداخت. به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام به باربری این مطلب را مطالعه فرمائید.

در انتخاب ماشین حمل بار  ایننترنتی به چه نکات و مواردی باید توجه کنیم ؟ واقعیت این است که شما نمی توانید از هر ماشینی که می خواهید برای حمل و نقل استفاده کنید. زیرا موارد مختلفی می تواند انتخاب شما را تغییر دهد. میزان مسافت بین مبدا و مقصد ، حجم و نوع بار و …. همه و همه در انتخاب ماشین حمل بار موثر هستند. شرکت و ها موسساتی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می کنند به خوبی می توانند مشاوره های لازم را در این خصوص به شما بدهند مپنین شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن حمل و نقل بار برای انتخاب ماشین و زمان انجام حمل ونقل اقدام کنید. اما اگر خودتان قصد دارید به تنهایی اقدام به اسباب کشی کنید باید مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را به خوبی بدانید.

در انتخاب ماشین حمل بار چه عواملی مهم اند ؟

نوع بار

نوع بار از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا بار شما جزو کالا محسوب می شود ؟ آیا مایع یا جامدات شکل پذیر است ؟ آیا قصد حمل و نقل مواد غذایی را دارید ؟ هر کدام از مواردی که نام بردیم برای باربری نیاز به یک ماشین مخصوص دارند .به طور مثال شما نمی توانید از کامیون هایی که برای حمل اسباب منزل استفاده می شود اقدام به حمل و نقل مواد غذایی کنید. زیرا مواد غذایی، لبنیات، گوشت و سبزیجات نیاز به کامیون های یخچال دار دارند تا در طول مسیر تازه بمانند و دچار فساد نشوند.

حجم بار  

هر کدام از ماشین های باربری دارای ظرفیت مشخصی هستند. قبل از انتخاب ماشین باربری باید وزن بار را توسط ترازوهای مخصوص اندازه بگیرید و سپس ماشین متناسب با آن را انتخاب کنید. به طور مثال اگر بار شما دارای ۱۵ تن وزن است می توانید برای حمل و نقل آن از ماشینی با ظرفیت ۱۰ استفاده کنید. زیرا باعث می شود تا فشار مضاعفی به ماشین و بار بیاید.

نوع مسیر

آیا می خواهید بار را درون شهر جابجا کنید یا تمایل دارید آن را به شهر دیگری بفرستید ؟ ماشین های باربری دارای مدل های مختلف هستند که برخی از آن ها مناسب برای تردد درون شهری و برخی دیگر مناسب برای باربری بین شهری هستند. طبیعتا نمی توان از ماشین های دسته دوم برای درون شهر استفاده کرد. زیرا اغلب ان ها دارای محدودیت ترافیکی هستند. ماشین هایی برای شرکت حمل ونقل بین شهری برای تردد برون شهری ساخته شده اند معمولا دارای ابعاد و ظرفیت زیاد هستند که رفت و آمد آن ها درون شهر می تواند باعث ایجاد خظر برای خودروهای سواری کوچک و عابرین پیاده شود.

انتخاب ماشین حمل بار

 زمان باربری

یکی از مهم ترین نکاتی که باید قبل از انتخاب ماشین حمل بار به آن توجه کنید اما معمولا از آن غافل می شوید زمان باربری است. آیا قصد دارید در تابستان اقدام به اسباب کشی کنید یا زمستان ؟ قطعا اگر تمایل دارید بار خود را در فصولی مانند زمستان و پاییز جابجا کنید باید از ماشین هایی استفاده کنید که مسقف هستند. کامیون های مسقف بر روی بخش بار از پارچه هایی مانند برزنت استفاده می کنند و اتاق باربری آن ها به طور کلی دارای سقف است. این مساله باعث می شود که در صورت وقوع بارندگی بار خیس نشود و سالم به مقصد برسد.

