لجستیک چیست؟ بررسی لجستیک در باربری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]لجستیک در باربری عاملی مهم در باربری است که شاید شما هم نام آن را شنیده باشید. در این مطلب شرکت حمل و نقل بین شهری وزمه به بررسی و تعریف لجستیک در باربری می پردازد. در قسمت اول به بررسی ماهیت لجتیک میپردازیم. با مجله وزمه همراه باشید.

لجستیک چیست؟

در واژه‌نامه آکسفورد لجستیک به این صورت تعریف شده: قسمتی از علوم نظامی که وظیفه تهیه و تحویل و جابجایی مواد و افراد و تجهیزات را دارد.

همین‌طور لجستیک به صورت عمومی شاخه‌ای از علوم مهندسی است که سیستم‌های انسانی را بجای سیستم‌های ماشینی ایجاد می‌کند.

همچنین از اصطلاح یونانی logistikos (برای محاسبه) گرفته شده است .

در قرن نوزدهم ، ارتش از آن به عنوان هنر ترکیب همه وسایل حمل و نقل ، احیای مجدد و پناه دادن به نیروها یاد می کرد. در زمان معاصر ، به مجموعه عملیات مورد نیاز کالاها برای عرضه در بازارها یا مکانهای خاص اشاره دارد.

امروزه لجستیک به عنوان یک مرحله قبل از خدمات باربری بین شهری و درون شهری می باشد.

لجستیک در باربری

لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی نیز شامل امنیت نیز می‌شود. لجستیک قسمتی از زنجیره تأمین است که ارزش زمان و مکان را به آن می‌افزاید.

لجستیک در باربری به دو دسته اصلی درون سوی  و برون سوی  تقسیم می شود. یکی از مهم ترین فرآیند های زنجیره تأمین مربوط به لجستیک درون سوی می باشد. در این بخش تمرکز اصلی بر روی مدیریت جابجایی کالا به ویژه از تولیدکننده به انبار یا خرده فروشی ها است.

در صورتی که نوع برون سوی  لجستیک در باربری در راستای تأمین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری نهایی فعالیت می کند.
البته بر مبنای انواع خدماتی که در این صنعت به مشتریان ارائه می شود، زیرشاخه های دیگری نیز برای آن وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم.

لجستیک در باربری به چه معناست

انواع لجستیک

لجستیک معکوس (Reverse Logistics)

این دسته همان طور که از نام آن مشخص است، روندی برعکس آن چه می دانیم را طی می کند. لجستیک معکوس متمرکز بر بازگشت کالا از مقصد به انبار یا نقطه مبدأ می باشد. به بیانی دیگر لجستیک معکوس فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است که عموماً با هدف پس گرفتن کالا یا امحاء آن صورت می پذیرد.

لجستیک سبز (Green Logistics)

لجستیک سبز دسته ای است که در آن تلاش هایی در جهت کاهش اثرات محیط زیستی فرآیند های حمل و نقل انجام می گیرد. راهکارهای متعددی برای کاهش تأثیر این حوزه بر روی آلودگی های زیست محیطی پیشنهاد شده و می توانیم مواردی مانند بهینه سازی راه ها، بهره مندی بیشتر از حمل و نقل هوایی و عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا را در لجستیک سبز ببینیم.

لجستیک اضطراری (Emergency Logistics)

این اصطلاح در کمپانی های فعال در صنعت حمل و نقل و زنجیره تأمین به کار می رود. اگر به هر دلیلی در فرآیند تولید کالا تأخیری رخ دهد یا یک حادثه طبیعی اتفاق بیفتد، نیاز است تا سیستم با سرعت بیشتری کالا را در طول زنجیره منتقل کند. در این چرخه عوامل دیگری مانند دولت ها و سازمان های بشردوستانه با ظرفیت خود به کمک کمپانی های حمل و نقل می آیند تا به عملیات حمل و نقل کالا سرعت ببخشند.

