انواع بیمه نامه باربری

وجود انواع بیمه نامه باربری مانند یک سپر ایمنی برای صاحب کالا و شرکت حمل و نقل بین شهری تلقی می شود. زیرا ریسک آنان را در برابر عواملی مانند آتش سوزی ، سرقت ، تصادف ، واژگونی و … پوشش خواهد داد. در این مطلب علاوه بر بررسی انواع بیمه نامه باربری به وظایف بیمه گر ، بیمه گذار و مدارکی که برای دریافت خسارت لازم است خواهیم پرداخت.

انواع بیمه نامه باربری 

انواع بیمه نامه باربری شامل کدامند ؟ باربری از طریق چند روش هوایی ، ریلی ، زمینی و دریایی انجام می شود که هر کدام از آن ها دارای ریسک های مربوط به خود هستند. بهترین راه برای پوشش خطرات ناشی از حمل و نقل صدور انواع بیمه نامه باربری است.

بیمه نامه وارداتی

همان طور که از نام این بیمه نامه پیداست در مواقعی صادر می شود که قصد وارد کردن محصول به یک کشور وجود داشته باشد. در این مواقع بارگیری در کشوری دیگر و تخلیه آن در کشور ما انجام می شود.

بیمه نامه صادراتی 

بیمه نامه های صادراتی در مواقعی صادر می شوند که بارگیری در کشور ما انجام می شود و تخلیه بار در کشور خارجی صورت می گیرد.

بیمه نامه باربری ترانزیت 

بیمه نامه های ترانزیت نوع دیگری از بیمه های باربری محسوب می شوند که در خصوص حمل و نقل زمینی قابل انجام هستند. هنگامی که بار از کشور A به کشور C در حال حمل است و در این میان از کشور B نیز عبور کند شامل باربری ترانزیت می شود که دارای دو نوع باربری ترانزیت عبوری و غیر عبوری است.

بیمه نامه باربری داخلی 

بیمه های باربری داخلی در داخل هر کشور و بر اساس قوانین مرتبط با آن صورت می گیرد. اغلب شرکت هایی که در حوزه خدمات باربری بین شهری فعالیت می کنند این بیمه را به مشتریان خود ارائه می دهند. زیرا بار آن ها در برابر عواملی همچون صاعقه ، تصادف ، حریق و …. ایمن می گردد و در صورت بروز هر حادثه ناگوار ، بیمه موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

بیمه نامه مسئولیت 

بیمه نامه های مسئولیت فقط برای شرکت ها و شخصیت های حقوقی است. شرکت های باربری برای کاهش ریسک های ناشی از خطرات مختلف اقدام به بیمه های مسئولیت می کنند. این بیمه ها فقط بین شرکت و رانندگان است و هیچ نوع ارتباطی به صاحبین بار ندارد. نام دیگر این بیمه ” بیمه متصدیان ” نیز می باشد.

بیمه نامه مسئولیت از انواع بیمه نامه باربری

وظیفه بیمه گذار نسبت به بیمه گر چیست ؟ 

بیمه گذار به عنوان ” صاحب بار ” و بیمه گر به عنوان ” شرکت بیمه کننده ” معرفی می شود. بیمه گذار در برابر بیمه گر دارای وظایفی است که در صورت عدم انجام صحیح آن مشکلاتی برای او پیش خواهد آمد. یکی از این مشکلات عدم دریافت خسارت از شرکت بیمه گر خواهد بود.

مهم ترین وظیفه بیمه گذار در برابر بیمه گر این است که اطلاعات صحیح به او ارائه دهد. اطلاعاتی از جمله مشخصات کامل بار ، ارزش آن ، تعداد دفعات حمل بار و … از جمله موارد بسیار ضروری در صدور انواع بیمه نامه باربری است. در این سند تاریخ حرکت و تحویل بار نیز قید می شود.