بودجه 

بهتر است در انتخاب ماشین حمل بار به میزان بودجه خود نیز توجه کافی داشته باشید. شاید بعد از خواندن این جمله تصور کنید که پس باید از ماشین های کوچک تر که هزینه کمتری دریافت می کنند استفاده کنیم. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. شما اگر محدودیت بودجه دارید باید از ماشین های باربری بزرگ استفاده کنید تا تمام بار خود را در یک رفت و آمد به مقصد برسانید. اگر ماشین های باربری کوچک را انتخاب کنید باید چندین بار هزینه بایت رفت و آمد آن ها پرداخت کنید و این امر اصلا برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود.

مجوز باربری 

در هنگام انتخاب ماشین حمل بار باید به دارا بودن مجوز باربری توسط آن ماشین توجه کنید. ماشین های باربری باید حتما دارای مجوزهای لازم باشند. البته اغلب آن ها تحت نظر شرکت ها و خدمات باربری فعالیت می کنند می کنند و بارها را همراه با بارنامه و بیمه نامه های الکترونیکی جابجا می کنند و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

انتخاب ماشین حمل بار

 دسته بندی انواع ماشین های باربری 

چقدر با دسته بندی انواع ماشین های باربری آشنایی دارید ؟ آیا می دانید که کدام یک از آن ها در دسته ماشین های سبک و درون شهری دسته بندی می شوند و کدام یک از آن ها جزو ماشین های سنگین با ظرفیت بالا و مناسب برای تردد برون شهری طراحی شده اند ؟ در این بخش به معرفی ماشین های سبک ، نیمه سنگین و سنگین می پردازیم.

کامیونت 

حتما می دانید که کامیونت ها جزو پر استفاده ترین ماشین های حمل بار  در باربری اینترنتی تهران هستند که قابلیت تردد درون شهری را دارند. اغلب از این وسیله باربری برای جابجایی وسایل و اسباب کشی منزل استفاده می شود. ظرفیت کامیونت ها معمولا بین ده تا دوازده تن است که اگر بیشتر از این بار را به آن تحمیل کنید به آن و بار فشار مضاعف وارد خواهد شد. کامیونت ها جزو ماشین های باربری مسقف دسته بندی می شوند.

وجود سقف در اتاق باربری کامیونت ها باعث می شود تا از بسیاری مشکلات مانند سرقت بار نیز جلوگیری شود. ارتفاع سقف از کف نیز به اندازه استاندارد طراحی شده است. مشهورترین مدل کامیونت ها که حتما در سطح شهر دیده اید ایسوزو و هیونداست. همچنین خاور بنز ۶۰۸ نیز ر این دسته قرار می گیرند.

وانت بار

وانت بار ها می توانند اتاق دار یا بدون اتاق باشند. وانت بارها را به وفور در سطح شهر دیده ایم و به خوبی می دانیم که برای حمل اسباب با وزن و حجم کم بسیار مناسب هستند .آن ها قابلیت تردد درون شهر را دارند البته برای تردد برون شهری نیز هیچ گونه محدودیتی نخواهند داشت. ظرفیت وانت بارها معمولا بین ۱۰۰ کیلو تا ۴ تن است که باید حتما به محدوده ظرفیت آن توجه شود. این نوع از ماشین های باربری می توانند در مدت زمان کوتاهی بار را به مقصد برسانند و به دلیل ساختار و مزایایی که دارند جزو محبوب ترین ماشین های حمل بار به شمار می روند.

نیسان

اگر بار شما از نظر وزن جزو بارهای سبک تا نیمه سنگین حسوب می شود استفاده از نیسان بهترین گزینه برای شما محسوب می شود. از جمله تفاوت هایی که می توان در خصوص نیسان با سایر ماشین های باربری درون شهری بیان کرد میزان سرعت و مقرون به صرفه بودن استفاده از نیسان است. نیسان که سال های طولانی در کشور ها ما حضور دارد تبدیل به یکی از نوستالژی های مردم ایران شده است. نیسان بار نسبت به وانت از حجم بالاتری برخوردار است و ظرفیت بالاتری دارد.