لجستیک تولید (Production Logistics)

این زیرشاخه از صنعت بیشتر به بهینه سازی فرآیند تولید کالا، به عنوان مثال در یک کارخانه یا تولیدی مربوط می شود. در این نوع هدف اصلی این است که هر یک از دستگاه ها در زمان مناسب محصول مناسب را با کیفیت مناسب دریافت کنند. در نتیجه بهره وری سیستم بالا رفته و می توان در زمان کمتر تعداد محصول بیشتری تولید نمود.

لجستیک توزیع (Distribution Logistics)

این دسته شاید بیشتر از انواع دیگر برای همه ما آشنا باشد. از زمانی که تولید به پایان می رسد و سفارش از سمت مشتری ثبت می شود، عملیات پردازش در انبار و تحویل مرسوله به مشتری آغاز شده که به آن لجستیک توزیع گفته می شود. دلیل اهمیت بالای این نوع این است که تعداد، زمان و مکان در عرضه و تقاضا با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه این نوع لجستیک می بایست توازن و تعادل میان این دو را برقرار سازد.

لجستیک کسب و کار (Business Logistics)

این مفهوم زمانی وارد چرخه کسب و کار می شود که مشتری کالایی را از یک فروشگاه (چه سنتی چه آنلاین و با هر دسته بندی کالایی) خرید می کند. در یک تعریف مختصر و مفید جا به جایی لجستیک کسب و کارها این گونه توضیح داده می شود: رساندن کالای درست، در زمان درست، در مکان درست، به تعداد درست، با قیمت درست و به مشتری درست.

فرقی ندارد که یک کسب و کار حمل و نقل اختصاصی خود را داشته باشد یا این وظیفه را به شرکت دیگری شرکت های طرف سوم محول کرده باشند. روند معمول به این گونه است که پس از ثبت سفارش چرخه تأمین کالا آغاز شده و بعد از عملیات پردازش برای مشتری ارسال می شود.

لجستیک در باربری یعنی چه ؟

لجستیک به چه نوع فعالیت هایی اطلاق می شود؟

لجستیک به کلیه فعالیت‌های هماهنگی اطلاق می‌شود که جهت بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسایل و تجهیزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تأسیسات و قطعات از هر نوع و کلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم و تهیه روش انجام کار، طراحی سیستم و دستور العمل و نظارت بر موارد فوق انجام می‌گیرد.

لجستیک مدیریت حمل و نقل شامل چیست؟

لجستیک در باربری شامل فناوری ، تجربه ، منابع انسانی و دانش استفاده شده برای تسهیل موثر و کارآمد است، که هماهنگی سریع بین حمل و نقل و اطمینان از تحویل کالا با بودجه و به موقع را انجام می دهد.

تفاوت بین مدیریت بار و مدیریت لجستیک در باربری چیست؟

در تجارت غیر معمول نیست که کلمات “مدیریت لجستیک” و “مدیریت حمل و نقل” را به جای یکدیگر استفاده کنند.

تدارکات ”و“ بار ”هر دو تصویر مرتبط با جابجایی و حمل کالا را با کامیون ، ماشین ، راه آهن ، کشتی اقیانوس پیما یا هر نوع حمل و نقل دیگر به تصویر می کشند.

کسانی که بخشی از زنجیره تأمین نیستند ، اصطلاحات مدیریت بار و مدیریت لجستیک را مترادف می دانند.

با این حال معتقدیم تعاریف هر اصطلاح ، همراه با مجموعه فعالیتهایی که بیان کردیم ، نشان می دهد که یک تمایز مشخص وجود دارد.

مدیریت لجستیک اصطلاحی گسترده تر و همه جانبه است. دامنه فعالیتهای مدیریت لجستیک گسترده است و می تواند تعداد زیادی از فعالیتها و ذینفعان را تحت پوشش قرار دهد. اما این شامل مدیریت حمل و نقل یا حمل و نقل است.