بیمه گذار در هنگام وقوع حادثه چه وظیفه ای دارد ؟ 

در صورتی که بیمه گذار دچار حادثه غیر مترقبه شد باید سریعا از متصدیان حمل و نقل درخواست پرداخت خسارت کند. فرصت برای انجام این کار محدود است . به این معنی که شما نمی توانید بعد از ۶ ماه از وقوع حادثه برای دریافت خسارت اقدام کنید. باید این کار سریعا انجام شود. این درخواست به صورت کتبی انجام می شود. در رابطه با خسارت هایی که به طور مشهود اتفاق افتاده اند مانند آتش سوزی ، سرقت و … باید قبل از تحویل گرفتن آن به طور کتبی درخواست بازدید داشته باشید.

اگر خسارت به طور مشهود آسیب ندیده باشد شما فقط ۳ روز بعد از تحویل بار زمان در اختیار دارید تا خسارت را به طور کتبی به متصدیان حمل و نقل ارائه دهید. هنگامی کالا را تحویل می گیرید که از سلامت آن اطمینان داشته باشید در غیر این صورت نباید رسید را به متصدیان تحویل دهید.

انواع بیمه نامه باربری چیست؟

برای درخواست خسارت چه اسنادی مورد نیاز است ؟ 

بیمه گذار وظیفه دارد که در اسرع وقت مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را برای دریافت خسارت به شرکت بیمه گر ارائه دهد. مسئولیت عدم ارائه این مدارک در زمان مشخص بر عهده بیمه گذار خواهد بود.

  • اصل بیمه نامه : ارائه اصل بیمه نامه به شرکت بیمه گر ضروری است. اگر اصل آن را در اختیار ندارید می توانید گواهی آن را ارائه دهید.
  • فاکتور کالا : ارائه فاکتور کالا جزو مهم ترین مدارکی است که باید برای دریافت خسارت به بیمه گر ارائه شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که کپی فاکتور مورد قبول نیست زیرا احتمال دستکاری در آن وجود دارد. در فاکتور کالا اطلاعات مهمی از جمله مشخصات کامل بار ، وزن و بسته بندی آن قید شده است که خسارت بر اساس آن تعیین خواهد شد.
  • بارنامه : بارنامه ” دریایی ، زمینی ، هوایی ، ریلی ” در تمام نسخه ها باید به خدمت شرکت بیمه گر برسد.
  • صورت بسته بندی : نوع بسته بندی کالا برای شرکت های بیمه گر از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بسته بندی باید بر اساس نوع محصول و کالا صورت بگیرد. سهل انگاری در این مساله می تواند شما از دریافت خسارت محروم کند.
  • گواهی مبدا و گواهی بررسی کالا : کالا قبل از حمل در مبدا بررسی می شود و برای صحت و سلامت آن گواهی صادر می شود. این گواهی باید به سمع و نظر شرکت بیمه گر برسد.
  • صورت وضعیت کالا : منظور از صورت وضعیت کالا این است که این سند در هنگام تحویل گرفتن بار ارائه می شود و وضعیت وزن آن در اخرین مقصد در بیمه نامه درج خواهد شد.

سایر مدارک لازم برای ارائه به شرکت بیمه گر 

گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل بار و جواز سبز گمرکی از جمله سایر مدارکی است که باید همراه با مدارک بالا تحویل داده شود. همچنین گزارش بازدید از خسارت که توسط کارشناسان بیمه انجام شده نیز جزو مدارک بسیار مهم تلقی می شود. شما عزیزان بعد از خواندن این مطالب اگر احتیاج به از اطلاعات بیشتر در مورد باربری و یا نیاز به خدمات باربری داشتید می توانید از اپلیکیشن حمل و نقل بار استفاده کنید و قیمت نهایی را در همان ابتدا متوجه شوید، نوع کامیون باربری خود را انتخاب کنیم و همچنین در زمان خود نیز صرفه جویی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.