کامیون تک محور

در انتخاب ماشین حمل بار می توان به سایر ماشین ها مانند کامیون تک محور نیز اشاره کرد. دلیل نام گذاری این کامیون ها به تک محور وجود یک محور در انتهای آن است. این نوع از ماشین های باربری دارای ظرفیتی بالغ بر ۱۰ تن هستند و می توان از نام های دیگر همچون کامیون ۱۰ تن ، ۶ چرخ و کامیون تک نیز برای آن ها استفاده کرد. اتاق کامیون های تک محور دارای طولی بالغ بر ۶ متر است. در هنگام باربری باید توجه ویژه ای به ظرفیت ماشین داشته باشید و بارهایی بر اساس توان آن بر او تحمیل کنید. اگر بار از وزن بیشتری نسبت به ظرفیت برخوردار باشد به موتور و سیستم داخلی آن آسیب وارد می کند و اگر سبک تر باشد باعث هدر رفتن سوخت و انرژی خواهد شد.

کامیون جفت محور

کامیون جفت محور همانند کامیون تک محور است با این تفاوت که در انتهای آن شاهد دو محور هستیم. ظرفیت این کامیون ها نسبت به کامیون تک نیز بیشتر است و می تواند بارهایی تا وزن ۱۵ تن را نیز حمل کند. طول اتاق این کامیون بالغ بر ۷ متر است و نام های دیگر همچون کامیون ۱۰ چرخ ، کامیون جفت و کامیون ۱۵ تن نیز برای آن وجود دارد.

انواع کامیون بر اساس نوع اتاق

کامیون ها فقط بر اساس تعداد محور دسته بندی نمی شوند بلکه موارد دیگری نیز وجود دارد که می توان آن ها را به مدل های مختلف تقسیم بندی کرد. یکی از این معیارها نوع اتاق است. کامیون هایی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم بر اساس نوع اتاق دسته بندی می شوند.

انتخاب ماشین حمل بار

کامیون لبه دار

کامیون هایی که به عنوان کامیون های لبه دار شناخت می شوند دارای ارتفاع دیواره به میزان ۸۰ سانتی متر هستند. این دیواره قابلیت باز و بسته شدن را دارد و به نام های دیگر همچون کامیون بغل بازشو نیز معرفی می شوند. بارگیری این نوع از کامیون ها توسط لیفتراک انجام می شود چون دیواره های کناری امکان باز شدن دارند و تخلیه بار را نیز می توان به کمک لیفتراک انجام داد.

کامیون تیغه دار

از کامیون تیغه دار نمی توان برای حمل بارهای عادی استفاده کرد. بلکه بهترین کاربرد آن ها برای حمل کانتینر است. کانتینر هایی که از ۲۰ و ۴۰ فوت برخوردار هستند برای حمل توسط کامیون های تیغه دار مناسب می باشند.

کامیونی کفی

به کامیون هایی که بخش بارکش آن ها فاقد دیواره و ارتفاع باشد کامیون کفی گفته می شود. به جز کامیون شاهد تریلی های کفی نیز هستیم که رواج بیشتری نسبت به کامیون دارند. انجام بارگیری و تخلیه بار در این ماشین ها نیز به وسیله لیفتراک انجام می شود. بارهایی که برای حمل توسط کامیون ها و تریلی های کفی مناسب هستند شامل بارهای پالتی ، خودرو و بارهای ترافیکی می باشند.
در خصوص انتاخب ماشین حمل بار می توان به کامیون کفی نیز اشاره کرد. به خاور ، کامیون و تریلی که قسمت بارکش آن دیواره نداشته باشد کفی گفته می شوند. خاور کفی و کامیون تک کفی و کامیون جفت کفی خیلی به ندرت پیدا می شود و اکثر ماشین های کفی تریلی هستند. از تریلی کفی برای حمل بارهایی که با لیفتراک بارگیری می شوند؛ حمل سنگ , حمل بار های پالتی , خودروهای سنگین و بارهای ترافیکی استفاده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.