مدیریت حمل و نقل زیرمجموعه مدیریت لجستیک است. با این وجود از لحاظ اهمیت به هیچ وجه کاهش نمی یابد. بدون مدیریت حمل و نقل و همه افرادی که این کار را انجام می دهند ، توانایی مدیریت و تحقق اهداف خود برای مدیریت لجستیک وجود ندارد.

مدیریت بار و لجستیک در باربری

مدیریت حمل و نقل چیست ؟

مدیریت حمل و نقل فرآیند نظارت و مدیریت یک عملیات و تحویل کالا با صرفه اقتصادی است. مدیریت شبکه باربری ترکیبی از تجارب لجستیک در باربری ، منابع انسانی و دانش است تا از هماهنگی روان بین حمل و نقل و حمل و نقل اطمینان حاصل کند

فعالیت های مدیریت شبکه حمل و نقل چه مواردی می شود:

برقراری ارتباط با شرکتهای حمل و نقل و انتخاب و تعامل آنها

مذاکره در مورد شرایط و ضوابط ، نرخ ها و انتظارات مربوط به حمل و نقل کالا

آماده سازی برچسب گذاری و مدارک مناسب جهت همراهی کلیه کالاهای ترانزیتی

برنامه ریزی برای بهینه سازی انتخاب حالت ، مسیریابی خودرو و متعادل سازی بار

پیگیری حرکت کالاها در سراسر زنجیره تأمین

تعامل و کار با کارگزاران گمرک و اطمینان از انطباق گمرک

اطمینان از وجود بیمه مناسب برای تأمین هزینه کالاهای ترانزیتی

رسیدگی به هرگونه ادعای حمل بار

مدیریت و نظارت بر دریافت و پرداخت فاکتورهای مرتبط با حمل و نقل کالا

مدیریت لجستیک در باربری

فعالیت های مدیریت لجستیک شامل چه مواردی می باشد:

مدیریت سفارش ، هم با مشتری و هم با تامین کننده

برنامه ریزی و مدیریت انبار و مرکز توزیع

حمل و نقل مواد ، بسته بندی و مدیریت حمل و نقل

تدارکات ورودی و خروجی

برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی تمام جنبه های زنجیره تأمین و حرکت مواد

شبکه و زنجیره تامین و طراحی و بهینه سازی گره

جریان اطلاعات ، ردیابی و مدیریت ردیابی

انتخاب و مدیریت روابط تأمین کننده

تجزیه و تحلیل جریان و بهینه سازی جریان مواد

قابلیت مشاهده و مدیریت جریان از زنجیره تامین پایان به پایان

مدیریت دارایی (موجودی ، زیرساخت)

گستره های مدیریت لجستیک عبارتند از:

  • لجستیک داخل مرزهای یک کشور
  • لجستیک داخلی
  • لجستیک خارج از مرزهای کشور

مزایای لجستیک در باربری

مزایای لجستیک در باربری

  • موجودی های کمتر
  • بهره وری بالاتر
  • چابکی بیشتر
  • موعدهای تحویل کوتاه تر
  • سود بالاتر
  • ​رعایت حقوق بیشتر مشتری
  • وجود موجودی ها و اندازه انباشته ها به مقدار صحیح
  • قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش خدمت دهی به مصرف کنندگان
  • ایجاد مزیت های رقابتی
  • تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان
  • ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد و با هزینه کمتر
  • ایجاد مرجع پاسخگویی
  • توانایی اجرای دقیق سیستم ها به صورت ترکیبی​

کلام آخر!

شما عزیزان اگر نیاز به خدمات باربری بین و درون شهری دارید می توانید از اپلیکیشن حمل و نقل بار برای سفارش و اطلاع از قیمت نهایی قبل از ثبت سفارش استفاده کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید در زمان خود نیز صرفه جویی کنید و به آسانی درخواست خود را به واسطه شرکت باربری وزمه ثبت نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.